Hjälp mig bestämma mig ang val av tält.

Har ett Kaitum 3GT vilket jag är väldigt nöjd med. Kaitumet fungerar ju även fint för tvåmans turer så tältet jag söker nu ska bara användas på soloturer.
Har nästan helt bestämt mig för ett Akto men Nallo 2 ligger där bak i bakhuvudet och gäckar .
Så som jag resonerar är att jag vill ha ett Akto pga att det är så lätt men framförallt litet, man bli mer osynlig och ett med naturen. Men samtidigt säger stadsmänniskan i mig att utrymme är bra att ha och därför verkar inte Nallot så dumt.
Siktar fö på att gå Fjällräven Classic 2014 vilket kommer bli min första vandring i fjällvärlden.
Alla åsikter är välkomna.
 
Frågan är hur du tänkt använda tältet? Akto är ett lätt vandringstält som är bra när man flyttar sig varje dag pga vikten och den lilla packvolymen,
Nallo2 har kvaliteter som extra utrymme till en högre vikt och pris om man är ensam vilket kan vara praktiskt när man vill ligga mer än en natt på samma ställe (ex fisketurer mm) eller om du blir inregnad. Skall du använda tältet på vintern för soloturer är Nallo2 definitivt att föredra.
På tvåmansturer fungerar Nallo2 som alternativ till det stora Kaitum 3GT och är betydligt mindre och lättare i packningen (på vissa platser kan det även vara ganska stenigt och svårt att hitta bra tältplatser för ett 5m långt tält, där är Nallo ett bra komplement).

Att sätta upp och ta ner tälten är ingen större skillnad mellan Nallo2 och Akto, båda är lätta att använda även för en person.
 
Kloka synpunkter. Har inte tänkt på hur litet Nallot faktiskt är jämfört med Kaitum.
Användningsområdet ska mer vara på resande fot än att sitta still på samma ställe i dagar.
Hur mycket större är Nallo nerpackat?
 
Hur mycket större är Nallo nerpackat?

Jag har båda tälten, och visst är Nallo2 lite mer skrymmande bredvid Akto (kan lägga upp ett foto ikväll om du vill). Längden är samma (48cm) pga bågarnas segment längd, och enligt HB spec levereras Nallo2 i en packpåse på 12,5cm i diameter medan Akto använder 10cm.
http://www.hilleberg.com/home/faq/details.php

Tips är att gå in i en butik och känna på dem ihoppackade sida vid sida och väga dem "i handen".
 
Jag hade nästan samma dilemma som dig. Hade ett Kaitum 3 som skulle kompletteras med ett solotält. Efter mycket grubblande blev det ett HB Soulo och jag är supernöjd hittills.
Det är hyggligt rymligt, enormt lätt att sätta upp, självstagande och hyggligt lätt.

Kort sagt är jag helnöjd med min tältkombo, klarar alla säsonger och typer av vandringar för mig eller hela familjen.

Lycka till, meddela gärna vad du valde.
 
Bortsett från de 700 grammens viktskillnad, som man ju kan värdera olika, bör du kanske fundera på den stora skillnaden i själva "arkitekturen" - dvs om man ligger längs med, resp. med huvudet mot, ingången/absiden. Även där finns det olika smakriktningar, men skillnaden i upplevelsen är stor. Du är van vid Kaitum, och Nallo är ju mest likt det i detta avseende. Själv tycker jag det är betydligt bökigare och mer instängt med tunneltält med ingång i ena änden, och uppskattar enormt när jag kan öppna hela långsidan och få mer "utekänsla", plocka med utrustningen utan att krypa ur sovsäcken, etc.
Å tredje sidan får man mer luft över ansiktet i Nallo, när man väl sover.

Är du lång, så tänk på att maxhöjden i Akto är ca 10 cm lägre än innertälthöjden längst fram i Nallo, vilket om du har otur kan betyda hela skillnaden mellan sitthöjd och brist på en sådan (tyvärr inga helt jämförbara uppgifter på sajten om själva "dörröppningen").

Enbågstält med sina större fria tygytor är definitionsmässigt lite pilligare att få den där perfekta sträckningen på, med lite större risk för fladder och att starka vindar "klistrar ihop" ytter- och innertält, men Akto är nog bäst i klassen i det avseendet (obs subjektiv uppfattning efter inte alltför många försök).
 
Proffsiga synpunkter du fått från personer med goda kunskaper!

Efter att ha vandrat med kompis och Nallo2 i många år kompletterade jag med ett Akto för mina ensamturer. Jag tycker utrymmet räcker väl till, men talar då om sommarbruk. Min gamla Raven Gyro ryms i absiden och bredvid mig finns gott om plats för kläder och prylar. Att kunna öppna långsidan ger hög komfort. Och slutligen, de 6-7 hekto jag sparar är guld värda.

Notera gärna utbudet av begagnade Hillebergtält här på Utsidan. Med den goda kvalitet som jag anser kännetecknar HB är även begagnat ett tryggt köp.

Lycka till önskar Pelle
 
Håller med föregående talare, många kloka ord har redan sagts i ämnet.

Jag har själv både ett nallo 2 och ett akto. Rent tältmässigt föredrar jag nallo-tältet som blir betydligt rymligare och vad det medför i bekvämlighet. Jag har i viss väderlek haft problem med ganska mycket kondens i aktot. Jag vet inte om andra också har den erfarenheten?

Jag tycker att aktot är en klar kompromiss vad gäller utrymme VS vikt. Använder det bara då jag ska vandrar långt och länge.....
 
Varför inte titta på trapetsens eller lightheartgears tält? Det finns andra märken än HB! Jag är själv sugen på ett solong, när man öppnar ett sånt på båda sidor så ligger man nära naturen! HB tälten tål säkert stormar bättre.
 
Har gått med ett Nallo 2 i typ 10 år främst på soloturer. Helnöjd. Gott om plats så man kan i princip hälla ut hela ryggans innehåll huller om buller, utan att man ligger uppepå massa grejjor.

Har beställt (men inte fått ännu) ett Terra nova laser comp 2. Har öppningarna på sidorna, så det blir ny upplevelse. Det är även typ ett kilo lättare. Och dessutom bra mycket billigare än HB.

/Peter
 
Jag insåg nu att Ipadens rättstavning ställt till det igen. Det skulle stå tarptents inte trapetsens i mitt förra inlägg...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
tassemark Hjälp mig att bestämma höjden på Midtji Skårki Fjällvandring 14
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
ulrikagunnarsson Hjälp mig vada! Fjällvandring 28
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.