Sarek - topptur

Hej!

Jag har en fundering angående sommarens vandring. Då jag planerat på att ta mig genom Sarek i Augusti så vill jag samtidigt inte missa att göra ett par topp turer.
Nu undrar jag hur man ska göra med packningen?

De topparna jag siktar på är främst;
Vuojnestjåhkkå (1976m)
Nijak (1922m)
Bårddetjåhkkå (2005m)
Låddebákte (1537m)

Brukar ni lämna packningen under någon buske på marknivå och ta dagsväskan till topp eller tar ni med era 20+ kg upp för 2000 toppar?:) Hade varit hemskt tråkigt att återvända ner för att se att sakerna är borta och få bo under en björk kvist och äta vide tills man når tillbaka till civilisationen.

Tack i förhand för era åsikter!
/ Rickard
 
Kan inte tänka mig att någon släpar med sig hela packningen upp.
Sen så finns det inte så mycket träd att gömma packningen under.
Det gäller bara att markera väl var du lägger säcken så att du hittar den ibland alla stenar när du kommer ner igen. Bra med GPS i det läget.
Finns ju en del bilder på forumet här med kvarglömda ryggsäckar och kängor, så märk ut väl med något färgglatt. Och så mycket folk är det inte i omlopp och vem 17 vill bära med sig en extra säck i de områdena. :)
 
Ingen fara

att lämna sina prylar. Jag har varit polis i Jokkmokk i 25 år drygt och jag kan inte påminna mig om att det någonsin har stulits prylar ute på fjället. MEN man behöver ju inte lämna allting helt öppet och inte chansa osv. Kameran följer ju med upp antar jag. Det kan ju finnas ett mörkertal, eftersom inte alla som drabbas gör en anmälan...
Däremot är det inte helt ovanligt att prylar försvinner i stugorna, om de stjäls eller tas fel av misstag vet jag ej men det är ju lite skumt om ett par fina kängor försvinner och det står kvar ett par med lös sula....
 
Tack!

Kan inte tänka mig att någon släpar med sig hela packningen upp.
Sen så finns det inte så mycket träd att gömma packningen under.
Det gäller bara att markera väl var du lägger säcken så att du hittar den ibland alla stenar när du kommer ner igen. Bra med GPS i det läget.
Finns ju en del bilder på forumet här med kvarglömda ryggsäckar och kängor, så märk ut väl med något färgglatt. Och så mycket folk är det inte i omlopp och vem 17 vill bära med sig en extra säck i de områdena. :)

att lämna sina prylar. Jag har varit polis i Jokkmokk i 25 år drygt och jag kan inte påminna mig om att det någonsin har stulits prylar ute på fjället. MEN man behöver ju inte lämna allting helt öppet och inte chansa osv. Kameran följer ju med upp antar jag. Det kan ju finnas ett mörkertal, eftersom inte alla som drabbas gör en anmälan...
Däremot är det inte helt ovanligt att prylar försvinner i stugorna, om de stjäls eller tas fel av misstag vet jag ej men det är ju lite skumt om ett par fina kängor försvinner och det står kvar ett par med lös sula....

Tack för betryggande orden Morgan och herr Polis!
Är inte van vid att lämna packningen, så känns betryggande att man kan få hjälp med sånt här på utsidan.se.
Men ja det är en väldigt bra fråga:) När inte ens jag vill ta med den upp så tvivlar jag också på att någon annan känner sig manad att släpa på mer än man måste! Men får väl lägga lite extra fokus på att gömma undan sakerna och ta med allt som är av distinkt värde.

Det är ju väldigt synd att sånt sker men man får väl hoppas på att karma ger dom blöta dojor och infanterield mellan skinkorna:)
 
Slå upp tältet och lämna ryggsäcken i det. Bra om det skulle regna, minskar risken att någon går in och tar grejor, och ökar sannolikheten att hitta det igen när du kommer ner.

Ta med en dagsturssäck upp. Regnkläder, fleece, karta, lite mat, kamera och andra värdesaker. Tjuvar fjällvandrar inte i Sarek, men OM någon skulle hända så vill du kunna ta dig ut från parken.
 
Slå upp tältet och lämna ryggsäcken i det. Bra om det skulle regna, minskar risken att någon går in och tar grejor, och ökar sannolikheten att hitta det igen när du kommer ner.

Ta med en dagsturssäck upp. Regnkläder, fleece, karta, lite mat, kamera och andra värdesaker. Tjuvar fjällvandrar inte i Sarek, men OM någon skulle hända så vill du kunna ta dig ut från parken.

Bra tänkt Tomhylsan. Ska fylla dagpacken med det nödvändiga som behövs för att komma hem.
Ska nämligen vandra ensam så vill tänka igenom alla eventuella problem som kan uppstå så att man inte blir helt tagen på sängen när problemet uppstår:)
 
Tjenare!

Jag har tagit två av de topparna du skrev, Nijak och Låddepakte.
Det är inget problem att ta sig upp, bara man tar det lite chill så man inte ramlar och slår sig.

Jag hade en liten ultrasil daypack som jag hade med mig ett mindre förstärkningsplagg och vatten plus lite snacks i.

Jag tror inte du behöver oroa dig för "tjuvar" även om du skulle ha maximal otur och någon jävel skulle komma och ta prylar för dig tror jag knappast de skulle få med sig allt för mycket, så du bör ha så att du klarar dig.

Men det kan ju vara bra att ha med dig lite extra så att du klarar dig, alternativt gömma i närheten. Själv lämnade jag bara allting som det var!
 
Tror att exempelvis benbrott är något som man som ensamvandrare behöver bekymra sig över betydligt mer än stöld (ha en visselpipa runt halsen!). När det gäller Sareks toppar så är de ganska ofta insvepta i moln. Ta god tid på dig så att du kan göra ett försök att vänta ut dåligt väder vid en topp du gärna vill upp på. Eller var beredd att knalla upp på närmaste högre topp så fort det klarnar upp.

Hoppas att du får en fin tur!
 
Har själv gjort en del toppturer i Sarek, och brukar där, som på alla andra ställen ta med mig en dagsryggsäck för ändamålet, praktiskt med en lagom liten en med mjuk eller urtagbar rygg i, så man kan få ner den i sin stora ryggsäck utan att den tar för stor plats. Och det är som ovanstående skrev, inga problem att lämna grejorna, gärna i ett tält, och utgå därifrån.

Låddebakte är en fin topp med en makalös utsikt över framförallt Rapadalen och det vila Ålkatjmassivet. En relativt lätt men ganska "tråkig" bestigning från Snavvavagge, stenigt och det är en ganska stor och småseg topplattå man lär ta sig över innan man når toppen.

Annars kan jag verkligen rekommendera Svarta Spetsen(ca 1820möh) i Sarekmassivet. Ca 3tim från en utmärkt tältplats vid Tjågnjårisjågåsj. Lite scrambling på slutet, luftig ocg fin topp med otrolig utsikt över de stora glaciärerna och Sarektjåkkå.
Har du lite glaciär och/eller klättervana så är Sarektjåkkå stortopp 2089m ett måste vid bra väder! Enligt mig Sveriges bästa utsikt!
Nås antingen från Nordöst över Alep Sarekjiegna och västkammen eller över Mihkajiegna.

Tänk bara på att vädret kan ändras mycket snabbt i Sarek, och risken ökar betydligt större att råka ut för en olycka i alpin terräng än på låglandet. Det är långt till närmaste hjälp om olyckan skulle va framme,

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
labbman Topptur i Sarek Fjällvandring 8
Sahlin Topptur i Sarek Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.