8-åring i fjällen

Hej,

Jag har läst en del på forumet om vandring med barn. Det handlar väldigt mycket om 4-5 år och om 200m till ett par km. Är det någon som har erfarenhet av av 8-åringar? Jag har för avsikt att ta med mig min lilla kille på hans första fjällvandring och är lite fundersam över hur långt vi kommer varje dag.

Tack på förhand!

Fia
 
Vi började vandra med våra barn när de var 6 år/8 år. Vi gjorde dagsturer hemma längs vandringsleder som träning. Därefter vågade vi oss på Kungsleden. Vi gick ca 15 km/ dag. Vi hade alltid tält med, men bodde i stugor när det var möjligt. Nu är de båda över 20 år och vill till fjälls varje sommar! Lycka till!
 
Hej Smultronfina!

Jag tror att det enda som begränsar är tiden och vädret egentligen. Man får släppa på allt vad förväntingar kan vara då det gäller kilometer Vi hade sjuåring med upp på Helags. Första sträckan dag 1 =2 km. Vi var lagom oroliga för fortsättningen, och sedan dag 2 hela vägen upp :)

Vår flicka nio år gick från Nicka (inkl båten) upp till Kitteldalen på en dag. När hon var tio tog hon toppen på Keb. Ingen egentlig träning innan. De kan mer än vad man tror men om jag skulle gissa så är vandring en heldag ca 15 km max för oss i alla fall.

Till vår nioåring har vi packat ca 3kg i ryggan. Inte alls mycket då ryggsäckar verkar sitta lite sämre på barn då det gäller höftbältet. Vi har i alla fall inte fått till ryggsäckarna riktigt bra ännu.
 
Testa hemma

Visserligen är det svårt att simulera fjällmiljö hemma, men vandra hemma. Bra även att testa utrustningen. Väl upp är ju ett alternativ att göra dagsturer och sova på en plats. Minimerar då packningen barnet (och du) behöver bära.
Lycka till!
 
Hej Fia
Min son bestämde när han var 7 att han ville följa med på mina turer i fjällen.
Jag satte då upp ett träningsprogram för honom, vilket i början var lite avsett för att avskräcka honom men det misslyckades, det var mer energi i den kroppen än jag kunde räkna med :)
Nåväl, han njöt otroligt uppe i fjällen och hade inga problem att vandra långa sträckor.
Tror att vi vandrade totalt 2 mil eller mer första dagen, mycket för att vi inte hittade någon tältplats som dög till honom.
Du kan läsa om det här bestiga kebnekaise med en 8-åring
Vad jag skulle rekommendera er att tänka mest på är den extra proviant som kommer behövas, snacks och dylikt. Energinivån kunde sjunka mycket snabbt
När det gäller vikt så hamnade hans på runt 6 kilo (inklusive säck) men rekommendationerna jag hittade då sa att upp till 10 kg skulle vara ok
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
CathrineC Tälttur 1 natt med 8 åring utgångspunkt vemdalen Fjällvandring 17
magkar80 Basläger i Björkliden/Abisko med 1 åring? Fjällvandring 11
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
Karolina P Småutflykter kring Storulvåns station för 2-åring och mormor? Fjällvandring 3
jockisch Kebnekaise i okt/nov med 2,5-åring!? Fjällvandring 3
timberwolf Vandra med 13-åring i Keb Fjällvandring 7
anna o bella Nikkalukta till Kebnekaise med 2-åring Fjällvandring 18
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
Daddy Basläger för "fjällvandring" med 4-åring Fjällvandring 4
Rogli Jämtlandsfjällen med 12-åring Fjällvandring 1
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
nilshansson På tur med 4-åring Fjällvandring 1
tbergman Försvunnen 25-åring hittad Fjällvandring 25
tebasile topptur med 14-åring, Keb? Fjällvandring 11
ncc Grövelsjön med 6-åring Fjällvandring 5
pernillan 22 svar från en 22-åring... ;) Fjällvandring 2
pernillan 22 frågor från en 22-åring Fjällvandring 18
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.