Vandra med barn - Hjälp med allt :D

Vi funderade på att fjällvandra med barnen (och hunden). De är i år 10, 5 och 4 år gamla. Är de för små för att hänga med öht? Jag har velat vandra i bra många år men nu börjar de ju bli lite större och kan gå för egen maskin, så jag skulle gärna vilja dra iväg nu.

Har kollat på lite utrustning och denna varierar ju ganska duktigt i pris. Eftersom jag inte vet om vi kommer att göra om detta igen/tillräckligt ofta är jag tveksam till att köpa vråldyra grejor. Klarar man sig på det man kan hitta på typ Biltema eller är det bortkastat? Tänkte väl mer att om man får smak på detta kan man ju byta upp sig kvalitetsmässigt allt eftersom?

Hur mycket klarar man av att bära? De två minsta barnen kommer nog inte kunna bära någon packning. På tal om packningen så verkar det ju vara en sjukt massa saker man behöver ha med.

Vi bor i Dalarna och har ju bra med natur runt omkring oss. Någon bra led att tipsa om? Det hade ju vart guld värt om det fanns någon led med någon form av butik samt "samlingsplats/checkpoint" där man kan tälta för natten.

Och detta med skor, är det SÅ viktigt med ordentliga kängor? Eller funkar det med bättre gympadojor om man är ute i 3-4 dagar? Vi är ju ute i skogen ganska mycket endå, men har aldrig upplevt detta som ett problem att gå i sådana skor.
 
Barn klarar mer än man tror. Stressa inte upp er, allt ordnar sig.

Kör stövlar, byt sockar oftare så det inte blir så fuktigt i dem.

Största utmaningen tycker jag är att de inte säger till när de fryser eller blir blöta, vilket gör att man måste toppkontrollera allt hela tiden. Erfarenheter med 3-5åringar.

Många korta stopp. Typ 30-60s:) Små mål hela tiden. 'Ex den där stenen'.

Billig utr funkar. Byt upp er efterhand.
 
Men vad kan vara bäst av stövlar och skor? Jag personligen gillar inte gummistövlar, men det är ju trevligt med torra fötter ;)

Hur mycket ombyte kan vara lämpligt? För en första vandringstur kanske 3 nätter max är lagom? Vi kommer ju troligen att röra oss ganska långsamt.

Vad har ni haft för mat med er? Våra barn är sjukt kräsna och bekväma av sig, de skulle mycket väl kunna förvänta sig att få en taco-buffe ;D , vilket också är en anledning till att vi vill bege oss ut i skogen för att få lite perspektiv till den annars väldigt bekväma vardagen.
 
Har kollat på lite utrustning och denna varierar ju ganska duktigt i pris. Eftersom jag inte vet om vi kommer att göra om detta igen/tillräckligt ofta är jag tveksam till att köpa vråldyra grejor. Klarar man sig på det man kan hitta på typ Biltema eller är det bortkastat? Tänkte väl mer att om man får smak på detta kan man ju byta upp sig kvalitetsmässigt allt eftersom?

Hej. Jag har vandrat en del tillsammans med barn, mina syskon i början och nu på senare tid med mina egna barn. Har en grabb på 5,5 och en tjej på 2,5. Grabben har varit med i fjällen sedan han var året, med tjejen har det mest blivit låglandsutflykter. Finns några vandringsbilder på min sida om du vill kolla... http://www.utsidan.se/albums/admin/edit.htm?ID=1752 Har haft turen att ha en hel del grejer (typ tält och så) innan barnen kom, en del har jag kompletterat med. Har du inte tält så rekommenderar jag att du provar att hyra. Vissa STF-stationer hyr ut, borde finnas andra med. Då kan du prova vad som passar innan du köper. För det är ju hyfsat irriterande att köpa saker som bara ligger... Ryggsäckar mm kan man ibland hitta på loppis eller blocket. Något som jag inte kompromissat med är sovsäckar eftersom jag själv är lite frusen och rör mig en hel del. Men vissa barn är ju varma oavsett vad de sover i. Lilltjejen sov en natt i overall när hon var kring året, det funkade bäst eftersom hon bara blev irriterad i sovsäcken.

Hur mycket klarar man av att bära? De två minsta barnen kommer nog inte kunna bära någon packning.
Har för mig någonstans att det nämns 1,2 x barnets ålder. Hur man räknat fram det vet jag inte, alla barn är så olika. När grabben var 2,5 packade han sin egen ryggsäck med tre småbilar, en keps och en 1kg flaska med ketchup att ha till termoskorvarna. Underskatta inte barnens vilja att bära! Lilltjejen är stolt över sin ryggsäck med ett par fingervantar, en napp och en vikkåsa. Grabbens ryggsäck i sommar kommer att rymma sovsäck (1kg), pyjamas, tandborste och tandkräm, mössa, fingervantar, fleecetröja, vattenflaska (0,33), chokladkaka, ficklampa och kniv. Mer får nog inte plats. Ta turer i närområdet och testa. Och som redan skrivits, raster ofta, lagom tempo och ett mål att nå. Vandringslekar (typ 20 frågor, A till Ö osv) är toppen, lika så att sjunga. Mutor behövs då och då...

Vi bor i Dalarna och har ju bra med natur runt omkring oss. Någon bra led att tipsa om? Det hade ju vart guld värt om det fanns någon led med någon form av butik samt "samlingsplats/checkpoint" där man kan tälta för natten.
Kanske Sälenfjällen? Här finns ledtips: www.visf.com Inga jättetoppar men en hel del utmanande ändå. Och nära civilisation om det skulle behövas...

Och detta med skor, är det SÅ viktigt med ordentliga kängor? Eller funkar det med bättre gympadojor om man är ute i 3-4 dagar? Vi är ju ute i skogen ganska mycket endå, men har aldrig upplevt detta som ett problem att gå i sådana skor.
Grabben har gått i stabila skor, typ vår-/höstskor, och så har vi burit med oss stövlar till honom. Har funkat utmärkt. Inga stukningar eller så. Han har inte heller slagit i fotknölarna. Mest vätan som är besväret.

Prova utrustningen med en tältnatt på tomten. Grannarna tittar men man får reda på mycket... Gör sen en övernattning på bilavstånd, blir mer på riktigt då. Ta bilen ut, gå någon km och sov vid en sjö. Spännande äventyr för barnen.

Har du något du vill fråga får du gärna kontakta mig via meddelandefunktionen!

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Tack för bra info och länkar, dessa ska läsas igenom :)

Och vi är nog redan områdets galningar så det är nog ingen som höjer på ögonbrynen om vi slår upp ett tält på baksidan ;)

Jo jag har funderat på Sälen-området, det är ju inte så många mil dit med bil för oss.

En annan sak som jag funderat på, är detta en dyr hobby att ha? Jag tänkte väl mest på utrustningen, där blir det väl en större kostnad i början, men om man vandrar fler gånger, blir det inte mest en kostnad för att ta sig hemifrån till vandringsleden och sedan maten? Eller finns det fler kostnader som jag inte räknat med?
 
En annan fundering jag fick ang denna 1,2 km regeln. Detta betyder då att vår fyraåring ska gå max ca 5 km / dag.

Vi brukar gå betydligt längre än så på våra promenader och hon klagar inte. Jag börjar ju fundera på om det är vi som pushar på för mycket eller om hon är duktig på att gå?

Idag gjorde vi en lite utflykt i det lokala naturreservatet. Enkel väg till stugan är det 4 km. På vägen tillbaka ville hon dock bli buren men det tror jag mer hade att göra med att vi hade klätt oss lite dåligt i förhållande till vädret.

Men jag är helt övertygad om att hon skulle nog orka gå det dubbla (?) under en hel dag, förutsatt att man håller ett lugnt tempo och äter där emellan.

Terrängen vi brukar röra oss i är oftast densamma som på den bifogade bilden, blandat nerför/uppför, men ofstat uppför då vi bor i en grop.
 

Bilagor

  • Lugnet påsk.jpg
    Lugnet påsk.jpg
    165.5 KB · Visningar: 691
Mina barn gick i stövlar. I den åldern funderar man inte så mycket på var man går och med stövlar har dom lite större chans att hålla fötterna torra.
Vi körde med 2 ombyten + extra sockar och vantar. Det som blev blött eller behövde tvättas försökte man torka om vädret var bra. Men fick vi regnväder så att det var omöjligt att torka något avbröt vi turen snarast möjligt när vi var inne på sista ombytet
Det gäller att vara beredd på sådana situationer och se till att det inte är allt för långt till värme och tak över huvudet.
Vi lät barnen bära egen packning från 4-årsåldern. En Kånken med nattkläder och favoritkramdjuret. Det var ett sätt att ge dom ansvar och känna att dom hade en viktig uppgift. I 6-7 årsåldern fick dom lasta i fler egna saker som dom ville ha med.
 
Försök kom med i scouter, orientering, paddelklubb, fjällklubb osv så kommer det bli enklare på många sätt.

Vi har kollat med scouterna men det är lång kö tyvärr.

En annan sak, vad gör ni med alla sopor som blir längs turen? Jag antar att det inte finns små gröna tunnor med några hundra meters mellanrum så som det gör inne i stan ;)
 
Hela familjen är eniga om att avboka stugan vi bokat i Östersund för att gå på zoo, och fjällvandra i Fulufjället istället :)

Nu är det bara en hel del grejor som måste införskaffas *kaaaaa-ching* ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
Pellepassat Vandra med barn, snabbt uppe på kalfjäll? Fjällvandring 19
JLindgren Vandra med barn Fjällvandring 4
peter notstrand Vandra med barn Abisko Fjällvandring 15
bouic Vandra i Norge med barn? Fjällvandring 2
Familjen F. Vandra med barn - hur och var? Fjällvandring 6
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
s57521 Vandra för första gången med barn i Abisko - tips? Fjällvandring 3
Kan man vandra med barn? Fjällvandring 7
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.