Hjälp med val av tält

Hej!

Jag håller på att införskaffa ny utrustning då jag vill få ner vikten på min packning.

Då jag ändå använder stavar tänkte jag mig ett tält som man endast behöver stavar för att sätta upp.

Har tittat på Tarptent notch samt Gossamer Gear the one. Den förstnämnda är ganska dyr men har dubbla väggar. Den sistnämnda är mer i min prisklass, verkar även rymlig då jag är 190 cm. Har dock förstått att kondens kan vara ett problem med enkelväggstält.

Ska använda tältet mest till låglandsvandring under vår, sommar och höst. Nån enstaka fjälltur under sommaren kan förekomma. Inga extrema expeditioner dock.

Vill att tältet ska vara rymligt, tåligt, enkelt att sätta upp. Vikt max 800 gram. Prisklass upp till 5 500:-.

Tacksam för tips :)
 
Notch är nog i minsta laget- både på längden och bredden. Jag skulle nog rekommendera ett tvåmanstält även om du är ensam. Annars blir det litet klaustrofobiskt om du blir fast ett par dar på något ställe.
 
Jag har och gillar Tarptent, så kan bara rekommendera. Mängden kondens beror mest på hur bra ventilation det är, och det blir mindre i ett bra ventilerat enkelvävstält, och mer i ett oventilerat dubbeltält. I ett tarptent är det oxå lätt att torka bort ev kondens, så det är oxå en stor fördel.
 
X-mid.jpg


Den här ligger hos DHL och väntar på mig. Durston X-mid 2P. Nu väger den iofs 1050g men verkar vara väldigt rymligt. Beräknar den totala kostnaden till ca 4.000:-
 
Visa bilaga 34805

Den här ligger hos DHL och väntar på mig. Durston X-mid 2P. Nu väger den iofs 1050g men verkar vara väldigt rymligt. Beräknar den totala kostnaden till ca 4.000:-


Vad är de så speciellt o märkvärdigt med amerikanska ryggåstält? Över 1kg o ändå måste stavar tas med..

Finns ju 2p tunneltält som reses med innertält som väger en lång bit under 1kg..
 
I have a Tarptent Notch. The sleeping area is small but I only use it for sleeping so that does not bother me. It has two doors with large vestibules which helps. At night I hang my mostly empty pack from the pole in the vestibule so it is out of the way and off the ground. I considered selling to get a Durston x-mid. There is a one person version that is very comparable to the Notch in size and weight, but many reviews say it feels roomier (I have not seen one in person). One advantage of the X-mid is the polyester fabric does not absorb water and stretch like the sil-nylon Notch.
 

"
Vår testversion av Telemark ULW 2 väger 956 gram med 4 Ti tältstift som ingår. Även om jag skulle kasta ut dessa pinnar och få ordentliga aluminiumpinnar. Ti-pinnar i allmänhet är fruktansvärda i allt annat än den mjukaste smutsen. Ti nagelpinnar fungerar också bra. Jag vet inte riktigt hur de fick den "officiella vikten" på 880 gram. Kanske är det exklusive tältpinnar och gajdlinor?

Med tyngdskillnader åt sidan är Telemark 2 ett fantastiskt tält runt om. Snabb och enkel att installera, kondens i nivå med många dubbelväggiga tält - om det är rätt inställt och rymligt för vikten. Även om jag förmodligen inte skulle använda det här tältet för två vuxna i rätt storlek, skulle det passa lätt. Men vuxen plus hund eller barn skulle vara bekvämt. Ett fantastiskt solotält enligt min mening. "

Jag har rätt svårt att kalla detta långt under 1kg eller ett tvåpersoners tält.
 
Vad är de så speciellt o märkvärdigt med amerikanska ryggåstält? Över 1kg o ändå måste stavar tas med..

Finns ju 2p tunneltält som reses med innertält som väger en lång bit under 1kg..

Ja man kan ju skriva 3 personer på vilket tält som helst, om man vill.

Det är väl trevligt att det finns tillverkare som förser marknaden med förhållandevis lätta ryggåsvarianter. De är ju betydligt trevligare att leva i än små tunneltält med en båge och platta ändar. Tunneltältet är nog trevligare i starka vindar, men under en fuktig vecka är det nog omvänt.

Går man ändå med stavar så kan man ju inte riktigt räkna den vikten som tillkommande.
 
"
Vår testversion av Telemark ULW 2 väger 956 gram med 4 Ti tältstift som ingår. Även om jag skulle kasta ut dessa pinnar och få ordentliga aluminiumpinnar. Ti-pinnar i allmänhet är fruktansvärda i allt annat än den mjukaste smutsen. Ti nagelpinnar fungerar också bra. Jag vet inte riktigt hur de fick den "officiella vikten" på 880 gram. Kanske är det exklusive tältpinnar och gajdlinor?

Med tyngdskillnader åt sidan är Telemark 2 ett fantastiskt tält runt om. Snabb och enkel att installera, kondens i nivå med många dubbelväggiga tält - om det är rätt inställt och rymligt för vikten. Även om jag förmodligen inte skulle använda det här tältet för två vuxna i rätt storlek, skulle det passa lätt. Men vuxen plus hund eller barn skulle vara bekvämt. Ett fantastiskt solotält enligt min mening. "

Jag har rätt svårt att kalla detta långt under 1kg eller ett tvåpersoners tält.

Trådstartaren är 190 cm över havet och Telemarken är nog, som du skriver, ett fint enmanstält. Dock ska man ha i beräkningen att behöva tillbringa ansenlig tid i sitt tält och då kan det ju vara skönt att kunna sitta upp. Så ur den aspekten föll jag just för mitt val...komforten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
Sleman Hjälp med semibudget 343. Lättpackning 7
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
tanto Hjälp med 3 för 3 Lättpackning 31
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
Jörgen Fjaderlatt.se Hjälp, vad skall jag skriva? Lättpackning 81
torger Hjälp i blöta-fötter-djungeln Lättpackning 1
Picea Snabb hjälp med trangiakök? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
andy69 Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp! Lättpackning 28
tsd val av kök Lättpackning 15
alven Val av regnkläder Lättpackning 46
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.