Durlings led och variant
Jag vet inte hur fjällvan du är, men:
Variant 1
Fundera (om du har tält) att gå upp i Singivagge förbi Silverfallet (men läs kommentar om Singivagge här på forumet först, ochså Grundsten På fjälltur Abisko - Kebnekaise, östra ingången är svår men spektakulär), tälta mellan dom första två sjöarna och tar dig upp rakt väster om Vierramvarre (Krokdalen heter det, om jag minns rätt - det står inte på kartan).
Nästan uppe i dalen finns en liten sjö, gå brant uppe till vänster och tar dig till höger på hyllan under det liten vattenfall som finns där. Vidare längs Durlings led till Västra leden (möte i Kaffedalen, jfr karta 1:20000) eller använd snöfält nor om Krokdalen som tar dig upp till 1800m utan att klättra i blockig terräng.
Var förberedd att snöfältet är stenhård senare på året (is) och använd stegjärn där (även på själva toppen, om det sånt. Toppen är inte värd att slippa fotfästet uppe och hamna vid foten av nord- eller sydvägg istället för platån. Jag såg en som nästan gjorde det).
Fördel: Slippa västra ledens Vierramvarre, besök Singivagge, förkorta sträckan. Själv gick jag upp denna led i lung och ro, stannade natten i toppstugan (nya: usel, nedskräpad), var uppe vid solnedgången samt uppgången (augusti), och tog mi ned längs Durlings led i Singivagge (västra del) igen. Foton:
http://www.musikwissenschaft.de/kebnekaise/del10/index.htm samt föregående sidor (del09 / del08).
Variant 2
Durlings led: västra Singivagge, upp mellan Singipakte och Kuopertjåkka, i fortsättningen som ovannamnts. Tillbaka desamma. Ganska enkelt: mellan 1150 och 1300 m fanns härliga snöfält längs bäcken, kompakt och stabilt. Ta hänyn till risken att snöbryggor inte är stabil längre och hålla dig nästan till snöfältens utkant (inte direkt vid kanten).
Variant 3 (som jag inte gick själv)
Hålla höjd äch följa västkammen till Kuopertjåkka, kanske till Rabots pass (MEN: Rabots led är helt olämpligt för vandrare). Det verkar att vara möjligt att ta sig ned till söder från passet - känner någon till denna variant?
Hälsning, Lukas
[Ändrat av laurentiusweg 2002-06-03 kl 22:54]