Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel

Hej allesammans!☺️

Nu är det såhär att det är dags för Vättern för 3:e gången, där vi siktar på SUB 9 tid om väder och vind vill med sig.

Lyckas vi med det så kommer vi göra allt i våran kraft för att satsa på SUB 8,5 år 2025 och sedan kika hur utvecklingen ser ut. Är 25 år i dagsläget och vi har för avsikt att köra på några år till då vi tycker det är kul.

Min erfarenhet kring cykling är inte mer än 2st Vättern + 120 mil. Vad jag har tagit mig fram på då är en Specialized allez (tror jag) med några år på nacken. Fantastisk cykel som jag dock ej fick köpa loss för jag lånade den av en kompis.

Börjar nu bli bråttom att få tag på en cykel och jag letar febrilt. Behöver hjälp att navigera kring denna cykeldjungeln av vad man ska välja.

Budet på 15-20k för cykeln (medveten om att fler kostnader uppstår)

NU TILL FRÅGAN

Är det värt att köpa S-works 2013-14 modell eller specialized venge, canyon aeroad etcetra. (Ni fattar typen av cyklar, dem håller inom min budget) där det är påkostade hjul som MAVIC COSMIC & ZIPP. Känns som man får mycket cykel för pengarna för ett oerfaret öga. även fast dem har några år på nacken, men förutsatt att dem är väl omhändertagna.

Många argumenterar för att om man klarar sig utan skivbromsar kan det vara värt att köpa en liten äldre cykel med bra ram osv.

Vad säger ni? Behöver utomstående åsikter och någon erfaren räv som orkar lägga några rader för att få mig att förstå lite mer vad för typ av cykel jag behöver. För denna prislapp ska man satsa En NY som ej är så extrem eller en. GAMMAL som troligtvis kostat över 100-ingen en gång i tiden. självklart öppen för alla typer av förslag.😅
 
Cyklar tappar inte funktion om de underhålls. I en klunga betyder inte cykelmodellen så mycket. En ram som passar dig är det viktigaste. Gärna bra kvalitét på drivlinan då håller den längre. Skaffa en gravel eller liknande också så att du kan vinterträna utan att den finare racern slits i onödan.

Thure
 
Skriver under på vad Thure skrev.
Det absolut viktigaste är en sittställning (dvs ram) som passar dig. Både för att få ut effekten i tramporna och för att fixa nio timmar i sträck.
Nyckeln till en bra tid på VR är en samövad grupp, inte en värstingcykel. Nyckeln till en effektiv grupp är att alla orkar mala på. Och nyckeln till att orka mala på är träning, pannben och... rätt sittställning.

Så hellre en billig gammal aluminiumram med rätt mått än en värstingcykel som inte passar dig.
Drivlinan behöver inte hellre vara av mer avancerad modell, bara den är servad och alla slitdelar fräscha. (Perfekta växlingar behövs för att spurta ned dina kompisar och göra mördarryck i stigningarna, men det är inte direkt så man pressar tiden på VR...)
 
Instämmer med föregående skribenter. Cykel är, så länge det är en racer tillverkad de senaste ~20 åren, är välunderhållen och av rätt storlek/bekväm för dig, sekundär. En mer komfortorienterad cykel är ingen nackdel, framförallt om du slarvat med mängdträningen. En aero racer med "aggressiv sittställning" kräver mer tillvänjning och träning av bålstyrka och nackmuskulatur.

Det primära om ni ska cykla på en bestämd tid är att ni är ett jämnt, samspelat gäng, som alla har någorlunda kapacitet att nå det mål ni siktar på.
 
Senast ändrad:
När du väl har införskaffat din landsvägshoj, så avsätt också pengar för en ordentlig bikefit! Ty att göra ett antal småjusteringar på hojen (åt rätt håll), brukar kunna göra en stor skillnad i både sittkomfort och prestation. Det vet jag av egen erfarenhet!
/Niklas
 
Som sagts tidigare här så är en bra och väl samtränad grupp mycket mycket viktigare än diverse finesser och dyra cyklar. OCH en god och stabil egen grundträning !
 
En mer komfortorienterad cykel är ingen nackdel, framförallt om du slarvat med mängdträningen. En aero racer med "aggressiv sittställning" kräver mer tillvänjning och träning av bålstyrka och nackmuskulatur.

Jag skulle vilja påstå att det tillochmed är en fördel. En cyklist som sitter bekvämt (ja allt är ju relativt) kan sitta stilla och mala på mil efter mil. Då kan bakomvarande cyklist ligga tajt efter utan bekymmer.
En cyklist som sitter obekvämt kommer börja sträcka på ryggen, lyfta rumpan från sadeln, göra en massa små saker för att avlasta trötta muskler och leder. Och alla sådana rörelser gör färden lite ryckigare, vilket gör att kompisen bakom kommer vilja hålla lite längre avstånd. Och då blir det dragspelseffekt i klungan, vilket kostar betydligt mer energi för varje person än vad du tjänar på en mer aerodynamisk position.

Cyklar du själv är det en helt annan sak naturligtvis. Och det är ju kul att kunna rycka ifrån kompisarna på träningen ibland. (Vem orkar cykla diciplinerat hela tiden...) Men är målet en bra tid på VR tillsammans med en grupp och budgeten begränsad så är geometrin allt.
 
Jag skulle vilja påstå att det tillochmed är en fördel. En cyklist som sitter bekvämt (ja allt är ju relativt) kan sitta stilla och mala på mil efter mil. Då kan bakomvarande cyklist ligga tajt efter utan bekymmer.
En cyklist som sitter obekvämt kommer börja sträcka på ryggen, lyfta rumpan från sadeln, göra en massa små saker för att avlasta trötta muskler och leder. Och alla sådana rörelser gör färden lite ryckigare, vilket gör att kompisen bakom kommer vilja hålla lite längre avstånd. Och då blir det dragspelseffekt i klungan, vilket kostar betydligt mer energi för varje person än vad du tjänar på en mer aerodynamisk position.

Cyklar du själv är det en helt annan sak naturligtvis. Och det är ju kul att kunna rycka ifrån kompisarna på träningen ibland. (Vem orkar cykla diciplinerat hela tiden...) Men är målet en bra tid på VR tillsammans med en grupp och budgeten begränsad så är geometrin allt.
Jag håller med.
 
Tack alla som har svarat och gett mig fina tips!

Är sant som ni säger att det inte behövs världens påkostade hoj när man ändå ska köra klunga. Att det mest handlar om komforten samt ordentlig träning innan.

Uppdateringen är att jag ska kika på en Merckx Mourenx 96 Ultegra 2016. Den har rullat drygt 200 mil och är i fint skick. Får prova den men borde passa mig som handen i handsken. 😄 betydligt billigare än S-works dessutom
 
Är det värt att köpa S-works 2013-14 modell eller specialized venge, canyon aeroad etcetra. (Ni fattar typen av cyklar, dem håller inom min budget) där det är påkostade hjul som MAVIC COSMIC & ZIPP. Känns som man får mycket cykel för pengarna för ett oerfaret öga. även fast dem har några år på nacken, men förutsatt att dem är väl omhändertagna.

Många argumenterar för att om man klarar sig utan skivbromsar kan det vara värt att köpa en liten äldre cykel med bra ram osv.
Det har hänt ganska mycket med racers sedan 2013-2014 som tex bredare fälgar och däck. Elektroniska växlar sägs ha en begränsad livslängd utöver batteriet. Mekaniska växlar är ganska okej bortsett från att växelvajrar/hölje måste bytas regelbundet för bra funktion.
S-works 2013 såldes med smala fälgar med innerbredden 15 mm samt 23 breda däck. Tveksamt om bredare däck än 25 mm går i ramen. Dagens skivbromshjul är minst 21 mm breda och minst 28 mm breda däck används. Den praktiska skillnaden är större än siffrorna på skärmen. Större komfort och grepp med moderna hjul samt möjlighet att köra slanglöst.

Fälgbroms och kolfiberfälgar bromsar dåligt->jättedåligt på blöta vägar. Stänk från vägen lägger sig på bromsytan och svarvar plast.

En racer från 2018-2020 bör vara tillräckligt gammal för att sjunkit ner kring 20 kkr. Canyon Aeroad eller Ultimate CF SL eller SLX med DI2 bör du kunna hitta. Med en hyggligt normal kropp bör du kunna välja modell efter deras storleksguide.

Fördelen med en nyare cykel är främst bättre tillgång på reservdelar.
 
Å andra sidan, så lär det fortfarande finnas gott om reservdelar för en 10 år gammal fälgbromsracer.

Om 4-5 år kanske trådskaparen har bättre ekonomi och kan i så fall då lägga mer pengar på en nyare skivbromshoj.
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.