Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på

Hej,

Först och främst så sorry om ämnet har tagits upp tidigare, kollade lite och såg frågor om regnkläder, men det var mer specifikt. Vill helst utbilda mig lite i frågan så jag vet vad jag egentligen behöver. Jag har läst på flera olika sidor nu om vattenpelare och vad man ska tänka på, men svaren verkar vara olika! Sen i kombination med egna erfarenheter så har det fått mig att fundera!

Så först och främst när det kommer till vandring och om det skulle ösregna i flera timmar (säg 5) vad skulle ni rekommendera när det kommer till vattenpelare/material?

Jag gick nämligen nu i Söndags 4-5 timmar i ösregn och upptäckte att mina regnbyxor inte höll måttet. Däremot verkade min jacka klara sig bra, fick in lite i underarmar och axlar men det kan jag koppla till att mitt underställ gled ut ur armarna och axlarna tippar jag på blev blöta när jag hade nere huvan och det vart fritt fram för regnet. Nu imorse lyckades jag läsa mig till på jackan att den verkar stödja 5000mm. Vilket enligt butikerna inte ska vara tillräckligt, vilket fått mig att undra lite. Sen förstås vill ju butikerna kunna garantera regnskydd och bör därför sätta högre siffror.

Det jag läst är att enligt vissa så fungerar 10 000 i extrema förhållanden under flera timmar medan andra säger att 17-20000+ är att rekommendera. Så de flesta rekommenderar alltså 10 000+ och nu tänkte jag höra om ni också rekommenderar det samt tycker ni att 10 000 fungerar isf? Eller tror ni att även 5000 ska klara det? Sen värt och nämna så kör jag ju själv gärna på något som säkert, då att bli blöt är det tråkigaste som finns, men tänker att jag det blir lätt att jag kanske köper något överdrivet annars.
 
Jag skulle nog helt skippa allt under 10.000mm. Jag kan tycka det svåra är att få fram information om hur mycket olika plagg/märken/modeller klarar av :(

Plus att det ibland skiljer sig vad som står på t ex en onlineshop och på tillverkarens hemsida :(

Blir svårt att handla rätt då!
 
Jag kan dessvärre inte bistå med någon analys av hur många mm pelare man behöver, men så mycket vet jag att efter 5 timmars ösregn så är man tämligen blöt. Om man har väldigt täta regnkläder så är man blöt av svett och/eller kondens. Det gäller ju att hitta den balans som funkar beroende på aktivitetsnivå, hur frusen man är, hur mycket man svettas etc. Jag har en ganska lätt jacka, Montane Minimus, och ett par Haglöfs LIM-byxor. De håller mig tillräckligt torr i ösregn så att jag i alla fall inte blir genomvåt och kall så länge jag rör på mig, lite som en våtdräkt. Själv har jag större problem med mina händer. Jag har inte hittat några bra handskar/vantar än. På fjället är det ju sällan ett ljummet skönt sydsverigesommarregn.
 
Plus att det ibland skiljer sig vad som står på t ex en onlineshop och på tillverkarens hemsida :(

Oj, ja det gör det ju verkligen inte lätt att handla om det är så! "/
Men ja 10 000+ är nog rimligt om man vill ligga på den säkra sidan.

men så mycket vet jag att efter 5 timmars ösregn så är man tämligen blöt. Om man har väldigt täta regnkläder så är man blöt av svett och/eller kondens.

Tror du att det är oavsett kläder alltså? Det är ju en intressant analys. Men ja fuktighet är väl egentligen inget problem, kändes som jag var fuktig under jackan, men var helt torrt sen när jag kunde känna efter. Vilket är ändå så man vill ha det känner jag. Men byxorna var ju däremot snorblöta haha, gick så länge man gick men det hade inte vart särskilt trevligt under en längre fjällvandring.
Gällande vantar är det något jag också måste kolla in, av de anledningar du nämner!
 
Om ekonomin medger; köp gore-tex från tillverkare med bra garantier. Testa hemma, som du gjorde, innan du ger dig ut på långtur (måndagsex osv). Att jämföra labbresultat tror jag inte gör dig klokare / torrare.

Angående händer kan man ha rymliga diskhandskar med eller utan en tunn fingervante under.

Köp en storlek större än vad som verkar snyggt / lagom i butik om du ska ha den med ryggsäck. Jackan dras upp och det är skönt om ärmarna är så långa att de helt kan täcka händerna (när man bär ryggsäck).
 
Håller med Fridaeus. Problemet är inte väven, om den e bra kvalitet, utan sömmarna. Så det du vill ha e en jacka som inte har axelsömmen överst på axeln, utan framme vid bröstet o bak på ryggen - på d sättet undviker du läckage på sömmen. Sen sipprar d in nerför halsen. Det sugs oxå upp lite på ärmarna från ärmsluten. Skaffa en jacka som har mesh hela vägen inuti ut i ärmarna - vet att stadiumoutlet just nu har en med mesh och inte så dyr.
Jag avråder gore-tex pga alla sådana plagg jag nånsin haft har 1) aldrig varit täta särskilt länge i ihållande regn, samt 2) när de blir smutsiga (antingen utifrån eller inifrån) så e d kört, blir aldrig som ny igen. Jag tycker mesh som foder gör sig av me fukt bättre än gore-tex.
 
och när vi pratar regnkläder. Bilden nedan är efter 30-45 min löpning i regn. Jackan är gore-tex active 2.0 och byxorna är montane minimus. Jackan är helt torr på insidan och byxorna är genomvåta.
Mina miminus-skaltumvantar beter sig på samma sätt, våt på insidan efter kort stund, så jag tror inte byxorna är trasiga.

IMG_8588.jpeg
 
Så det du vill ha e en jacka som inte har axelsömmen överst på axeln, utan framme vid bröstet o bak på ryggen - på d sättet undviker du läckage på sömmen.

Hmm.. okej!
Har denna: https://www.stadiumoutlet.se/herr/h...84107/trekmates.so-dry-jacket-2-m.deep-forest
Som jag köpte inför min första vandring och den har ju faktiskt fungerat som sagt. Sömmarna verkar ju gå längs ryggen och sen bakom nacken för själva huvan då. Finns såklart bättre, men tycker den verkar duga iom att den fungerade väl under 5 timmars ösregn förra helgen.

Är egentligen mest byxor jag skulle behöva kika på!

Angående:
"1) aldrig varit täta särskilt länge i ihållande regn"
Så låter ju det ganska märkligt. Känns som en ganska käns standard som vart med länge och ifrån erfarnheten med mina skor så har det ju fungerat bra. Har ju funderat just på gore-tex för att vara extra säker, men sen är ju sömmarna som nu nämner kanske viktigare att tänka på!

"2) när de blir smutsiga (antingen utifrån eller inifrån) så e d kört, blir aldrig som ny igen. "
Hur kommer det sig?

Kan även tilllägga att jag kikar på dessa 3 för tillfället:
https://www.outnorth.se/the-north-face/men-s-resolve-pant-45314#TnfBlack

https://www.outnorth.se/haglofs/mila-rain-pant-men#TrueBlack

https://www.outnorth.se/haglofs/vandra-pant-men#TrueBlackLong
 
Senast ändrad:
Jag har jacka & byxor från Haglöfs L.I.M-serie och har aldrig blivit blöt.

Vattenpelare 28000 mm och väger tillsammans 455 gram i Large för herrar.

Har dragkedja hela utsidan benet så man kan öppna upp och ta på sig byxorna med kängor på.


 
Jag har jacka & byxor från Haglöfs L.I.M-serie och har aldrig blivit blöt.

Vattenpelare 28000 mm och väger tillsammans 455 gram i Large för herrar.

Har dragkedja hela utsidan benet så man kan öppna upp och ta på sig byxorna med kängor på.


Instämmer, har varit helnöjd med brallorna!
 
Beronde på hur mycket man svettas blir man mer eller mindre blöt innifrån, det blir ganska missvissande när vissa visar upp en torr goretex jacka efter en löptur, nej det kommer inte att hända i normalfall, du kommer att vara fuktig/blöt. Ingen jacka andas så bra, är din Funktions t-shirt torr efter en löptur?
 
Våt innifrån eller utifrån det är frågan. Hade en längre tid en 2,5 mils cykeltur 2x om dagen. Prövade olika alternativ av klädsel och regnställ. Hade torkmöjligheter på arbetsplatsen och torrt ombyte där. Cyklade i ylleunderställ och regnplagg med G-tex, på händerna Ruukas MC-regnvantar och under dem tunna mitts. Stor duschhuva över hjälm och närmast huvudet en hjälmmössa i ull. Jo det kom in regnvatten från ansikte och hals, Halsduk stoppade inte men ull värmer vått. Prövade även mitt PVC- seglarställ men det blev för tätt och gav våt innifrån. Jackan som funkade bäst var en Taiga nätfodrad som var avsedd för utomhus arbete, byxor FR Signi med hela blixtlås och nätfoder. Årstiden krävde extra reflexer och ljus. XXL hade en batteribelysning som fick t o m lastbilarna att blända av, fungerade utmärkt men krävde laddning efter bruk. Gav god sikt mot kommande underlag.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
kalalokki Regnkläder till fjälls.. Fjällvandring 24
tomhylsan Regnkläder för Sarek Fjällvandring 36
Klofver Expert på vattenpelare? Fjällvandring 5
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.