Sarekälskare hjälp mig!

Hej alla Sarekälskare och annat löst folk. ;-)

Jag tror att naturvården och Sarek behöver lite hjälp ganska omgående. Som ni kanske vet finns det ett gruvföretag som försöker etablera sig i Jokkmokks kommun i ett område som heter Kallak. Järnmalm av hög kvalite är det aktuella. Man tittar nu på provbrytning och uppbyggnad av infra struktur för att kunna forsla ut malmen från området.

Bolaget heter Jokkmokk Iron Mines AB och ägs till 100% av det Engelska bolaget Beowulf Mining. Företag som förra sommaren provborrade innan man hade fått tillstånd. Ett företag som igårkväll på ett samrådsmöte uppvisade en mycket låg nivå på hänsyn och kunnande. Ni kan läsa mer om det mötet på min blogg: Mattisblogg.

Detta företag har dessutom fler områden inmutade i Jokkmokk. Maives som ligger i utkanten av Pärlälvens naturreservat samt Ruotevare i Tjuoltadalen.

Finns infrastrukturen för den första gruvan är nästa steg lätt. Man fortsätter in mot Laponia och Sareks nationalpark. Ett av de sista områdena i Europa med vildmarkskarraktär.

VAD KAN MAN GÖRA...
Det är ett företag som heter Hifab som sammanställer åsikter. OM opinionen blir stor kan man kanske stoppa provbrytningarna. På Hifab sitter en kvinna som heter Klara Eriksson. Hennes uppgift är att ta emot dessa åsikter. Senast 11/5-2012 skall dessa synpunkter finnas hos henne.

Kontakta henne och skkriv att ni vill veta mer om miljöhäsnyn, slamdammar, bullernivåer, ljusföroreningar, transportvägar. Skriv och berätta att dessa områden som finns i Jokkmokk är viktiga för er rekreation. Berätta att områdets image och vildmarkskarraktär förstörs om man etablerar gruvor. Skriv också att hänsyn till renskötseln är viktig. Att den samiska kulturen är av riksintresse.

Är du positiv till en gruvetablering så skriv ändå till dem. Berätta vikten av miljöhänsy och vikten av att det blir lokala arbetstillfällen och inga lägenhetshotell.

Klara Eriksson: 010-476 61 98
klara.eriksson@hifab.se

Jag själv driver ett litet guideföretag i Jokkmokk. För min del skulle en gruva förstöra områdets image. Jag har valt att bosätta mig här just för att det är en kommun med vildmarkskarraktär.

Hjälp till att skapa en opinion. Låt bolaget och länstyrelsen få veta att alla är inte positiva.

Med Vänlig Hälsning
Matti Holmgren, Jokkmokkguiderna
 
Fy fan. Sitter på tåg för tillfället, men ska absolut författa ett mail till Klara Eriksson. Bra jobbat Matti, vi lär nog förhoppningsvis inte bara vara två som är emot detta.
 
Nu blir det inte en gruva MITT I SAREK...utan till en början 40-50 km från Sarek. Däremot så innebär det en utbyggd infrastruktur och därmed steget vidare blir lättare.

Samma bolag har dessutom undersökningstillstånd på Ruotevare som ligger i Laponia och i utkanten av Sarek. Änok och Tjuoltadalen. En gruva på Ruotevare skulle utan tvekan synas från Pårtemasivet och antagligen höras dit oxå.

Faran med den aktuella gruvan är att man gör det lättare med nästa och att man förorenar närmiljön till gruvan samt Lilla Luleäven samt nedre delen av Stora Luleälven.

Jag personligen hade sett lite annorlunda på saken OM det hade varit ett lokalägt företag som hade sattsat. Nu får vi bara skiten kvar inte ens vinsterna...
OM ett lokalt företag svinar ner så vet man vem man ska åka och hälsa på...

/ Matti
 
Hjälp till att skapa en opinion. Låt bolaget och länstyrelsen få veta att alla är inte positiva.

Det känns viktigt att vara med i detta. Det handlar om ett nytt knaprande i kanten på stora natur- och friluftsvärden. Om det knapras tillräckligt länge kommer vi troligen inte ha mycket kvar.

Jag har idag författat ett ganska långt brev med synpunkter till Klara Eriksson som jag inom kort kommer att skicka till henne. Men en fråga: Bör man skriva till Länsstyrelsen också? Eller skicka en kopia av brevet till Klara E?
 
Länkar till tidningsartiklar

Jag har funnit ett antal artiklar på NSD från i höstas som handlar om gruvprojektet och de reaktioner detta har väckt. Kanske finns fler, men här är i varje fall några:

www.nsd.se/nyheter/jokkmokk/artikel.aspx?articleid=6509845
www.nsd.se/nyheter/jokkmokk/artikel.aspx?articleid=6605016
www.nsd.se/nyheter/jokkmokk/artikel.aspx?articleid=6591905
www.nsd.se/nyheter/jokkmokk/artikel.aspx?articleid=6550202
www.nsd.se/nyheter/jokkmokk/artikel.aspx?articleid=6496984

Alla kanske inte sätter sig ner och skriver brev. Men att läsa och sätta sig in i vad det handlar om är också mycket värdefullt. Ge synpunkter, tillföra fler fakta. Ju fler som vet vad det handlar om desto bättre.
 
Jag får ont i magen, när jag är 40 är allt vilt och rent borta. Ett tips är att göra ett facebook event. Tänk bara hur det blev med armhålehåren... Ju fler desto bättre.
 
Bra iaktagelse...

Hej på er!

Det är en bra iaktagelse. Ska man skicka brevet till länsstyrelsen oxå? Jag gjorde inte det. Men man ska tänka på att HIFAB som Klara arbetar för är finansierat av Jokkmokk Iron Mines AB. Vad av det som kommer in till henne kommer egentligen med är ju en intressant fråga.

Norrbottens landshövding är ytterligare ett problem. Hans syn på natturen är att det är en resurs som skall brukas. Kanske skulle alla mail gå dit oxå? Jag har ingen bra koll på detta.

Blir så trött...
ALlt stöd som kan fås emot gruvetablering är tacksamt! Håll oxå koll på Nickelgruvplanerna i övre Umeälven. Håll koll på gruvplanerna för området sydost om Nikkaluokta. Där dödar man en hel sameby i princip. Tom Kirunas kommunalråd är negativ till det... Då är det illa...

/ Matti
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.