topptur sälka och tältplats

Någon som prövat att tälta i grytan söder om sälkaglaciären någon gång, eller ni som gjort topptur till sälka den vägen, går det att tälta där? Eller är det väldigt stenigt?
 
Någon som prövat att tälta i grytan söder om sälkaglaciären någon gång, eller ni som gjort topptur till sälka den vägen, går det att tälta där? Eller är det väldigt stenigt?

I grytan är det bara sten (mindre rundare stenar jämfört med t ex vägen upp till Kebnekaise). Det går möjligen att leta upp någon grusfläck där man kan få upp ett tält, men något vidare tältunderlag är det inte.

Det är i så fall faktiskt bättre högre upp längs kammen ovanför grytan. Men där är det å andra sidan svårt med vattentillgången.

Längre ner i dalen innan man kommer upp till grytan (om man går från Sälkastugorna) är det gräs och tältbart.

Annars finns fina tältplatser i Tsutsuvagge (har jag för mig att den heter, dalen där leden går från Hukejaure mot Sälkastugorna). Och därifrån är Sälkatoppen lättbestigen. I princip bara att knalla på rakt uppåt.

Sista biten upp till toppen är det bäst att gå runt så att man kommer upp på toppen från nordväst där det är mindre brant.
 
Okej, tack för svaret! Försöker blida uppfattning om lite olika toppturer inför sommarens tur till området!
 
Vad jag minns så skulle jag inte heller rekommendera tältning i grytan. Bara massor med sten.
När besteg sälka för ett par år sedan så gick vi först upp i grytan och sen tog vi södra kammen och gick längs med den upp till toppen. Har för mig att det blev rätt brant mot slutet så sista biten tog vi nog mer österifrån upp.
 
Upp på Sälka österifrån är stenigt, och där det inte är stenigt är det väldig lutning. Går du västerifrån är det både mer lättbestiget och finns fina tältplatser att finna.
Här finns en liten beskrivning av min tur upp:
http://www.utsidan.se/tracklogs/view.htm?ID=357

på min sida finns också fler toppturer i området beskrivna.
god tur!
 
Ja, ska försöka undvika den branta östra sidan genom den förslagna kringgående rörelsen. Hur högt upp finns tältplatser på den västra sidan?

Om man efter sälka fortsätter norrut, och svänger ut mot kungsleden mellan topparna 1484 och lulip suoricohkka, hur är tjäktatjåkka att vada däromkring? Har bara läst om folk som vadat i höjd med sälkastugan. För vid sälkastugorna är vadet okej va?
 
på min sida finns också fler toppturer i området beskrivna.

Har kikat på toppturer på sielmmacohkka och tjäktatjåkka också, det blir väl vädret som får avgöra vilka det blir.

Vilken är tjäktatjåkkas huvudtopp? Tar man den enklast rakt från väster, eller är nordväst bättre?
 
Om man efter sälka fortsätter norrut, och svänger ut mot kungsleden mellan topparna 1484 och lulip suoricohkka, hur är tjäktatjåkka att vada däromkring? Har bara läst om folk som vadat i höjd med sälkastugan. För vid sälkastugorna är vadet okej va?
Vid Sälkastugorna är vadet okej. Det ska gå den vägen du beskriver också, men där har jag inte provat själv. Ska också att gå att ta sig genom en dal längre norrut, i Kärkevagge. Där är inte tjäktjajokken stor.
Ett annat alternativ är att gå väster om massivet en bit till, och runda så att du kommer fram just norr om Tjäktjastugan. (Härifrån har du en bra utgångspunkt för en topptur på tjäktjatjåkka, se nästa inlägg...)


Hur högt upp finns tältplatser på den västra sidan?
Hmm. Ja så här ser det ut vid den lilla sjön 1340 rakt väster om Sälkatoppen (vy rakt söderut):
Det är ju mest sten, men kanske är det möjligt att hitta en tältyta här. Bättre är det nere i höjd med renstängslet.
 

Bilagor

  • sjö 1340 på sälka.jpg
    sjö 1340 på sälka.jpg
    57.4 KB · Visningar: 649
Senast ändrad:
Vilken är tjäktatjåkkas huvudtopp? Tar man den enklast rakt från väster, eller är nordväst bättre?
Huvudtoppen ligger på 1840. Den lättaste vägen är nog att följa kammen från Tjäktjastugan och gå via toppen 1677. Dit är det ganska bekväm vandring, men från 1677och upp mot toppen var det brant och blockigt, jag fick använda händerna.
Här kommer ett foto från 1677 i riktning mot toppen. Jag fick alltså gå ner i molnen och sedan upp igen på andra sidan.
 

Bilagor

  • tj-tj toppen l.jpg
    tj-tj toppen l.jpg
    46.1 KB · Visningar: 637
Ett annat alternativ är att gå väster om massivet en bit till, och runda så att du kommer fram just norr om Tjäktjastugan. (Härifrån har du en bra utgångspunkt för en topptur på tjäktjatjåkka, se nästa inlägg...)


Vilken källa till information du är! Tack så mycket!
Har du (eller någon annan) vandrat på baksidan av sälkamassivet någon gång? Sevärt, fint, tråkigt, segt? Hur är terrängen?

Lästa på dina turer att du försökt bestiga tjäktatjåkka från nallo? Det hade ju varit rätt shysst att runda sälkamassivet enligt ditt förslag, och sedan från tjäktastugan bestiga tjäktatjåkka för att sedan fortsätta över toppen mot nallo. Men, förstod det som att det kunde vara lite knepigt med nerfarten mot nallo?

Fysiken ska nog räcka och lätt packning, men bra väder skulle självklart vara en förutsättning för en sådan tur.. Vad tror du, genomförbart?
 
Vilken källa till information du är! Tack så mycket!
Har du (eller någon annan) vandrat på baksidan av sälkamassivet någon gång? Sevärt, fint, tråkigt, segt? Hur är terrängen?
Jag har gått där. Terrängen är lättgången. Vidsträckt utsikt västerut och inget folk. Lite svårorienterat med tanke på att man åt väster inte har någon referenspunkt, och åt öster bjuder massivet på diverse smådalar. Men man ska ju bara följa massivet framåt tills man kommer till sjön, och sedan en bit till. Jag tycker det var en fin sträcka särskilt med tanke på känslan av avskildhet. Trots att kungsleden ligger relativt nära så är man helt ensam på denna sidan massivet...

Lästa på dina turer att du försökt bestiga tjäktatjåkka från nallo? Det hade ju varit rätt shysst att runda sälkamassivet enligt ditt förslag, och sedan från tjäktastugan bestiga tjäktatjåkka för att sedan fortsätta över toppen mot nallo. Men, förstod det som att det kunde vara lite knepigt med nerfarten mot nallo?

Fysiken ska nog räcka och lätt packning, men bra väder skulle självklart vara en förutsättning för en sådan tur.. Vad tror du, genomförbart?
Att fortsätta över Tjäktjatjåkkatoppen mot Nallo tror jag inte på. Det är väldigt brant på östsidan just under toppen. Men ett alternativ kan ju vara att lämna packningen halvvägs upp mot toppen 1677, och därifrån sedan snedda ner mot Repivagge.

PS: http://www.utsidan.se/tracklogs/view.htm?ID=360
 
Jag har gått där. Terrängen är lättgången. Vidsträckt utsikt västerut och inget folk. Lite svårorienterat med tanke på att man åt väster inte har någon referenspunkt, och åt öster bjuder massivet på diverse smådalar. Men man ska ju bara följa massivet framåt tills man kommer till sjön, och sedan en bit till. Jag tycker det var en fin sträcka särskilt med tanke på känslan av avskildhet. Trots att kungsleden ligger relativt nära så är man helt ensam på denna sidan massivet...

Låter spännande, helt klart ett alternativ!

Att fortsätta över Tjäktjatjåkkatoppen mot Nallo tror jag inte på. Det är väldigt brant på östsidan just under toppen. Men ett alternativ kan ju vara att lämna packningen halvvägs upp mot toppen 1677, och därifrån sedan snedda ner mot Repivagge.

Kanske en dum fråga, men Repivagge? Inte Reaiddavagge? Menar du i så fall att gå mellan den toppen och ceakcabakti och ner mot nallo? Eller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hansnydahl Bálgattjåhkkå från öster? Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Kort topptur Tjåggnårisoalgge Fjällvandring 0
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
excarnifico Topptur Gisuris Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
labbman Topptur i Sarek Fjällvandring 8
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Janost Topptur Kaskasatjåkka, snöförhållanden ? Fjällvandring 1
Kiruna4ever Topptur till Repipakte (Riehppibákti) Fjällvandring 0
ksl65 Topptur till Galghøpiggen i oktober? Fjällvandring 2
Prefection Sarek - topptur Fjällvandring 8
Mange_S Topptur kring Pårte Fjällvandring 13
MalinSa Sipmeke- topptur Stekenjokk Fjällvandring 2
petternyqvist Topptur Storsylen från Tempeldalen? Fjällvandring 0
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
tlew topptur runt Oslo Fjällvandring 2
lillaanna Topptur: Helags eller Sylarna? Fjällvandring 20
mugge Lämplig topptur i Ahkkamassivet Fjällvandring 3
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
Axel L Topptur, Stora Ana-högen, Anarisfjällen Fjällvandring 1
DHCP Kebnekaise topptur runt midsommar? Fjällvandring 4
liksomeljest Hjälp med planering och Kebnekaise topptur tack! Fjällvandring 8
forslov Topptur helags Jan -07 Fjällvandring 2
Jokk Visbretind topptur Fjällvandring 6
bensson Akka-topptur-tips Fjällvandring 1
tebasile topptur med 14-åring, Keb? Fjällvandring 11
majjen Vatten på topptur? Fjällvandring 10
petratetra Topptur Storsteinsfjellet Fjällvandring 3
pal2 Topptur Kaskasatjåkka/2076 från Kaskavagge? Fjällvandring 3
smula vad kostar topptur? Fjällvandring 4
calle.loof Bra topptur från Pielavalta? Fjällvandring 6
oloan sylarna - topptur i sommar Fjällvandring 9
petsu97 Topptur Kebnekaise? Fjällvandring 4
jonsa Topptur - Kebnekaise Fjällvandring 7
adjo Topptur på Kebnekaise. Fjällvandring 3
Sahlin Topptur i Sarek Fjällvandring 2
Wotan88 Sälka - kaskasvagge stugan Fjällvandring 22
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
andy69 Väster om Sälka...? Fjällvandring 1
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Vonsan Heukejaure-Gautelis o Heukejaure-Sälka Fjällvandring 8
marcus959 Från Sälka in i Norge Fjällvandring 4
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.