Topptur: Helags eller Sylarna?

Hej!

Jag och min sambo ger oss iväg imorgon på vandring Storulvån-Gåsenstugorna-Helags-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån. Utöver en dag per etapp så räknar vi med att använda en dag till en topptur. Vi väljer mellan Helags och Sylarna men det är svårt att välja. Jag gillar höga höjder så då kanske Sylarna är att föredra, men då prognosen pekar på lite småtråkigt väder och moln kanske Helags passar bättre. Om man skulle anta att vädret är detsamma, har ni några tips på vad som skiljer de två turerna åt?

Tack på förhand,
Jonas (och Anna)
 
Skillnaden i höjdmetrar tror jag ni kan bortse ifrån. Helags är enklare, Sylarna betydligt luftigare. Mitt förslag är att ni går upp på helags om vädret är bra - man vet aldrig om morgondagen och bättre en fågel i handen....
Är det bra väder när ni är i Sylarna kan ni alltid skippa blåhammaren och använda den dagen till att även gå upp på sylarna, och sedan gå direkt ner till storulvån från sylarna.

//Peter
 
Hej!

Jag och min sambo ger oss iväg imorgon på vandring Storulvån-Gåsenstugorna-Helags-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån. Utöver en dag per etapp så räknar vi med att använda en dag till en topptur. Vi väljer mellan Helags och Sylarna men det är svårt att välja. Jag gillar höga höjder så då kanske Sylarna är att föredra, men då prognosen pekar på lite småtråkigt väder och moln kanske Helags passar bättre. Om man skulle anta att vädret är detsamma, har ni några tips på vad som skiljer de två turerna åt?

Tack på förhand,
Jonas (och Anna)

Om du gillar höga höjder bör du välja Helags eftersom Helags är hela 5 meter högre än Sylarna ;)...(vad jag minns).

Om du vill ha en "alpin" upplevelse, välj Sylarna. Bestigningen är brantare med en liten "klätter"passage dvs man får greppa med händerna för att komma upp. Bara ca 2-3 meter och busenkelt men det är ändå lite luftigare känsla än Helags.

Om vädret är risigt så är det nog enklare att gå upp på Helags eftersom det inte är fullt lika brant.

//J
 
Tack för snabba svar!

Intressant att Sylarna är "luftigare". Det är nog den känslan vi vill åt. Hoppas vädret står på vår sida och att man man i annat fall kan se något trots alla moln SMHI hotar med.
 
När vi var uppe på Helags förra året så fick vi veta att det oftare var molnigt på Helags än på Syl-topparna av stugvärdarna. Hur det kan komma sig visste de inte men en av dem gissade på att bergets form på något sätt skapade virvlar i vinden som höll kvar molnen. Så...med deras teorier så kanske man ska chansa på Sylarna om det ska bli halvtaskigt väder.

Om jag skulle välja efter omgivningarna så skulle jag välja Helags. Tycker det är ett mer avspänt ställe än Sylstationen. Jag har tagit mig upp på båda fjällen (i sol och i snö-/regnoväder) och tycker nog att det är lättare med Helags. Grytformen ger en härligt svindlande känsla i magen. Utsikten åt väster är överraskande vacker.

Dessutom finns det fler fina tältplatser vid Helags...

Jag kan skicka bilder på&från båda topparna om du vill. Skicka ett meddelande med mailadress.

Lycka till!
 
Ah, intressant att höra om molnen. Vädret kommer ju att få styra till stor del, men ju mer man vet, desto bättre är det ju. :) Jag har skickat ett meddelande med min epostadress, foton är alltid roligt!
 
Satsa på båda!

Som någon sa tidigara så tycker jag absolut att ni ska göra Helags när ni ändå är där. Har ni tält slår ni ett läger högt uppe i "grytan" annars är det inte mer än kanske 4-5 timmar ToR stationen och startar ni i god tid (alpin start) så hinner ni till Sylstationen senare samma dag.

Totalt sett så tycker jag Sylarna är en betydligt häftigare tur, mer exponerad och spännande så se till att klämma in den också :) Utsikten in över Norge och Essandsjön är magnifik. Samma sak gäller där, dvs har ni tält så underlättar det eftersom ni kan slå ett läger högt upp och vid behov vänta in rätt väder. Jag skulle vid behov ge Sylarna en extra dag och i så fall hellre skippa Blåhammaren. Det är det värt!


God tur
//B
 
Japp, vi har tält, så det låter som ett spännande förslag!

Hur tänker du att man går från Helags då? Över kammen och ned mot leden på andra sidan, eller fram och tillbaka samma väg? Vi vill ha alla tips vi kan få!
 
Japp, vi har tält, så det låter som ett spännande förslag!

Hur tänker du att man går från Helags då? Över kammen och ned mot leden på andra sidan, eller fram och tillbaka samma väg? Vi vill ha alla tips vi kan få!

Ah, va fint, tält underlättar jättemycket! När jag var där så gick jag den södra kammen både upp och ner. Man tar sej över renstängslet som du kan se på kartan (finns ett ställe där man klättrar över) och följer kammen mot toppen. Vet att folk även går via den norra kammen, är dock inte säker på om det är ett lika smidigt vägval om det är så att ni tältar i grytan, dvs om det går att ta sej direkt upp på kammen eller om man måste gå ner en bit och sen upp... Någon annan kanske har färskare minne angående detta. Annars så ger det sej nog när ni är på plats!

//B
 
Okej, så tanken är att man låter tältet stå kvar i "grytan" när man går upp på kammen, även om man planerar att gå vidare mot sylarna samma dag? Ungefär hur lång tid kan det ta upp och ned från lämplig tältplats ganska långt upp (typ vid den lilla sjön?)?
(Sorry om det är jättekorkade frågor...)
 
Helags

Vill minnas att vi gick södra kammen upp och norra ner, men vi bodde inte i grytan, utan längre ner. Skulle nog välja södra om jag bodde i grytan, men ni ser ju hur det ser ut.
 
Okej, så tanken är att man låter tältet stå kvar i "grytan" när man går upp på kammen, även om man planerar att gå vidare mot sylarna samma dag? Ungefär hur lång tid kan det ta upp och ned från lämplig tältplats ganska långt upp (typ vid den lilla sjön?)?
(Sorry om det är jättekorkade frågor...)

Det finns inga korkade frågor!

Jupp, jag föreslår att ni lämnar allt i tältet utom den lättaste ryggan fylld med endast era regnkläder, en chokladbit och lite vatten. Det är trots allt några höjdmeter ni måste ta. En dryg timme upp och en knapp timme ner skulle jag tro, iaf om vädret är bra och stenblocken är torra och fina.

//B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forslov Topptur helags Jan -07 Fjällvandring 2
hansnydahl Bálgattjåhkkå från öster? Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Kort topptur Tjåggnårisoalgge Fjällvandring 0
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
excarnifico Topptur Gisuris Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
labbman Topptur i Sarek Fjällvandring 8
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Janost Topptur Kaskasatjåkka, snöförhållanden ? Fjällvandring 1
Kiruna4ever Topptur till Repipakte (Riehppibákti) Fjällvandring 0
ksl65 Topptur till Galghøpiggen i oktober? Fjällvandring 2
Prefection Sarek - topptur Fjällvandring 8
Mange_S Topptur kring Pårte Fjällvandring 13
MalinSa Sipmeke- topptur Stekenjokk Fjällvandring 2
petternyqvist Topptur Storsylen från Tempeldalen? Fjällvandring 0
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
tlew topptur runt Oslo Fjällvandring 2
mugge Lämplig topptur i Ahkkamassivet Fjällvandring 3
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
Axel L Topptur, Stora Ana-högen, Anarisfjällen Fjällvandring 1
DHCP Kebnekaise topptur runt midsommar? Fjällvandring 4
liksomeljest Hjälp med planering och Kebnekaise topptur tack! Fjällvandring 8
Jokk Visbretind topptur Fjällvandring 6
bensson Akka-topptur-tips Fjällvandring 1
tebasile topptur med 14-åring, Keb? Fjällvandring 11
majjen Vatten på topptur? Fjällvandring 10
petratetra Topptur Storsteinsfjellet Fjällvandring 3
pal2 Topptur Kaskasatjåkka/2076 från Kaskavagge? Fjällvandring 3
smula vad kostar topptur? Fjällvandring 4
calle.loof Bra topptur från Pielavalta? Fjällvandring 6
oloan sylarna - topptur i sommar Fjällvandring 9
petsu97 Topptur Kebnekaise? Fjällvandring 4
jonsa Topptur - Kebnekaise Fjällvandring 7
adjo Topptur på Kebnekaise. Fjällvandring 3
Sahlin Topptur i Sarek Fjällvandring 2
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.