Bra topptur från Pielavalta?

Kommer under senare delen av augusti att passera Pielavalta och möjligen ta en extradag där. Har själv gått en hel del i både Sarek och andra fjällområden tidigare och även gjort lite toppturer. Min flickvän som kommer att göra mig sällskap denna sommar är dock mindre van. Jag skulle gärna vilja få tips på en trevlig topptur som går att klara av på en dag från Pielavalta och som inte kräver klättring. Kanske har ni också andra kul dagsturstips (Mikkajekna är ju trevlig, men det finns säkert mer). Vägen till resp. från Pielavalta är för övrigt Kuohppervagge in och Pastavagge ut, om någon har några tips i övrigt längs den vägen.

Tacksam för tips,

// Calle
 
calle.loof; sa:
Kommer under senare delen av augusti att passera Pielavalta och möjligen ta en extradag där. Har själv gått en hel del i både Sarek och andra fjällområden tidigare och även gjort lite toppturer. Min flickvän som kommer att göra mig sällskap denna sommar är dock mindre van. Jag skulle gärna vilja få tips på en trevlig topptur som går att klara av på en dag från Pielavalta och som inte kräver klättring.
Vuoinestjåkkå anses vara bland de absolut bästa utsiktstopparna i svenska fjällen. Jag har aldrig varit uppe på den själv men bilderna som jag sett därifrån antyder att det finns ett gäng korn sanning i påståendet. Den nås dock lättast från väster. Nilas kam är ganska lätt att gå upp på längs själva kammen. De gick upp på den på natten i TV-programmet Äventyr för några år sedan.
Sarvatjåkkå verkar också vara en bra topp att gå upp på.
 
Nilas kam

Hej
Nilas kam i Äparmassivet är enkel, men ger väldigt fina vyer (dock måste jokken vadas först). Låddepakte (gå upp från Snavvavagge) med härlig utsikt över Rapaselet är ett lite mer avlägset alternativ.
Det finns flera relativt enkla utsiktstoppar runt Pielavalta.
Daniel
 
Låddepakte...

...är trevligt! Det är i och för sig ganska brant upp till svavvavagge, men det finns ju en stig. Med ett basläger runt pielastugan är det ju möjligt.

Rickard
 
Vuoinestjåkkå och pakte är definitivt "höjdarna" runt sjöarna. Oslagbar utsikt åt flera håll och mycket enkelt att gå upp (även om kammen är lång så det tar ett tag). De ligger dock lite avigt till i förhållande till er rutt och det är nästan så att Nilaskam är att föredra. Fin utsikt in i äparmassivet och om man på vägen upp eller ner går fram till kanten av Pierikpakte får man en fin utsikt ner mot sjöarna. Sista biten upp på kamen kan vara lite trixig om man hamnar för långt ut bland småstenarna, det gäller att hålla sig bland de större som ligger stadigare. Annars är det en enkel bestigning, alep pastajokk vadas i anslutning till utloppet där den förgrenar sig som mest (i fjol gjorde vi det i kängorna men det var lite vatten då) och sedan går man upp i ravinen. Det tog ca 3 timmar upp från vårt läger vid foten av Pielatjåkkå och ca 2 timmar ner.

/Björn
 
Vuoinestjåkkå från väster??

Grundsten rekommenderar uppstigningen österifrån (det menades kanske i tidigare inlägg?) - så här blir den lite avlägsen för er.

I 'Sarek och Kebnekaise finns en underbar tavla ner från Vuoinestjåkkå mot Pielaslätten, och hans ord (På Fjälltur Sarek sid 128f) bekräftar att den där toppen är ytterst lönande. Kanske vi 'hinner' i år...

mvh Lukas
 
Re: Vuoinestjåkkå från väster??

laurentiusweg; sa:
Grundsten rekommenderar uppstigningen österifrån (det menades kanske i tidigare inlägg?) - så här blir den lite avlägsen för er.
Äsch! Öster-väster-whatever... who cares? ;)
Du har helt rätt. Jag menade öster. Det syns ganska tydligt både på kartan och i verkligheten att det är ostkammen som "gäller".
Vuoinestjåkkå betyder tydligen "berget med bra utsikt". :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hansnydahl Bálgattjåhkkå från öster? Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Kort topptur Tjåggnårisoalgge Fjällvandring 0
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
excarnifico Topptur Gisuris Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
labbman Topptur i Sarek Fjällvandring 8
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Janost Topptur Kaskasatjåkka, snöförhållanden ? Fjällvandring 1
Kiruna4ever Topptur till Repipakte (Riehppibákti) Fjällvandring 0
ksl65 Topptur till Galghøpiggen i oktober? Fjällvandring 2
Prefection Sarek - topptur Fjällvandring 8
Mange_S Topptur kring Pårte Fjällvandring 13
MalinSa Sipmeke- topptur Stekenjokk Fjällvandring 2
petternyqvist Topptur Storsylen från Tempeldalen? Fjällvandring 0
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
tlew topptur runt Oslo Fjällvandring 2
lillaanna Topptur: Helags eller Sylarna? Fjällvandring 20
mugge Lämplig topptur i Ahkkamassivet Fjällvandring 3
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
Axel L Topptur, Stora Ana-högen, Anarisfjällen Fjällvandring 1
DHCP Kebnekaise topptur runt midsommar? Fjällvandring 4
liksomeljest Hjälp med planering och Kebnekaise topptur tack! Fjällvandring 8
forslov Topptur helags Jan -07 Fjällvandring 2
Jokk Visbretind topptur Fjällvandring 6
bensson Akka-topptur-tips Fjällvandring 1
tebasile topptur med 14-åring, Keb? Fjällvandring 11
majjen Vatten på topptur? Fjällvandring 10
petratetra Topptur Storsteinsfjellet Fjällvandring 3
pal2 Topptur Kaskasatjåkka/2076 från Kaskavagge? Fjällvandring 3
smula vad kostar topptur? Fjällvandring 4
oloan sylarna - topptur i sommar Fjällvandring 9
petsu97 Topptur Kebnekaise? Fjällvandring 4
jonsa Topptur - Kebnekaise Fjällvandring 7
adjo Topptur på Kebnekaise. Fjällvandring 3
Sahlin Topptur i Sarek Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.