Hjälp med att banta packlistan

Tack för denna återkoppling! Roligt även att läsa din tråd om själva vandringen.

(...)
  • Vindskyddet till brännaren fungerade bra. Dock, med vindskydd, blev handtagen till kastrullen så varma att de inte gick att hålla i med bara fingrarna.
Detta är bara en av anledningarna till att jag föredrar lösa handtag typ detta (20 g, funkar till alla grytor med kantvulst).
  • Den stora skräcken att gå runt på två ombyten av kläder var obefogad. Det fungerade förvånansvärt bra att skölja upp dagens kläder varje kväll och torka dem på torklina eller hängandes på ryggsäcken.
:)
  • Brännaren förvarades i sin påse i grytan. Efter användning skakades grytan 'torr' men var fortfarande fuktig inuti vilket medförde att påsen och brännarens peizotändare blev fuktiga. Efter någon dag slutade piezotändaren att fungera. Väl upptorkad fungerade den igen. Lärdomen är att alltid torka ut grytan så att den är rejält torr innan den packas ner igen.
Svårt att få alla köks-småsaker perfekt torra alla gånger. Jag lägger även min piezo-fria brännare i en liten bubbelplastpåse som skydd mot fukt, nötning och... skrammel.
  • Jag flög hem och som transportskydd använde jag regnskyddet så att inte ryggsäcksremmarna skulle hänga löst och riskera att fastna någonstans. Detta fungerade visserligen men med eftertanke ger det onödigt slitage på regnskyddet. En del verkar använda en sopsäck inuti ryggsäcken som regnskydd. En tanke kan vara att ha en sådan som är så stor att, vid ev flygtransport, kan man stoppa hela ryggsäcken i den.
Jag flyger aldrig till/från fjällen, och till andra berg nästan aldrig med större packning än vad som går att ta med som handbagage. Men de få gånger det hänt har jag använt linern/sopsäcken på just det sättet. På ditresan har jag dock haft en extra sopsäck, som jag slängt vid framkomsten - den som ska funka som liner måste vara 100% pålitlig.

Senast ändrad:
Jag har bara flygigt en gång med vandringsryggsäck, då använde jag en lite tjockare saneringssäck i plast som skydd och en öppningsbart buntband.

Det fungerade utmärkt.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Några kommentarer... Det finns lättare tält och liggunderlag, men kostar då en massa stålar att anförskaffa. Samma med kamera, tex en kompakt-kamera med zoom kan spara mkt vikt. Eller bara mobilkamera om man klarar sig med det.

Funkar säkert bra att packa om frystorkat i plastpåsar, då sparar man både volym och vikt. Men hållbarheten blir då inte lika lång. Man kan även testa att torka egen mat, roligt och imho godare än frystorkat. Om man vet i förväg exakt hur mkt mat man behöver per dag så kanske det går att minska från 750g ? Vatten behöver man kanske inte räkna in det finns överallt att ta.

Kommenterar inte kläder, det är ju personligt vad man gillar & behöver.
Jag hade skippat Deodorant, du ska väl inte träffa damer, två T.shirt bord väl räcka, två par kalsonger, tvätta upp på kvällen, hänga på ryggsäcken för tork

Återigen stort tack för alla svar och synpunkter.

Är nyss hemkommen efter 6 dagar i Sarek. I stort sett användes packlistan från https://www.utsidan.se/forum/threads/hjaelp-med-att-banta-packlistan.95242/post-933919, dock packad för 7 dagar och vikten hamnade på 14.5 kg.

Några reflektioner:
  • Den frystorkade maten packades om till fryspåsar och tillagades i dessa. De höll värmen i grytmysaren. Detta fungerade bra och gav en viktbesparing på 243g (14 portioner frystorkat, Real Turmat och Blå Band).
  • Vindskyddet till brännaren fungerade bra. Dock, med vindskydd, blev handtagen till kastrullen så varma att de inte gick att hålla i med bara fingrarna.
  • Kameran är visserligen en energislukare men jag tar inte så många bilder när jag vandrar. Klarade mig på två batterier. Kunde haft med tre batterier för säkerhets skull och lämnat powerbank och kameraladdare hemma vilket skulle spara 273g.
  • Den stora skräcken att gå runt på två ombyten av kläder var obefogad. Det fungerade förvånansvärt bra att skölja upp dagens kläder varje kväll och torka dem på torklina eller hängandes på ryggsäcken.
  • Brännaren förvarades i sin påse i grytan. Efter användning skakades grytan 'torr' men var fortfarande fuktig inuti vilket medförde att påsen och brännarens peizotändare blev fuktiga. Efter någon dag slutade piezotändaren att fungera. Väl upptorkad fungerade den igen. Lärdomen är att alltid torka ut grytan så att den är rejält torr innan den packas ner igen.
  • Jag flög hem och som transportskydd använde jag regnskyddet så att inte ryggsäcksremmarna skulle hänga löst och riskera att fastna någonstans. Detta fungerade visserligen men med eftertanke ger det onödigt slitage på regnskyddet. En del verkar använda en sopsäck inuti ryggsäcken som regnskydd. En tanke kan vara att ha en sådan som är så stor att, vid ev flygtransport, kan man stoppa hela ryggsäcken i den.

Kul att du återkopplar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips