Hjälp med att banta packlistan

Vill ändå slå ett slag för att välja material i kläder med eftertanke.

Håller med, men kläder är ju ganska personligt, även hur frusen man är. För egen del har jag bara använt underställ om det är kallt och inte så svettigt, typ alpin skidåkning.

Annars så föredrar jag lätta vindtäta syntetkläder, typ löparklader. Behöver inget underställ, utan tar någon tunn tröja extra, kanske någon friluftsskjorta. Lager på lager.
 
Jag är en riktig svettapa, eller kanske snarare ett ånglok oavsett yttertemperatur, och minns vilken dramatisk komforthöjning det var när jag gick över (eller tillbaka) till ullunderställ.

Är det så varmt (ovanligt) eller jag har ansträngt mig så pass mycket (jättevanligt), att min tröja fått sådana saltränder som skogsbaronen beskriver, så sköljer jag såklart också upp den. Den stinker visserligen inte som syntet, men saltutfällningar skaver till slut.

Skillnaden mot syntet (för mig) är att tröjan känns skönare mo huden och mer fukt- och värmereglerande medan den används. Men också att jag kan skölja upp den, vrida ur och ta på den igen nästan direkt, därför att även fuktig ull "värmer" och känns inte våt på ytan. Och det beror på att den just inte torkar fort och stjäl förångningsenergi från huden, utan buffrar fukten i fibrerna och avger den långsamt.
Det blir därför varken så "plåt-kallt" eller "plast-klibbigt", som det kan bli med syntet..

Så trots att jag är så förtvivlat frusen av mig, föredrar jag ändå att dra på mig en inte helt torr tunn ulltröja på morgonen och låta den torka klart på kroppen, än aldrig så torr syntet.

Men det här är väldigt personligt och var och en får pröva sig fram till egna lösningar.
 
Det är såklart helt personligt vad man trivs i.

Jag vänder mig främst mot den kategoriska villfarelsen om ullens oövervinneliga överlägsenhet, vilken alltid dyker upp i trådar om klädval.
Ull är ingen mirakellösning som löser alla problem i alla situationer. Välj klokt =)
 
Tycker inte heller det är så stor skillnad på ull och syntet. Använder mest syntet men har något ull underställ också.
 
Du får ju det svar de måste ge om du formulerar frågan så. Hade du frågat om det är ok att bajsa i Sarek, hade de sagt "Ja, skitklart!"
 
Regler är såklart till för att följas, men ibland träffar det fel.

"Täcka över på annat sätt" innebär i praktiken en uppmuntran att fläka undan vegetation, välta upp stora stenar, bygga små pyramider av små stenar, eller lämna utan täckning.

Jag ser inte hur något utav alternativen, bortsett från det sistnämnda, kan vara bättre än att gräva upp en dryg liter lös jord och efteråt återställa.
Regeln är förmodligen avsedd att hindra större grävaktiviteter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.