Hjälp med att banta packlistan

Tack för denna återkoppling! Roligt även att läsa din tråd om själva vandringen.

(...)
  • Vindskyddet till brännaren fungerade bra. Dock, med vindskydd, blev handtagen till kastrullen så varma att de inte gick att hålla i med bara fingrarna.
Detta är bara en av anledningarna till att jag föredrar lösa handtag typ detta (20 g, funkar till alla grytor med kantvulst).
  • Den stora skräcken att gå runt på två ombyten av kläder var obefogad. Det fungerade förvånansvärt bra att skölja upp dagens kläder varje kväll och torka dem på torklina eller hängandes på ryggsäcken.
:)
  • Brännaren förvarades i sin påse i grytan. Efter användning skakades grytan 'torr' men var fortfarande fuktig inuti vilket medförde att påsen och brännarens peizotändare blev fuktiga. Efter någon dag slutade piezotändaren att fungera. Väl upptorkad fungerade den igen. Lärdomen är att alltid torka ut grytan så att den är rejält torr innan den packas ner igen.
Svårt att få alla köks-småsaker perfekt torra alla gånger. Jag lägger även min piezo-fria brännare i en liten bubbelplastpåse som skydd mot fukt, nötning och... skrammel.
  • Jag flög hem och som transportskydd använde jag regnskyddet så att inte ryggsäcksremmarna skulle hänga löst och riskera att fastna någonstans. Detta fungerade visserligen men med eftertanke ger det onödigt slitage på regnskyddet. En del verkar använda en sopsäck inuti ryggsäcken som regnskydd. En tanke kan vara att ha en sådan som är så stor att, vid ev flygtransport, kan man stoppa hela ryggsäcken i den.
Jag flyger aldrig till/från fjällen, och till andra berg nästan aldrig med större packning än vad som går att ta med som handbagage. Men de få gånger det hänt har jag använt linern/sopsäcken på just det sättet. På ditresan har jag dock haft en extra sopsäck, som jag slängt vid framkomsten - den som ska funka som liner måste vara 100% pålitlig.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips