Iläggs-sula av kolfiber/epoxy

Jag gör numera egna iläggsulor av kolfiber och epoxy. Jag bygger dem på en gipsavgjutning gjorda hos ortoped, jag köpte formgjutna sulor till både lättare skor, kängor och utförs-pjäxor och fick då gipsavgjutningen. Anledningen till att jag gör egna nu är att jag ibland vill ha en styvare och/eller tunnare iläggssula än de ortopediska sulor jag köpte. Styvare vill jag ha om jag vill ha bättre "rull" i steget i en sko med för mjuk sula, det ger dessutom bättre stöd och avlastar i ojämn terräng. Tunnare vill jag ha om skon blir lite trång med de strumpor jag vill använda. Och så vidare, det finns olika anledningar. Jag gör ungefär så här: Kapslar in gipsavgjutningen i tunn matplast, spänner det runt för att undvika för mycket veck. Läger gipsavgutningen på något plant underlag där jag kan slabba lite med epoxy. Klipper till 3 ark kolfiber i storlek så jag täcker fotavgjutningen. Blandar till lite epoxy, det går åt mindre än man tror! Lägger på lite epoxy på "foten", och lägger på första kolfiberskiktet, jag jobbar med plasthandskar så jag kan arbeta in epoxyn. Sedan samma sak med andra och tredje lagret. Jag kör ibland med fyra lager, kolfiberväven i olika ledder för att få den styvhet man eftersträvar.

Sedan får sulan härda i kanske ett dygn, sedan brukar jag klippa till den - använd en sula som funkar i viss skomodell som mall. Den del av sulan som ligger mot plastfolien blir alltid lite ojämn, det är svårt att helt undvika veck (kanske det skulle vara bättre att täcka gipset med gummi för att helt undvika detta). Jag slipar bort lite av dessa veck. Efter detta så lägger jag ytterligare ett lager kolfiber/epoxy på denna sida, så blir det en snygg sida på bägge sidor av sulan (detta är nog mer estetiskt än praktiskt). Här kn jag använda mycket sparsamt med epoxy.

Jag har arbetat med kolfibermatta och båt-epoxy från Biltema, funkar bra. Full styrka och hårdhet på sulan får man först efter ett par dagar, så använd den inte för tidigt.

Sulan blir ju hård, så närmast foten i skon sedan lägger jag en tunn sula. Jag har testat lite av varje, oftast en billig lädersula eventuellt med lite stötdämpande material. Men jag vill ha den tunn totalt sett.

Jag har testat själv med detta, och efter några försök så har jag fått till några sulor som funkar för mig.

Bara för att gipsavgjutningen är gjord av proffs så vet jag inte att mina hemgjorda sulor är ortopediskt riktiga, men något åt det hållet hoppas jag på.

Finns det andra som håller på med denna typ av hemfixade sulor, som kanske har tips om hur man kan göra sådana sulor ännu bättre? Jag har även använt glasfiber för ett par sulor (billigare) men kolfiber är ju det nya svarta. Ortopediska sulor kan jag annars rekommendera, de ger ett mjukare rullande steg men det ger ju kolfibersulorna också.
 
Vill du ha riktigt bra sulor så köper du ortopediska sulor gjorda av en ortopedtekniker som är gjorda i de material och med de egenskaper du önskar. Det gå att få ortopediska sulor i annat material än EVA som t.ex. kolfiber eller blandningar av material.
Själv har jag olika material i sulor för löparskor respektive cykelskor där de senare måste vara tunnare och styvare.
 
Jag är medveten om att en ortoped kan fixa bättre sulor, men att göra egna är billigt och kul. Det är också intressant att testa olika egenskaper beroende hur många skikt man lägger osv. Möjligen borde man låta en ortoped utvärdera resultatet, dvs hur steget blir med hemmagjorda sulor. Det kan ju vara så att en hemmagjord sula är skadlig till och med, så man gör det förstås på egen risk. Jag går på känsla, känns en sula skön och ger bra ”rull” under längre tids användning så anser jag den användbar - men det är bara en subjektiv och kanske inte så proffsig bedömning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.