Hjälp med ruttförslag Kungsleden

Hej!

Så, förra året vandrade jag och en kompis Kungsleden Abisko- Nikkaluokta. Det här året tänkte jag ut och vandra i området igen samt bestiga Kebnekaise men jag kan ej riktigt bestämma rutt. Jag ska vara ute i ca tolv dagar och tänker mig att jag ska sluta vid kebnekaise fjällstation, vila någon dag och sedan gå uppför. Sedan gå till Nikkaluokta och ta mig hem därifrån.

Jag har funderat på att ta samma rutt som förra året då jag älskade det och gärna skulle återvända, och då kanske gå lite längre längs kungsleden för att sedan vända tillbaka mot fjällstationen. MEN det känns så himla tråkigt att gå tillbaka samma väg en gick. Funderar också på att börja söderifrån, från Kvikkjokk men vet ej om det blir för långt (jag är inte supersnabb och hatar att stressa, förra året var etappen på 2,2 km över min gräns. Det gick men inget jag gärna gör om hehe) eller hur den sträckan är. Min fråga är helt enkelt om det är någon som har tips och råd och/eller förslag på hur en kan gå, om det finns andra vägar att följa än Kungsleden som någon har erfarenhet av osv.
 
Det låter som om du tänkte stugvandra, det begränsar ju lite. Men istället för att gå Alesjaure, Tjäkta, Sälka, gå Alesjaure, Vistas, Nallo, Sälka. då får du en fin omväg som också ger dig övre Vistasdalen samt hela Stuor Reitavagge.
 
Åh, ja det låter ju som något som skulle kunna funka! Just det glömde skriva det, nej vi hade tält förra året (men vi stannade, för enkelhetens skull vid skfs stug- och campingplatser) och jag kör på det i år igen!
 
Gå som Almgren tipsar. Efter Sälka går du ca 5km. och svänger då, upp i Guobirvagge. Vandringen upp i Guobirvaggi är på slutet rätt jobbig pga. Blockterrängen. I slutet av dalen kan ni tälta på andra sidan sjön där det finns några tältplatser, tystnaden och lugnet där är otroligt. Sen får ni kämpa er upp för passet till svarta sjön, Sveriges högst belägna sjö. Nedstigningen mot Kebnepakteglaciären och Tarfala är ganska brant så där får man vara lite försiktig. Denna plats är en av den häftigaste i svenska fjällvärlden och måste upplevas.
På bilden, Tarfalastugan med massivet i bakgrunden som just passerats.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    38.3 KB · Visningar: 984
Gå som Almgren tipsar. Efter Sälka går du ca 5km. och svänger då, upp i Guobirvagge. Vandringen upp i Guobirvaggi är på slutet rätt jobbig pga. Blockterrängen. I slutet av dalen kan ni tälta på andra sidan sjön där det finns några tältplatser, tystnaden och lugnet där är otroligt. Sen får ni kämpa er upp för passet till svarta sjön, Sveriges högst belägna sjö. Nedstigningen mot Kebnepakteglaciären och Tarfala är ganska brant så där får man vara lite försiktig. Denna plats är en av den häftigaste i svenska fjällvärlden och måste upplevas.
På bilden, Tarfalastugan med massivet i bakgrunden som just passerats.


Hej! Jag flikar in en liten fråga i tråden. Hoppas det går bra! Jag råkade utan att veta hur svårt det var gå mellan tjäktjastugan och nallostugan. Den blockterrängen var för svår för mig för att det skulle kännas roligt. Om du även gått där så undrar jag om du skulle vilja jämföra den dalen med Guobirvaggi för mig. Hur lång del är blockterräng? Hur var stenarna? Tack!
 
Hej! Jag flikar in en liten fråga i tråden. Hoppas det går bra! Jag råkade utan att veta hur svårt det var gå mellan tjäktjastugan och nallostugan. Den blockterrängen var för svår för mig för att det skulle kännas roligt. Om du även gått där så undrar jag om du skulle vilja jämföra den dalen med Guobirvaggi för mig. Hur lång del är blockterräng? Hur var stenarna? Tack!

Hej!

Jag skulle nog säga att passet mellan Kuopervagge och Tarfaladalen är tuffare än dalen mellan Tjäktja- och Nallostugorna. Men Kuopervagge från Kungsleden och in till passet är inga större problem, även om det såklart inte är som att gå på en upptrampad jämn stig.

/ F
 
Tilläggas kan ju att du har hela Drakryggens längd med blockterräng, o dalbotten, sen ska du upp i Svarta passet. Så var det blockterrängen i sig som var ett problem, så är det en hel del sån i Koupervagge

christian
 
Delen med blockterräng i Guobirvaggi är rätt lång och helt klart krävande, men var för mig väl värt mödan.
Vid regn så är ju stenarna hala och besvärliga och det är bitvis rätt stora block så man får ta hjälp av händerna.
Det är inte roligt jämt. Men bit ihop och kötta på, som sagt - det är värt det när man kommit upp för passet. :)

Lars*
 
Om ni vill bo i stuga varje natt så sätter det upp en hel del begränsningar då inte minst Vistasdalen faller bort. Djurlivet är mycket rikt och det är inte så många som går där.

Vistasdalen och Stuor Räitavagge (öppet och myggfritt) är väldigt trevliga (så även Unna Räitavagge, men den är ganska besvärlig att nå från Vistas). Därför rekommenderar jag att ni åker båt 12 km uppför Vistasjokken och tältar efter 5-10 km (finns några ställen som är helt ok). Nästa dag så går ni till Vistasstugan. Dag 3 så går ni till Nallostugan, och där kan man stanna och bara njuta eller t.ex göra en utflykt till Tjäktjatjåkkasjön.

Dag 4 går ni via Sälkastugan till Singi (22 km totalt).
Dag 5 går ni till Singivagge och tältar på ett tydligt utmärkt ställe (en massa sten har staplats) vid de små vattensamlingarna som finns där efter att blockmarkerna tagit slut. Ni får därmed en betydligt lättare bestigning av Kebnekaise.

Dag 6 bestigs Kebnekaise via Durlings led om vädret tillåter (1100 höjdmeter till toppen istället för ca 1800 om man går ifrån Kebnekaise fjällstation och måste ta extra höjdmeter p.ga. Vierramvare).
Dag 7 går ni till Kebnekaise fjällstation (först samma väg tillbaka och sedan österut).
Dag 8 till Nikkaluokta.

Vill ni stanna längre så gör en tur till Tarfaladalen på slutet. Är orken obegränsad så gör en bestigning av Kaskasatjåkka (2076 m) därifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.