Hjälp mig att välja tält

Är helt grön inom detta, senast jag tälta var flera år sen och kommer inte ihåg något, med det sagt. Så även om jag är väldigt osäker av mig så vill jag lära mig tälta. I Juli kommer jag åka till Norge i någon vecka och tanken först var att sova i bilen för det mesta, men funderar nu på tält istället.

Kommer bara tälta på sommaren, och kommer vara helt ensam, om det blir i vinter framöver nån gång får jag köpa ett nytt tält. Men det kommer dröja så.

Kommer ha bilen inom rimligt avstånd, max någon km, så kommer säkert besöka den emellanåt.

Någon som skulle vilja hjälpa mig välja ut ett smidigt/lätt tält för kalfjäll? Regn, mygg och vind är det väl jag kommer råka ut för.

Och en till fråga, har just nu en liten ryggsäck för plats med fotoutrustning och inte så mycket annat, får man plats med tält och allt vad det innebär, sovsäck e.t.c, under ryggsäcken? All mat och så för de andra dagarna har jag i bilen eftersom jag besöker nog den varje dag eller när jag behöver.

Pris, helst 1000? Max 3000?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ordos 2 lightweight back packing tent
För ca 2600:- och då får du med en footprint också.
Tältet är ett tvålmanna och väger endast 1,3 kilo. Finns också som tremanna för strax under 2900:- med footprint som endast väger 1,6 kilo.

https://www.alpkit.com/products/ordos-2

https://www.alpkit.com/products/ordos-3

Jag har själv beställt tremanna tältet och väntar med spänning.

Vad är reella skillnaden på dessa och mitt 15 år gamla Hilleberg 4kg tält? Viktskillnaden tilltalar mig mycket, men antar att det finns några nackdelar eller är jag för skeptisk?

Vad är reella skillnaden på dessa och mitt 15 år gamla Hilleberg 4kg tält? Viktskillnaden tilltalar mig mycket, men antar att det finns några nackdelar eller är jag för skeptisk?

Om det regnar så är tältet blött innan du slagit upp det, tältduken är tunnare mindre rivtålig och PU belagd vilket kan göra att det kanske inte håller i 15år. Förmodligen tunnare stänger så det går inte att lita på för vinterfjällbruk.

Som i så många riktigt lätta tält är innertältets tak/väggar av mesh. Knappast ett fjälltält enligt min mening.

Billiga tält

Hej!
Friluftsvaror.se har billiga tält. Jag har ett 4-mannatält av märket TrueNorth Arctic Dome och har varit nöjd med det. Jag har nu utökat tältfamiljen med ett tvåmannatält av samma märke, men detta tält är f.n. inte tillgängligt på deras hemsida. Kanske vore detta ett alternativ:
https://www.friluftsvaror.se/talt-utrustning/taelt/fjaelltaelt/truenorth-arctic-lite-2p
Det ser i mina ögon ut som en kopia av Hillebergs Nallo. Dyra märkestält såsom Hilleberg är förmodligen bättre, men som instegstält kan det nog vara bra. De har rea just nu, så du får det för typ 1.200:-

Uppdaterar här igen, har inte köpt något tält än, men ska göra det nu.

Priset kan jag höja till 6000:- om det är nödvändigt, tycker att det lönar sig att köpa kvalité på en gång istället. Men har faktiskt ingen aning på kvalité med tält, det man hört är väl att Hilleberg är ett av de bästa, men kanske lite overkill?

Det ska helst vara 3 säsongers tält, 1-2p, och så självklart lätt, men ultralätt behövs ej. Har kollat tidigare alternativ, men svårt att bestämma sig när alla kommer med olika tips. Medans jag går igenom dessa mer noggrant hoppas jag med fler tips av andra. :)

Och en till fråga är väl vilken sovsäck, så om ni har något att tillägga där får ni gärna göra det också. :)

Fundera på utrustning eller utrustning och resa. Nog så viktigt beslut.
Har sett Friluftsvarors tält uppsatta och har en en bekant som har och är mycket nöjd.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips