Hjälp med tidigt sommar vandring

Planerna för sommaren är igång, ett av målen är Abisko>Nikka i slutet av sommaren.
Men jag å sambon är sugna på att ge oss ut i början av sommaren (Maj/Juni) då är det antingen kristi himmelsfärd ellre Nationaldags veckan, svåra är att hitta en 3-4 nätter vandring, fjäll.
Tanke var grövelsjön alt. Jämtlandstriangeln, men det som slog mig är vädret.

Har någon erfarenhet av dessa två fjäll eller andra, under denna period, mitten på maj/början av juni, hur är det med snö/vatten? Är det våtmark då? Mycket snö?
Jag vet att de är väldigt säsongsberoende, men är mer sugen på generellt vad vi kan vänta oss.

En bit in i Juni tror jag det är vandringsbart runt i Grövelsjöfjällen och Femundenområdet på norska sidan om ni undviker låglänta och blötare områden. Maj är nog för tidigt och mitt i snösmältningssäsongen. Jag har själv inte vandrat där så tidigt på säsongen, men ring STF Grövesjön så borde de som jobbar där kunna tipsa om när det normalt är snöfritt på fjället.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Var till Storulvån på nationaldagen ifjol. Det var jätte mycket snö kvar och där det inte var snö var det riktigt mycket vatten istället.

Så det var inte trevligt att vandra.

Iof var sommaren väldigt sen ifjol så det kan ju vara mindre snö iår

Grövelsjön och Rogen är vandringsbart runt skolavslutningen. Ibland kan det finnas snöfläckar kvar, men inte så mycket.

Jag har vandrat i grövelsjöområdet under nationaldagsveckan två år i rad och det har inte varit något problem, en del snö på sina ställen men inte så det var till hinders. Vadade över Grövelåa utan problem, bara på myrarna det var rejält blött. Vi har dessutom haft kanonväder bägge åren och gökarna har galt som besatta.
Pär

Hur har det varit tidigare om åren i vålådalen och det området under nationaldagsveckan? Jag och en kompis ska upp hade vi tänkt.

Jag var ju där förra året efter midsommar men det var lite extremt förra året med all snö som låg kvar.

(Ursäkta lånet av tråden, men det kändes som nästan samma fråga fast i ett grannområde.)

Jag har vandrat i padjelanta under tidig junimånad. Det gick mycket fint även om det var lite spännande då och då. Marken är under snösmältningstiden totalmättad på vatten och minsta bäck blir till ett enormt hinder på 2 minuter ( skojar ej ). Alternativa åtgärder togs då i bruk och vi slungade ryggsäckarna med råstyrka över den, tillfälliga, hemska forsen. Kunde gått åt helvete men över tog vi oss.

Årefjällen 22 maj 2012

Ett normalår går det inte att vandra i maj på kalfjället. Det är skidor som gäller.

Bilagor

• PICT2172.jpg
    PICT2172.jpg
    16.2 KB · Visningar: 1,110
En vecka senare vid Stensdalen, det varierar en hel del mellan åren. Det året så sprack fjällbjörken sista maj.
stendalsfjallet.jpg

Jag har vandrat i grövelsjöområdet under nationaldagsveckan två år i rad och det har inte varit något problem, en del snö på sina ställen men inte så det var till hinders. Vadade över Grövelåa utan problem, bara på myrarna det var rejält blött. Vi har dessutom haft kanonväder bägge åren och gökarna har galt som besatta.
Pär

Okej, lite intresserad över just vatten/mark förhållandet, vandrade i lofsdalen och läste kartan fel och hamnade på en fin myr upp till fjället.. Tog på krafterna..

vandrare sa:
Grövelsjön och Rogen är vandringsbart runt skolavslutningen. Ibland kan det finnas snöfläckar kvar, men inte så mycket.

Okej, snöfläckar är inte så stot problem, mer våtmark och mycket snö.

Tack för alla svar, de får helt enkelt bli till att ringa till STF när det börjar närma sig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips