Topptur - Kebnekaise

Jag ska vanda i keb området i sommar och planerar då en tur upp på sydtoppen. Kan jag (och en kompis) göra detta själva eller är en guide att föredra? Hur lång tid tar det, var kan jag få info... osv
 
Två vägar

Bestigit Keb har många gjort. Du lär få många svar! Här kommer mitt:

Utgår man från fjällstationen finns det två vägar upp: Västra leden eller östra leden. Västra kan man gå själv och kräver ingen speciell vana, men är längre än den östra. Östra kräver erfarenhet då man passerar några svårare partier (bla glaciär tror jag). Här finns ledarledda turer. För en förstagångs-besökare rekommenderas dessa starkt!
 
Topptur

Håller med föregående inlägg och tillägger bara att de guidade topturerna går dagligen (lite beroende på väder och vind då) och kostar runt 200 Skr. I priset ingår lån av dagstursryggsäck. Turen tar mellan 8-10 timmar och ett krav är att du har skor/kängor som går över fotknölarna och ett par handskar.

Väl mött/
daniel
 
Durlings led och variant

Jag vet inte hur fjällvan du är, men:

Variant 1

Fundera (om du har tält) att gå upp i Singivagge förbi Silverfallet (men läs kommentar om Singivagge här på forumet först, ochså Grundsten På fjälltur Abisko - Kebnekaise, östra ingången är svår men spektakulär), tälta mellan dom första två sjöarna och tar dig upp rakt väster om Vierramvarre (Krokdalen heter det, om jag minns rätt - det står inte på kartan).

Nästan uppe i dalen finns en liten sjö, gå brant uppe till vänster och tar dig till höger på hyllan under det liten vattenfall som finns där. Vidare längs Durlings led till Västra leden (möte i Kaffedalen, jfr karta 1:20000) eller använd snöfält nor om Krokdalen som tar dig upp till 1800m utan att klättra i blockig terräng.

Var förberedd att snöfältet är stenhård senare på året (is) och använd stegjärn där (även på själva toppen, om det sånt. Toppen är inte värd att slippa fotfästet uppe och hamna vid foten av nord- eller sydvägg istället för platån. Jag såg en som nästan gjorde det).

Fördel: Slippa västra ledens Vierramvarre, besök Singivagge, förkorta sträckan. Själv gick jag upp denna led i lung och ro, stannade natten i toppstugan (nya: usel, nedskräpad), var uppe vid solnedgången samt uppgången (augusti), och tog mi ned längs Durlings led i Singivagge (västra del) igen. Foton: http://www.musikwissenschaft.de/kebnekaise/del10/index.htm samt föregående sidor (del09 / del08).

Variant 2

Durlings led: västra Singivagge, upp mellan Singipakte och Kuopertjåkka, i fortsättningen som ovannamnts. Tillbaka desamma. Ganska enkelt: mellan 1150 och 1300 m fanns härliga snöfält längs bäcken, kompakt och stabilt. Ta hänyn till risken att snöbryggor inte är stabil längre och hålla dig nästan till snöfältens utkant (inte direkt vid kanten).

Variant 3 (som jag inte gick själv)

Hålla höjd äch följa västkammen till Kuopertjåkka, kanske till Rabots pass (MEN: Rabots led är helt olämpligt för vandrare). Det verkar att vara möjligt att ta sig ned till söder från passet - känner någon till denna variant?

Hälsning, Lukas

[Ändrat av laurentiusweg 2002-06-03 kl 22:54]
 
Tredje väg

Om du skall vandra med tält så skulel jag göra turen från Singivagge. Tälta i dess västra ände, mycket sevärd dal och mycket bra tältplatser.

Fördelen med den är att du redan vunnit 300 höjdmeter och att du inte behöver gå över andra fjäll på vägen. Följ bara dalen uppåt (den som går mellan Rullevaara och Keb. När du börjar komma upp i den så håll höjd så träffar du snart på 'stigen' på västra leden upp till toppstugan.

mvh Christian
 
Enkelt i egen regi

Fördelen med den organiserade turen är att det är en relativt enkel väg upp, om man befinner sig vid fjällstationen. Nackdelen är att den är mer väderberoende än vad man är om man tar sig upp via Singivaggi eller västra leden på egen hand. När jag varit i området har toppturerna oftast varit inställda, antingen för att vädret var för dåligt eller för att det var för mycket is/snö på väggen eller någon annan orsak.

Is angavs som orsak en dag då jag tog mig upp via Singivaggi/Kaffedalen, vilket kanske är den allra enklaste vägen om man har tält. Tältplatserna i Singivaggi är fina. Kaffedalen bitvis lite stenig, men det får man räkna med att man råkar ut för vilken väg man än tar upp, i övrigt lättorienterat och lättbestiget eftersom man vid lägerplatsen befinner sig närmare toppen än vid fjällstationen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
DHCP Kebnekaise topptur runt midsommar? Fjällvandring 4
liksomeljest Hjälp med planering och Kebnekaise topptur tack! Fjällvandring 8
petsu97 Topptur Kebnekaise? Fjällvandring 4
adjo Topptur på Kebnekaise. Fjällvandring 3
hansnydahl Bálgattjåhkkå från öster? Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Kort topptur Tjåggnårisoalgge Fjällvandring 0
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
excarnifico Topptur Gisuris Fjällvandring 2
labbman Topptur i Sarek Fjällvandring 8
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Janost Topptur Kaskasatjåkka, snöförhållanden ? Fjällvandring 1
Kiruna4ever Topptur till Repipakte (Riehppibákti) Fjällvandring 0
ksl65 Topptur till Galghøpiggen i oktober? Fjällvandring 2
Prefection Sarek - topptur Fjällvandring 8
Mange_S Topptur kring Pårte Fjällvandring 13
MalinSa Sipmeke- topptur Stekenjokk Fjällvandring 2
petternyqvist Topptur Storsylen från Tempeldalen? Fjällvandring 0
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
tlew topptur runt Oslo Fjällvandring 2
lillaanna Topptur: Helags eller Sylarna? Fjällvandring 20
mugge Lämplig topptur i Ahkkamassivet Fjällvandring 3
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
Axel L Topptur, Stora Ana-högen, Anarisfjällen Fjällvandring 1
forslov Topptur helags Jan -07 Fjällvandring 2
Jokk Visbretind topptur Fjällvandring 6
bensson Akka-topptur-tips Fjällvandring 1
tebasile topptur med 14-åring, Keb? Fjällvandring 11
majjen Vatten på topptur? Fjällvandring 10
petratetra Topptur Storsteinsfjellet Fjällvandring 3
pal2 Topptur Kaskasatjåkka/2076 från Kaskavagge? Fjällvandring 3
smula vad kostar topptur? Fjällvandring 4
calle.loof Bra topptur från Pielavalta? Fjällvandring 6
oloan sylarna - topptur i sommar Fjällvandring 9
Sahlin Topptur i Sarek Fjällvandring 2
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.