Val av kängor

tack för svar!
jag blir lite förbryllad över ditt inlägg. Först rekommenderar du mig att prova crispi Nevada, men sen skriver du att du inte vill ha såna igen?

är de alltså hårda i sulan från start eller är det pga dina
Jag fick inte till det. Försöker igen. Det är en grym känga! Man läser ofta att folk använder sina kängor år ut och år in men det är en sanning med modifikation. Jag överväger att köpa ett par likadana. Mina är som sagt 10 år gamla och materialet i sula/mellansula har gjort sitt. Åldern har tagit ut sin rätt. Numera använder Nevadan en ny teknik i både sula och mellansula och jag hoppas dom har hittat rätt! Jag tror att du skulle gilla den. Det jag vill säga mellan raderna är att jag tänkte som du, dvs jag ville ha en känga till allt. Nevadan funkade nästan till allt. Väldigt länge. Men nu gör det bara ont. Jag tror det är så med de flesta kängor. Skaftet och lädret runt foten blir bara skönare och skönare för varje år men gummit under foten har en bestämd livslängd. Särskilt för sådana som mig. Medelålders man med några kilos trivselvikt för mycket... Jag gillar verkligen hantverket som sagt. Mina kängor har varit med året om väldigt mycket och alla sömmar/ foder etc håller fortfarande.
 
Jag fick inte till det. Försöker igen. Det är en grym känga! Man läser ofta att folk använder sina kängor år ut och år in men det är en sanning med modifikation. Jag överväger att köpa ett par likadana. Mina är som sagt 10 år gamla och materialet i sula/mellansula har gjort sitt. Åldern har tagit ut sin rätt. Numera använder Nevadan en ny teknik i både sula och mellansula och jag hoppas dom har hittat rätt! Jag tror att du skulle gilla den. Det jag vill säga mellan raderna är att jag tänkte som du, dvs jag ville ha en känga till allt. Nevadan funkade nästan till allt. Väldigt länge. Men nu gör det bara ont. Jag tror det är så med de flesta kängor. Skaftet och lädret runt foten blir bara skönare och skönare för varje år men gummit under foten har en bestämd livslängd. Särskilt för sådana som mig. Medelålders man med några kilos trivselvikt för mycket... Jag gillar verkligen hantverket som sagt. Mina kängor har varit med året om väldigt mycket och alla sömmar/ foder etc håller fortfarande.

Då förstår jag bättre. Tack för förtydligandet! Ska leta upp dem och prova!
 
Tjipp! Jag vet inte vilka kängor du ska ha, men får du ont i hälarna är det stöd under fotvalvet som gäller. Jag har själv söndertrampade hälkuddar och får tex inte nå’ så inihelvete efter en timme i sneakers. Däremot ägnade jag hela dagen åt trädgårdsarbete i helgen iförd träskor och det funkade hur fint som helst.
Ett alternativ till riktiga ortopediska inlägg är Pedag-sulor. De finns i lite olika varianter med olika höjd på mellanfoten. Jag har två par sådana sulor, ett ludet för vinterbruk och ett i skinn för varmare väder (fast den varianten blir lite slirig, så i kängorna har jag alltid pälssulorna).
Här länk till produkten (finns förstås även på svenska sidor om du letar): https://www.orthoticshop.com/pedag-viva-orthotic-insole-for-low-medium-high-arches.html
 
Riktiga ortopediska inlägg tillverkas av ortoped, och är individuellt utformade. En utmärkt investering om man har problem med fötterna. Inläggen kan lätt bli dyrare än skorna.
/John
 
Riktiga ortopediska inlägg tillverkas av ortoped, och är individuellt utformade. En utmärkt investering om man har problem med fötterna. Inläggen kan lätt bli dyrare än skorna.
/John
Ja, de är svindyra. Därför presenterade jag ett alternativ som jag själv provat (på inrådan, för övrigt, av den lokale skomakaren, som dessutom är ... just det, ortopedtekniker).
 
Min reaktion var snarast riktad på språkbruket i vår vardag. Vi kallar masstillverkade inlägg för ortopediska inlägg fast de inte är det. Vi kallar Kalles Romkräm (heter faktiskt så på den finska marknaden) för kaviar. Vi kallar skarpsill för sardin. Om en strömming fiskas i Stockholms skärgård men tas iland i Göteborg så är det en sill.

Inte nog med det, vi har lagstiftat om att handlarna har rätt att göra så.

Kaviar är rom från fisken stör!
Masstillverkade inlägg, är inlägg, inte ortopediska inlägg!
Skarpsill är skarpsill och sardin är sardin!

Undrar om en islandsfiskad sill kan kallas för strömming om den landas i Stockholm? Ingår den då i strömmingkvoten?

/John
 
Jag reste faktiskt till Naturkompianiet idag och provade ut ett par Hanwag Ancash II Gore Tex. Väldigt lika den jag pratade om men skönare.
Jag kan verkligen rekommendera dessa kängor. Hanwag har olika läster dessa är sk Straight fit. Jag trodde det var humbugg men det funkar faktiskt! Jag gick en rejäl tur igår a 13 km i besvärlig terräng. Höjdskillnad på 90 våningar enligt telefonen och jag kände inte ett dyft i mina fötter. Jag brukar få ont i stårtåleden men nu slapp jag detta.
 
Jag köpte ett par Merrel vego mid på vinst och förlust för jag hittade dem till riktigt bra pris (799:). Recensioner säger skön och bra sko men en hel del har gått sönder i en söm ganska snabbt. Den satt bra på min fot och ska vandra runt lite hemma för att se hur det går.
Går de sönder så gör de det, då har jag iaf köpt mig lite mer tid att fundera på vad jag vill ha och att åka runt och prova. 🙂
 
Låt mig instämma i kören, det finns ingen känga som är optimerad för alla förhållanden, då det bland annat är avhängigt vilken typ av terräng man förväntar sig, temperatur, hur tung packning och många andra faktorer.

Utöver detta är beror det såklart på vilken kroppstyp och fötter man har. Till och med ens mentala uppfattning om hur en bra sko bör se ut kan ha betydelse för hur man sedan upplever den; på samma sätt känner jag mig som en skorstensfejare i mina svarta byxor, jag vill gärna köpa nya, annan färg.

Om man står i valet och kvalet, så köp Kängor som du tror passar ändamålet för just din kommande utflykt. Om nästa eller nästnästa expedition blir en ökenvandring eller swimrun, då får du helt enkelt köpa ett par till.

Bästa kompromiss för mig blev ett par meindl performance; bekväma, lagom högt skaft för att skydda smalbenet mot stenar, hindra iskallt vatten från att rinna in, stabil vrist som motverkar vrickningar, ganska lätta, vattentäta, klarar tung packning, funkar även på stigar/leder inga problem. Nackdelar; svarta, ser ut som poliskängor, blir för varma i solsken, attraherar insekter (broms ffa).

🙂
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
Jörgen64 Val av kängor Kläder 28
StefanP- Val av skor/kängor för varierad miljö Kläder 7
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
bjornhallberg Val av kängor - mer stad än hiking Kläder 4
Flugsnapparen Val av plagg? Kläder 16
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
jerklaren Val av skalkläder Kläder 4
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
speedy hjälp med val av byxor Kläder 3
thomalin Val av trailskor Kläder 1
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
snowchain Val av stl. Lundhagskänga Kläder 4
MZS Val av känga Kläder 12
cliff74 Val av skaljacka? Kläder 6
bortsidan Val av vindsäck Kläder 0
Bra val av "tjejbyxa"? Kläder 1
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.