3-dagars vandring på Hålavedsleden!

Lördag den 17:e till måndag 19 augusti vandrade jag från Gränna till Tranås. Eller snarare så att jag vandrade från ledens etappstart på Grännaberget ovanför Gränna. Dit åkte jag bil. Sen vandrade jag hela vägen bort till där leden korsar riksväg 32 utanför Tranås och tog bussen hem från Katarp, samma busshållplast som jag åkte hem från sist jag skulle gå Hålavedsleden, men det som slutade med bara en dagsvandring måndag den 22 juli.

Men innan jag kom fram till Grännaberget och började vandringen så stannade jag och min bilskjuts i hamnen i Gränna och åt en varsin god och smarrig hamburgare på Pir Kro, klart årets godaste hamburgare.

Dag 1

Första etappen gick jag på ca 5,5 timme, eller 16 km (jag tog 19225 steg och brände 1200 kalorier, effektiv gåtid var 3,5 timme). Jag började gå vid klockan två och var framme ca klockan halvsju på kvällen. Då hade jag blivit tvungen att gå fram och tillbaka ca tre kilometer från rastplatsen och tillbaka till närmaste hus för att fråga efter vatten där, det var nämligen så att när jag kom fram till rastplatsen så var källan igenvuxen och jag hittade den inte, samt att etappansvarig person hade satt upp en skylt om att vattnet var otjänligt som dricksvatten. Rastplasten, som alla fyra på leden, har två vindskydd och denna rastplats hade även ett stort bord, två soptunnor och ett dass. En fin syrénbuske står på sidan av vindskydden och det är i övrigt en öppen och ljus plats. Rastplasten ger jag betyg 5 av möjliga 10. Det som drar ned betyget var saknaden på vatten och att det trots allt var ett lite sjabbigt ställe.

Dag 2

Efter en god natts sömn, där jag hade slagit upp hammocken inne i ett av vindskydden, så vandrade jag vidare genom de regnblöta skogarna. Jag började gå kl nio och var framme vid dagens mål ca klockan fem på eftermiddagen. Jag stannade och åt en enklare lunch på ett annat rastställe som ligger bara 7 km från det första. Där fanns det ett dass och en vattenkälla men ingen soptunna. Inte heller såg jag någon gästbok, då det även saknades brevlåda som den brukar ligga i.

Vandringen fram till söndagens mål blev jobbig då långa sträckor av leden följer både grusvägar och skogsvägar och det sliter på fötter och ben. Sent om sider, efter att ha vandrat 27 km och varit på väg i åtta timmar, så kom jag till slut fram till dagens mål som var rastplatsen vid sjön Avlången. När man börjar närma sig rastplatsen så kommer man först till en källa som har ett kallt och gott vatten. Precis efter det så går man förbi en liten badplats med en liten brygga och 100 meter efter det så ser man stigen ned till rastplatsen. Denna rastplats var en stor besvikelse då det var mörk, fuktigt och väldigt skräpigt, samt att brevlådan var ödelagd och gästboken saknades. Även de redskap som alltid brukar finnas vid vindskydden, en såg och en eldhink, saknades. I tillägg var båda vindskydden i ett eländigt skick med saknade väggbrädor och läckande tak. Hursomhelst så hängde jag upp hammocken i det nedre av vindskydden och för säkerhets skull så spände jag upp tarpen under taket. Regnet hade börjat precis när jag kom fram till rastplatsen. Jag passade på att bada i regnet och byta om till fräsha och torra kläder, sen så lagade jag kvällsmat.

Totalt gick jag 27 km på 8 timmar, det blev 5,5 timme effektiv vandring. Jag tog 30898 steg och brände 1981 kalorier. Betyg för denna rastplatsen blir bara en 4!

Dag 3

På måndagen vaknade jag innan solen kom upp och det var grått och fuktigt och kallt. Men det klarnade upp lagom till att jag fortsatte vandringen ca kl nio. Då hade jag hunnit torka upp de blöta kläderna från gårdagen, ätit frukost, skrivit i min turdagbok (som blir denna text när jag kommer hem) och städat upp lite på rastplatsen. Jag tog sen med mig en hel soppåse med skräp.

Vandringen vidare till busshållplatsen tog tre timmar. Jag vandrade ca 13 km och gick effektivt 2,5 timmar med 14677 steg och jag brände 948 kalorier. Jag stannade bara två gånger och denna etapp var mest grusvägar. Strax innan jag skulle komma fram till busshållplatsen vid Katarp så stannade jag vid Lejonsköldeken, en rastplats med utsikt över nejden, för att äta lunch och när jag var klar med den så kollade jag upp busstiderna och insåg att jag knappt skulle hinna med nästa buss som skulla komma till hållplatsen 12:10. Med snabb gång och lite löpning de sista 300-400 meterna så hade jag 3 minuter till godo när jag kom fram. Sen kom bussen som tog mig tillbaka till Gränna med bussbyte till Jönköping, där jag passade på att handla lite mat hem och han även med att äta lunch på Sibylla innan lokalbussen hem skulle gå.

Utrustning

På denna vandring så fick för första gången användning av min nya regnponcho och den funkade bra. Jag måste dock ha ett snöre om midjan för att hindra att ponchon blåser upp (om det blåser vill säga). Den är både lätt att ta fram ur sidofickan på ryggsäcken och den går fort att kränga på sig och över ryggsäcken. Ponchon är från SeaToSummit och deras UL silnylon, väger ca 325 gram och kostade 999 kr på Naturkompaniet.

Jag provade även att använda renvattenpåsen från vattenfiltret som vattenblåsa med en slang upp på axelbandet, så att jag lätt kunde dricka vatten medan jag gick. Det gick riktigt smidigt att fylla blåsan med som mest fyra liter vatten och under färden dricka när jag blev törstig. Så på denna vandring hade jag ingen vattenflaska med mig och det funkade bra utan, men det var lite krångligt att ibland komma åt vattnet när ryggsäcken stod på marken. Vattenfiltret kommer från Platypus och heter Gravity Works, det väger ca 330 gram och kostade 1499 från Outnorth. Filtret jobbar med hjälp av tyngdlagen. Det är två vattenpåsar, en som man fyller med vatten från naturen och hänger exempelvis i ett träd. Den andra påsen lägger man så på marken och mellan påsarna sitter det ett filter som filtrerar bort det mesta av det man inte vill ha i magen.

Jag passade även på att prova ut den nya matpåsen jag hade komponerat. Den innehåller ca 550 gram mat. Det är en middagspåse med (på denna tur) frystorkad middagsmat, en påse med pulverkräm, två små förpackningar chokladpulver och lite kryddor. Förutom den matpåsen så har jag med mig en påse bröd och en tub med mjukost, en påse bullar, en påse gelegodis och ett rör med c-vitamintabletter. Allt som allt innehåller maten ca 1500 kalorier, vilket passar mig bra. Jag har upptäckt genom trial-and-error att jag inte klarar av att äta mer mat på en dag under vandringen än ca 1500 kalorier. Och då går ju vikten ned vilket var den stora vinsten här.
 

Bilagor

  • 2013-08-17 18.36.16.jpg
    2013-08-17 18.36.16.jpg
    54.9 KB · Visningar: 542
  • 2013-08-17 19.08.50.jpg
    2013-08-17 19.08.50.jpg
    60.2 KB · Visningar: 552
  • 2013-08-18 11.41.19.jpg
    2013-08-18 11.41.19.jpg
    58.1 KB · Visningar: 515
  • 2013-08-18 15.46.25.jpg
    2013-08-18 15.46.25.jpg
    77.2 KB · Visningar: 521
  • 2013-08-18 17.34.05.jpg
    2013-08-18 17.34.05.jpg
    59.5 KB · Visningar: 570
  • 2013-08-19 10.43.10.jpg
    2013-08-19 10.43.10.jpg
    40 KB · Visningar: 506
Uppdatering!

Igenvuxen led och dåligt med ledmarkeringar!

Det var speciellt ett parti, vid gården Bodilstorp, som lätt går att hoppa över istället för att försöka forsera två olika hagar - gå runt gården genom att följa grusvägen istället för att klättra över staketet in i hagen. Detta är precis innan man kommer fram till rastplatsen med samma namn (om man som jag gjorde går från Grännaberget). Precis efter rastplatsen, efter det man korsar en liten å så kommer man ut i en stor hage som dessvärre saknar ledmarkeringar, jag såg bara en enda markering i den första hagen. Först gå till den första (och enda) ledmarkeringen, håll sen sikte mot det stora röret man ser på andra sidan hagen. Röret är egentligen en boskapstunnel som ligger ovanmark. När man passer den ser man en skogsväg gå in i en skogsdunge och där ser man en svag ledmarkering på en tall. Sen följer man den skogsvägen som svänger svagt norrut och får promenera vidare i nästan en kilometer innan man tillslut når den lilla byn Humlefall.

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Kristinn Tips på 3-4 dagars vandring Abisko? Vandringsleder 5
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
Jojosurf 3-dagars vandring stockholm - tips? Vandringsleder 10
fekki 3-dagars vandring kring sthlm Vandringsleder 2
thomalin 3 dagars vandring Vandringsleder 22
H.E. Två dagars vandring i Östergötland? Vandringsleder 9
Diabild4ever 3 dagars tur mittemellan Göteborg och Stockholm Vandringsleder 3
guldrevolt 2 dagars rundvandring, utgår från stockholm Vandringsleder 1
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
JElling 2-3 dagars vandringsled när Göteborg Vandringsleder 1
martinhassel Tips på 4 dagars fjällvandring? Vandringsleder 2
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Millow Ledtips inför 2 dagars tur i Östergötland Vandringsleder 8
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...