Var vandra med 2-åring?

Vi har en snart 2 år gammal grabb och undrar nu var det finns bra vandringsleder som han kan hänga med på(kommer åka med i bärstol när han inte orkar gå)?
Vi bor nere i skåne så tänkte resa uppåt landet i ungefär en vecka och vandra, både dagsturer och även kanske sova i tält nån natt.

Tips på ett ställe med bra leder var som helst i Sverige?
(Jag och maken har inte vandrat speciellt mycket de senaste åren så gärna leder som är lätta även för oss)
 
Grövelsjön och Jämtlandstriangeln är två tips där det finns lättgångna leder och man har ganska nära till att vara uppe på kalfjället. Det är ju trots allt mer trivsamt än att ha en längre sträcka trädgräns att ta sig igenom innan man är "framme" i friska luften. Jag skulle gissa att ett barn skulle hålla med med tanke på mygg osv :)

Vid Grövelsjön finns det leder från fjällstationen och sjöstugan på östra, respektive västra delen av sjön. Lättgånget och trivsam miljö.

Jämtlandstriangeln har jag bara besökt från Ljungdalsidan och där är det ett par timmars promenad genom ganska myggig fjällbjörkskog innan man kommer upp på kalfjället runt Helags, möjligen är det mer bekvämt att angripa från Storulvån men det får dom som vet uttala sig om.
 
Hej!

Har tidigare vandrat dagsturer med vår dotter då hon var 1,5 respektive 2,5 år och till stora delar satt i bärstol.

Storulvån
Vill minnas att det var ganska brant upp i början om man skall i riktning mot Sylarna respektive Ulvåtjärn/Blåhammaren men ganska snart kom man över trädgränsen. Leden i riktning mot Tjallingen/Gåsen var flackare men gick i skog. Trevligt ställe att bo på, lekrum för barn.

Abisko
Mycket lätt om man tar linbanan upp på fjället (och eventuellt ner igen). Vi gick en rundtur där uppe respektive en tur till Björkliden (med buss tillbaka). Kanske en tur till Kårsavaggestugan eller Låktatjokkastugan är möjligt, lite väl långt och utsatt för väderomslag dock. Gjorde även en dagstur från Riksgränsen norrut till sjön 537 (m). Fin sjö med badstrand, mestadels lättvandrat, lite bökigt sista tredjedelen. Köp gärna den karta med bättre upplösning (1:50 000?) som finns då det är lättare att se hur leden faktiskt går, lätt att missa förgreningen i början (efter ca 400 m) och komma in i oländig terräng runt sjöarna norr om Viepmatluokta. Man skall passera bron vid WGS84 68°26'8.7"N 18°7'38.6"E Tåg/buss från Absiko till Riksgränsen. Även STF Abisko hadde ett lekrum.

Stekenjokk i södra Lappland
Väldigt många olika möjligheter beroende på väder/vind/mygg och ambition. Leden (terrängvägen) till Tjåkkelestugaorna är extremt lättvandrad.
Här har en norsk familj skrivit om sin vandring i området:
http://www.fjellforum.no/topic/3276...erige-en-lang-tur-for-en-4-åring/#entry298786
Beroende av bil dock. Boende finns bla i Klimpfjäll, Saxnäs, Jormlien och Stora Blåsjön.

Vänligen,
Rickard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
Familjen F. Vandra med barn - hur och var? Fjällvandring 6
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
langby Vandra i början på juni - var? Fjällvandring 11
ripnils Var vandra 4 dagar v 24? Fjällvandring 8
Gaion Var vandra i Norge?? Fjällvandring 20
tjolanta Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
di7riks Var vandra kring Abisko i början av juli? Fjällvandring 3
trinity Var ska vi vandra? Fjällvandring 3
Var ska vi vandra? Fjällvandring 1
Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.