Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård?

Jag har, p g a en kronisk inflammatorisk sjukdom, förslitning och gamla skador, dragits med helkassa knän så länge att jag hunnit testa ev. inverkan av sko/sula m m. Kan nog lugnt påstå att i varje fall mina knän inte vill ha hårda sulor, oavsett terräng. Trötta fotsulor fixas nog bäst med lämplig innersula.
 
Ytterligare ett exempel på att trad kängor lätt kan blir kontraproduktiva. Skapar mer elände än de skänker njutning. Trailskor är lättare och skönare. Finns med höga skaft om man vill kunna gå i lite djupare vatten och ha den lite trygga kängkänslan kvar. Finns vattentäta utan Gtex om man vill undvika det.
Men trailskor fungerar väl inte optimalt i alla förhållanden heller? Än så länge har jag valt kängor om jag riskerar att gå länge på snö som inte bär, behöver kicka upp steg i snö vid branta pass, ska gå länge i blockstensterräng eller bär tungt (>20 kg). Lerig och sumpig mark med trailskor är heller ingen favorit men det kanske är personligt. Kostnaden för trailskor per mil tenderar väl även att bli betydligt högre än med kängor. Har gått mycket i trailskor på andra vandringar men inte kommit så långt att jag bytt ut kängorna när jag ska upp på vandring i svenska fjällen så öppen för idéer.

Fler som vill berätta hur de skulle gjort? :D
Om du inte hinner gå ett par heldagar i sträck hemmavid innan du ger dig av så hade jag nog valt ett par trailskor istället som ett säkrare kort om det funkar i terrängen där du ska gå. Även Merrell har breda skor.

Lät som att du haft problem med knän både med hård och mjuk sula. Har sett att det finns trailskor med en flexibel plastbit i sulan som ger styvhet men fortfarande samma goda stötdämpande egenskaper som man saknar i en känga. Är stötdämpningen i en känga med en mjuk sula verkligen så bra eller är det mer en marginell skillnad?
 
(...) Är stötdämpningen i en känga med en mjuk sula verkligen så bra eller är det mer en marginell skillnad?
Din fråga får mig att inse att jag varit mer än lovligt oklar i post #13.
Jag menade mjuka = inte särskilt styva. Inte mjuka = dämpade. Dvs mjuka i horisontal-, inte i vertikalled :)

Dämpning skulle jag inte uttala mig lika tvärsäkert om, även om jag själv, helt subjektivt, tycker att vinsten med en odämpad sula (markkontakt/kontroll) överväger eventuell lindring jag skulle kunna få av lite mer "fjädring" i stegen. Men det beror lite på vilken terräng jag rör mig i; lite mer komplicerad och/eller brant klippterräng går man ju sällan i med en tung hälisättning, där dämpningen skulle göra någon skillnad.

Jag tycker också att mina katastrofknän klarar löpning bättre (läs: mindre dåligt, men jag envisas) i nästa helt odämpade "barotaskor".
 
Om jag var i situationen som du är i skulle jag istället för att köpa nya kängor sula om dina befintliga jörn kängor.
Läst tidigare att Lundhags gör det. De tar ca 1000 kr för jobbat och när jag skickade dit mina gamla Lundhags tog det ca 4 veckor att få tillbaka dem. Funka utmärkt och blev riktigt bra.
annars så kolla upp bra skomakeri där du bor. Bor du i Sthlm skulle jag rekommendera skomakeri framåt i gamla stan. De brinner för skor och gör allt du kan förvänta dig för att fixa dina skor.

Läser både här och i en annan tråd om att sula om Jörnkängor hos Lundhags. Min man frågade om just det i Järpen i vintras och då sa de att de inte kunde fixa andra märken än sina egna pga hög arbetsbelastning.
 
Jag har också fått den informationen i Lundhags butik i Insjön. De sa också att skomakarna inte har tid att ta emot kunder med särskilt konstiga fötter personligen för att göra custom made, utan det är rita av på papper som gäller.
 
Men trailskor fungerar väl inte optimalt i alla förhållanden heller? Än så länge har jag valt kängor om jag riskerar att gå länge på snö som inte bär, behöver kicka upp steg i snö vid branta pass, ska gå länge i blockstensterräng eller bär tungt (>20 kg). Lerig och sumpig mark med trailskor är heller ingen favorit men det kanske är personligt. Kostnaden för trailskor per mil tenderar väl även att bli betydligt högre än med kängor. Har gått mycket i trailskor på andra vandringar men inte kommit så långt att jag bytt ut kängorna när jag ska upp på vandring i svenska fjällen så öppen för idéer.
Det finns väl inga skor som funkar optimalt i alla förhållanden. Blir alltid en kompromiss. Vanliga kängor skänker i första hand en känsla av trygghet och säkerhet, men jag tycker de ger sämre gå-egenskaper, man går tyngre, klumpigare och blir allmänt osmidigare med ett par tunga höga kängor. Och detta tycker jag gör att man snabbare får ont i knän m.m.. Att vikten på packningen skulle avgöra vilka skor man ska ha tror jag inte på - det är snarare totalen - kroppsvikt+packning som avgör detta isf. Vi väger ju alla rätt olika och skor brukar aldrig specificeras för olika viktklasser.

Jag har haft olika skodon på varenda vandring tror jag. Från tunga gtx-kängor, skalkängor, meshskor, låga trailskor och i sommar ska jag testa höga Haglögs L.I.M proof. De känns lite väl mjuka och varma när jag testat dem hemma och hade nog föredragit en hårdare sula.
 
Det finns väl inga skor som funkar optimalt i alla förhållanden. Blir alltid en kompromiss. Vanliga kängor skänker i första hand en känsla av trygghet och säkerhet, men jag tycker de ger sämre gå-egenskaper, man går tyngre, klumpigare och blir allmänt osmidigare med ett par tunga höga kängor. Och detta tycker jag gör att man snabbare får ont i knän m.m.. Att vikten på packningen skulle avgöra vilka skor man ska ha tror jag inte på - det är snarare totalen - kroppsvikt+packning som avgör detta isf. Vi väger ju alla rätt olika och skor brukar aldrig specificeras för olika viktklasser.

Jag har haft olika skodon på varenda vandring tror jag. Från tunga gtx-kängor, skalkängor, meshskor, låga trailskor och i sommar ska jag testa höga Haglögs L.I.M proof. De känns lite väl mjuka och varma när jag testat dem hemma och hade nog föredragit en hårdare sula.
Det är såklart högst personligt var man föredrar :) Tycker att kängor fungerar ypperligt i de sammanhang som de är tänkta för. Tyvärr är det svårt att få individuellt anpassade kängor numera och en känga som inte passar är mindre förlåtande än motsvarande trailsko. Sedan pushar nog butiker i för hög grad på att kängor är det som gäller på vandring men det skulle jag tro att det i högsta grad är drivet av kommersiella intressen.

Totalvikten blir samma som vikten på packningen eftersom ena är mer eller mindre konstant. Det finns en korrelation mellan skostorlek och vikt och det är oftast det som avgör vilken stötdämpning en sko är konstruerad för. Det finns även specifika modeller för överviktiga och skillnader mellan herr/dam så att man inte ser viktklasser på skor är nog samma anledning som att vi inte fritt kan välja bredd, höjd, olika storlekar på olika fötter etc.
 
Hade samma problem med breda och "höga" fötter.
Kunde inte hitta något par av Lundhags modeller som passade tills jag prövade deras nya variant med extra bred läst. Tror den kom i år.... Så ratar du Lundhags pga tidigare erfarenheter sen du köpte kängor sist kan det vara värt att omvärdera deras bredare läster.
 
Hade samma problem med breda och "höga" fötter.
Kunde inte hitta något par av Lundhags modeller som passade tills jag prövade deras nya variant med extra bred läst. Tror den kom i år.... Så ratar du Lundhags pga tidigare erfarenheter sen du köpte kängor sist kan det vara värt att omvärdera deras bredare läster.
Jodå, testat den, funkar forfarande inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Akut känghjälp Kläder 2
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
Brune Sätila kängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.