Re: Vandring (svar på MZ inlägg)

Hej,

MZ:s inlägg verkar ha triggat någon bugg på Utsidan för jag kan inte svara direkt på hans inlägg.

Bra att du vill slå ett slag för lokala leder, men synd att du rankar ner på fjällvandring. Kan bara konstatera att det uppenbarligen inte är för alla. Gillar du inte mygg, vandra i september eller håll dig ovanför trädgränsen. Att naturen är likadan hela tiden i fjällen får stå för dig. Kolla in Grundstens senaste bok om Sarek och Kebnekaise. Eller pröva att bestiga en topp och få se riktigt fina vyer. Mycket planering för fjällvandring? Tycker jag inte, fast om man har barn är det väl en helt annan sak antar jag. Klart att första gången så är det lite spännande. Sen så är det ju kul att läsa in sig på området man skall till. Om det är dyrt så kan jag konstatera att fjällvandring är bland de billigaste semesternöjen man kan ha. Endast semester i hemtrakterna är billigare.

Har du bara tid för en helg (d.v.s. om man bor i Umeå med omnejd) kan jag rekommendera Fatmomakke eller Kittelfjäll. Du kan bo i stuga och göra dagsutflykter.

Grejen med lokala vandringsleder är ju att man kan gå dem när man vill. Men i ärlighetens namn så känns inte den lokala vandringsleden lika spännande för sjuttielfte gången.

Såg att du recenserat Tavelsjöleden. Den är väl trevlig, fast jag hade oturen att cykla (jag föredrar MTB på lokala leder) den just efter en regnig period. Stora delar av leden var i princip en bäck och jag var tvungen att vada två större bäckar. Men leden borta vid Tavelsjön är jättefin och rekommenderas varmt av mig också. Fast om några sörlänningar skulle ta sig ända hit upp så tror jag nog att de skulle bli ganska besvikna. Men som lokal led duger den bra.

Annars så kan jag rekommendera leden som går utmed Sävarån och så förstås Holmön. Isälvsleden uppe i Vindeln skall också vara bra. Den tänkte jag ta en närmare titt på i sommar. Sen finns det ju förstås Skuleskogen nere vid Örnsköldsvik. Så många ställen och så lite tid... :)

/Jonas U
 
Hej !
Jag uttryckte mig nog lite oklart, men om vi utgår från att en familj på fyra personer sitter och planerar inför sin sommarsemester som är fastlagd till juli och skolorna stängda, någon i familjen föreslår att man ska fjällvandra i de Svenska fjällen, utrustning saknas, och man söker på internet för att se vart man ska åka och vilken utrustning man ska köpa. I detta läge kommer man till utsidan och börjar läsa tält ska vara Keron 4 GT 8700 kr om man ska rymmas 4 presoner och kunna laga mat i regn, liggunderlag Thermarest ca 1000 kr/st, Sovsäckar ca 1000 kr/st, ryggsäckar, kök, kläder osv. För detta får man en utlandsresa. Det var ur denna synvinkel jag skrev mitt inlägg.
Vist har fjällvärden sin tjusning men många mäniskor tycker att det är ett för stort steg från ingenting till en veckas fjällvandring. Men att ta på sig lite oömma kläder, stövlar, ungarnas skolryggsäck med fika och bege sig ut i naturen kostar lite men ger så mycket. Köper man sedan några enklare saker på något lågpris varuhus eller lånar några enklare saker kan man övernatta, för att sedan bygga på utrustningen. Men som du skrev "så känns inte den lokala vandringsleden lika spännande för sjuttielfte gången" men första gången var det lite spännande, och även ett gäng ungdommar kan glädjas åt att komma ut i den lokala skogen. När man upptäckt tjusningen med att vara ute i naturen så vill man komma lite längre med nya utmaningar och då tycker jag också att de svenska fjällen är ett mycket bra alternativ, men jag tycker inte att naturupplevelser behöver vara fjällen, man kan faktiskt ta familjen och åka ut på fredagkväll och komma hem på lördagsmorgonen. Även vintertid är det skönt att ta på sig skidorna och åka ut i skogen slå upp sitt tält och lägga sig och sova när man vaknar upp på morgonen är man som en ny människa!
De lokala lederna tycker även jag att de är just lokala leder, men om någon befinner sig i Umeå under en tid och vill komma ut, då tycker jag att Tavelsjöleden är ett bra alternativ.
Slutligen vill jag uppmana till att skriva resencioner på vandringsleder över hela landet!

/Matz
 
Prylhysterin är inte fjällens fel

Nu är du väl inne på något helt annat, nämligen prylhysterin. Det går utmärkt att gå i fjällen utan en massa dyra prylar och inte måste man gå långa turer med tält heller. Man kan ju gå stugtur. Alla ingår inte heller i fyrapersonershushåll även om man kan tro det när man ser på TV-nyheterna. Alla skaffar inte barn och även de som gör det har ett liv både före och efter.

När jag började gå i fjällen gick jag i ett par Haglöfs Lynx som kostade cirka 400 kr för en 10 år sedan och det gick det med även om det var lite besvärligt där det var vått. Jag har gått utanför lederna i Abiskofjällen med ett 200-kronors tält köpt på Jydsk Bäddlager utan problem.

Man behöver väl inte racka ned på fjällen bara för att man vill propagera för låglandslederna. Kan inte båda vara bra? Det tycker jag i alla fall. Det tråkiga med låglandslederna är bara att man ofta inte ser så mycket. De som har lagt dem verkar vara skogsfanatiker vars högsta lycka är att gå och stirra på en massa träd. Dessutom går de ofta nere i sänkor där det vått och eländigt i stället för uppe på höjdryggarna som gamla tiders stigar. Därför går jag helst utanför lederna. Söder om Göteborg t.ex. kan man om man viker av från den märkta leden komma upp på berg med sparsam vegetation och vidunderlig utsikt över havet och skärgården.

Hälsning

Harald
 
Smaksak

Hej!

Vad är det för särskilt med att vandra i fjällen....?? Det är frågan som ställts.

Måste man vara "för" det ena eller andra?

Vandra lågland eller fjäll, är väl en smaksak. Det är helt enkelt olika upplevelser.

Fjällvandrarna har detta forum, "lågländarna" har ju sitt, (Forumet Vandringsleder) här på Utsidan.

//Mvh
Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.