22 frågor från en 22-åring

Hallåjsan!

Jag och min pöjk ska vandra Abisko-Kebnekaise och eftersom det är vår första fjällvandring skulle jag vara tacksam för lite tips. Eller lite och lite... Det blir ganska många frågor...

Först lite fakta om vår tur så att det blir lättare för er att ge råd:
Vi åker tåg upp den 13 juli. Anländer till Abisko fjällstation den 14:e där vi hade tänkt sova första natten. Sen blir det tält. (Vi funderar också på att ta linbanan upp och kolla på midnattssolen den kvällen. Är det nåt att rekommendera?) Vi vandrar från Abisko på måndagen den 15 juni och hoppas kunna vara framme vid Kebnekaises fjällstation på fredagen. Lördag eller söndag tänkte vi gå med på en topptur om vädret (och kroppen) tillåter. Måndagen den 22:a går vi sen till Nikkaloukta och tar bussen till tåget hem från Kiruna. (Den 24:e åker vi sen till Danmark och då vore det ju lite skoj att bestiga Himmelsbjerg på 173 meter så har man klarat av två av Nordens högsta toppar på en vecka... ; )

Här kommer så alla mina frågor:

1. Är det för optimistiskt att beräkna 5 dagars vandring från Abisko till Keb? Måste man gå Kungsleden raka vägen för att hinna med det, eller hinner man med någon avstickare? Om det är någon som har något förslag på nån trevlig avstickare som man skulle kunna hinna med är det också välkommet!

2. Damasker - Behövs det som komplement till mina Meindl Island Lady för lättare vadning och toppturen? Har ett par sandaler med mig för vadning också.

3. Sydväst - Någon som råkar veta var kan man hitta en i Ludvika-Smedjebacken-Borlänge-området eller i Uppsala? Har inte lyckats hitta nån än...

4. Mygg - Har frågat förut, men nu kanske det går att få en mer aktuell rapport om läget däruppe..? Klarar man sig med lite MyggA, ett myggnät att hänga på sydvästen och nån kortisonsalva mot betten?

5. Toalettpapper - Ungefär hur mycket förbrukar 2 personer på 9 dagar..?

6. Tvål - Funkar en vanlig "liten hård tvål" att tvätta både sig själv och kläder med eller ska man ta med en bit 1-2-3 (en norsk tvättvål) också? Eller vad ska man ha för tvål? Läste nån som hade med sig Savett Baby för intimhygien också. Nåt att rekommendera?

7. Deodorant - Nån som kommit på nån finurlig lösning på hur man ska få med sig lite deo utan att man ska behöva ha med hela 100 gramsstiftet..? Har i alla fall en unisexvariant så vi kan dela, men den väger lite mycket ändå tycker jag... och det vore nog trevligt att ha med...

8. Solskydd - Behövs det solkräm el. liknande, och i sådana fall, i vilken mängd och styrka? Ingen av oss har särskilt känslig hud och vi har redan lite grundbränna (särskilt han... orättvist...)

9. Skavsårstejp - Vad ska man köpa?

10. "Husapotek" - Förutom första förband? Koltabletter? Nässpray?

11. Köksutrustning - Vad äta i? Tallrikslåda att dela på? Tallrikskåsa? Äta direkt ur kastrullen och komplettera med varsin 3 dl-kåsa? Räcker det med vasin sked + att man har kniv på multitoolen och så tar vi med en liten visp också? I övrigt tänkte vi ta med 2 kastruller och Trangias nya "Multi-disc" som skärbräda/lock/durkslag.

12. Termos - Är 1 liter bra för två inte särskilt stora kaffedrickare?

13. Vattensäck - 3 (?) liter med munstycke kompletterat med en 0,5 l pet. Lagom?

14. Ficklampa - Kan väl inte behövas så här års?

15. APS-film - Finns det att köpa i fjällstugorna om man skulle behöva komplettera?

16. Säkerhetslina - För vadning, behövs det på den sträckan och hur lång och tjock i såna fall?

17. Teleskopstavar - Bra hjälpmedel för vandring och topptur eller ska man lämna dem hemma?

18. Mobiltelefon - En eller två..? Någon behöver vi i alla fall under resan dit. Hur mycket täckning har Telia längs Kungsleden?

19. Palm Pilot - Ja ni läste rätt... Jag funderar allvarligt talat på att ta med den... Om man räknar informationsmängd per gram så ligger den rätt bra till jämfört med böcker och papper... Tänkte lägga in turbeskrivningar där t ex om man hittar nåt bra på nätet. Vill gärna ha länktips till det. Sen är ju frågan är om det är väldigt dumdristigt att ha med sig den..? Om inte, hur förvarar man den på ett bra sätt för att klara av fukt och kyla? Har ingen hardcase tyvärr.

20. Diverse småprylar - VISA-kort, kontanter, STF-kort, körkort... några andra såna saker som man borde tänka på att ha med sig?

21. Mat - En stor fråga och det finns ju ett särskilt forum för det också, men om det är nån som har lust att tipsa om bra bröd att baka och tips på vad man ska ha med för kryddor t ex så kan ni ju få skriva lite om det också när ni skriver ett svar av samma uppsatslängd som dethär frågebrevet... : )

22. Klädsel - Också mycket man kan säga, men där har jag nästan klart för mig vad jag tänkt ta. Ett Goretex-ställ av modell äldre (minst 10 år) som borde funka, HH-tröja, en tunnare fleece, vindbyxor, långkalsonger, underställströja, 1-2 t-shirts, 2-3 par trosor, sport-bh, 3 par innerstrumpor, 3 par yttersockor och allt detta i snabbtorkande material som förhoppningsvis andas lite... Sen ska jag väl försöka leta på mössa, handskar och ev. halsduk som kan funka också. Verkar detta rimligt?

Oj oj oj... Det blev nästan hela packlistan detdär... Ni kanske kan svara på om jag glömt något också... ; )

Hoppas det är någon som orkat läsa ända hit och är villig att hjälpa en förstagångsfjällvandrare på traven. Att döma av tidigare inlägg så verkar det ju finnas många vänliga själar här och man får tacka redan nu för alla tips man fått härifrån!!

Kramar från 22-åringen med 22 frågor...
 
TUNGT

Det ser ut att bli TUNGT, något som lättar

12: Skippa termosen, drick kaffe vid frukost/lunch/mellanmål/middag

13: Skippa 3 l vattensäck, 1 x 2 liter PET eller 2 x1 liter PET / pers istället. Försök att minska på ÖVRIGT, jag tar heller mindre (men funktionella) kläder och mer/bättre mat.
 
Frågor frågor

2. Damasker....

Beror på vad du har för brallor. Damsker är bra i vått ris, men kungsleden är väl rätt ris-fri. Skippa damskerna om du inte har några, du överlever utan.

3. Sydväst...

ÖB i Uppsala hade förut

4. ...myggnät att hänga på sydvästen

Tänk va svettigt det ska bli. Ta med en kepa istället. Plus myggnät.

5. Toalettpapper - Ungefär hur mycket förbrukar 2 personer på 9 dagar..?

Två rullar om man använder det utan att spara. Dvs torkar av tallrikar mm.

6. Tvål...

bliw är bra. Löser sig i fjällvatten.


8. Solskydd ...

Möjligtvis på glaciären. Ett stift är smidigt.

9. Skavsårstejp - Vad ska man köpa?

Leukoplast på Apoteket. 5*500cm

11. Köksutrustning - Äta direkt ur kastrullen och komplettera med varsin 3 dl-kåsa?

Japp! gaffel eller ej beror på matsedeln.

13. Vattensäck - 3 (?) liter med munstycke kompletterat med en 0,5 l pet. Lagom?

Ska ni springa? En pet duger bra. Nalglene 1 liter är lätt att fylla och diska.

14. Ficklampa - Kan väl inte behövas så här års?

Troligen inte.

17. Teleskopstavar - Bra hjälpmedel för vandring och topptur eller ska man lämna dem hemma?

Ta med.

18. Mobiltelefon

Telia funkar runt Kebnekaise.

19. Palm Pilot ... informationsmängd per gram så ligger den rätt bra till jämfört med böcker och papper...

Har du räknat med alla extrabatterier?



20. Diverse småprylar - VISA-kort

Finns bara på Kebnekaise


22. Klädsel - Också mycket man kan säga, men där har jag nästan klart för mig vad jag tänkt ta. Ett Goretex-ställ av modell äldre (minst 10 år) som borde funka,

Funkar men är ganska tungt. Ett regnställ är bättre.

En underställströja att vandra i och en att sova i räcker.
 
Oj, det var många frågor

Oj det var mycket frågor. Jag ska försöka besvara dem.
Försök att hålla ned vikten på packningen bara. Det brukar ta några år innan man upptäcker hur lite man behöver. Fuska dock inte bort fleecetröjor, mössa och vantar. Har Ni otur blir det ruggigt med snö. Troligtvis får Ni hyfsad värme.

1. Visst kan Ni gå på 5 dagar men Ni gör inget annat heller. Själv brukar jag rekommendera folk att ta omvägen Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka som innebär ca 14 km längre vandring. Detta eftersom området där är mycket mer alpint och dramitiskt. Men det går ju ca 2 dagar till.
2. Damasker kan behövas om Ni ska upp på Kebtoppen. Vadning, Du har ju sandalerna att ta till. Det är inga egentliga vad längs Kungsleden.
3. Om Du har Goretexjacka kan Du ju alltid ta till knepet med en keps under GT-huvan för att få huvan att följa med jackan.
4.Mygg. Jag brukar använda myggnät. Förhoppningsvis har Ni endast problem vid Abisko, vid Keb samt stigen mot Nikkaluokta. På kalfjället är de mer ovanliga
5. Om papperet är bra och välpackat, en rulle per person som plattas till.
6.Visst räcker det med en liten tvål.
7.Jag brukar ha en halvtom burk av märket Degree. Förvånansvärt "stinktåligt". Det finns säkert annat också.'
8. Jag har aldrig upplevt behov av solskydd i fjällen, kanske har jag fel.
9. Jag brukar inte ha det med till mina Lundhagskängor eftersom jag vet att de fungerar. Men har jag nya oprövade så brukar jag ta med Compeed och något att tejpa med.
10. Jag har ett första förband och några plåster. (inget mer).
11. Oj, det lät tungt. Jag har en Trangia samt en kåsa. Är vi två äter vi ur kåsan eller ur varsin kastrull. Inga skärbrädor, inga multitool men en kniv. Faktiskt räcker det egntligen med sked. Håll ner vikten och betvinga lusten till bra att ha grejor.
12. I juli skulle jag inte ta med termos.(Däremot använder jag det på höstturer då kylan kan göra att man behöver värme snabbt). Koka istället upp i Trangian.
13. Jag frestas att säga att det räcker med en lätt PET. Med och kastrullerna kan Ni hämta vatten till tältet.
14.Ficklampa är helt onödigt i juli. Solen går ju bara precis ned till horisonten. Vid Keb är det midnattssol till 18 juli vill jag minnas.
15. Det vet jag inte. Har alltid haft med så det räcker.
16. Du har inga egenliga vad på den sträcka Du tänkt att gå.
17. Teleskopstavar avlastar knän, förhindrar fall. Jag tycker de behövs hela tiden.
18. Telia har ingen täckning längs Kungsleden och ingen annan operatör heller. Däremot har Telia täckning nära Abisko samt vid Keb mot Nikkaluokta.
19. Det skulle inte jag ta med mig. Om vädret är fel går det fukt i alla elekronikprylar. Köp hellre Grundstens lilla bok "På fjälltur" (över området)som går ned i fickan.
20. Det låter som allt är med
21. Jag äter bara Fazers "karktärsdanande" efterugnslimpa i fjällen. Den oskivade varianten som går att trycka ned i en full ryggsäck. Den tål hur mycket misshandel som helst (nästan).
22. Jag brukar eftersträva en startvikt på 18 kg inklusive mat(som räcker hela veckan utan komplettering), tält och kök. Denna vikt förutsätter att man är två på en veckotur.

Alla reflexer att ta med en massa extra ombyten bör betvingas. Tvätta hellre upp om Du måste. Du har iofs inte tagit i så mycket.
Jag har alltid med mig en ren, tunn och lätt hemreseskjorta.
Jag använder de byxor jag går och står i och inga extra vindbyxor. (Du har Goretexbyxor och underställ som Du skriver att ta till om Du måste tvätta byxorna eler plurrar osv).
Fleecetröja, mössa och vantar är ett måste. Det kan bli snö. (Halsduk har jag aldrig haft, fleecetröjor brukar ha krage).


Lycka till önskar Björn
 
1/11 svar...

9. Skavsårsprylar

Som tidigare nämnts är Leukoplast och Compeed utmärkt. På leukoplasten brukar jag ta bort plåtburken och ha rullen kring försvarets hudsalva för & spara vikt... 3M Micropore är en tejp som jag ibland använder för att tejpa fötterna i förebyggande syfte med på utsatta ställen. Är även bra rent allmänt för att fixa med sår.


17. Teleskopstavar

Mycket bra, men det räcker med en per person! Så ta förslagsvis med ett par & splitta på.

I övrigt kan jag bara citera Mark Twight:
"KEEP IT LIGHT! KEEP IT LIGHT! KEEP IT LIGHT! MOVE! MOVE! MOVE!" :)

/Magnus
 
1. Ja. Jag gick sträckan som stugtur måndag-fredag. Det var en aning kort (men gick oproblematiskt för mig, den gången). Som er första vandring - och dessutom med tält - blir det farligt snålt tilltaget. Flytta Kebnekaisetid till leden. Då (och först då) kan det alls bli meningsfullt att dessutom fundera på avstickare. Ni måste inte pressa in "allt" på denna tur; rutten är en alldeles utmärkt förstatur och klarar sig på egna ben utan Kebnekaisetopptur. Ni riskerar bara att stressa sönder vandringen. Det är visst möjligt att ni är sega vandrare som inte får problem med något. Men eftersom ni ännu inte vet det måste ni på denna första tur ha vissa marginaler.

3. Sydväst köpte jag på ÖB i Uppsala och tog med på de två första turerna och sedan aldrig.

5. En rulle per vecka har räckt med god marginal. 9 dagar blir möjligen ett gränsfall. Men det gäller ju mig; jag vet ju inget om era, hm, skitrutiner.

6. Själv föredrar jag en flytande tvål i pytteliten
plastflaska. Fungerar utmärkt även för klädtvätten.

13. Vatten brukar alltid finnas i närheten. Jag nöjer mig med en 0,5 liters plastflaska.

16. Nej.

19. Hur mycket bråte ska ni ta med er? Köp i stället Grundsten lilla utmärkta guide. Där får ni även gott om uppslag till avstickare. Och i marginalerna kan ni skriva in de tips ni snappat upp på t ex denna utmärkta hemsida.

22. Ja.


Låter ni bara vandringen få mer tid än den "Stockholmartid" ni planerat avsätta kan det bli en strålande upplevelse. Lycka till!

Lars
 
Fråga 23 oxå...

Lars G A; sa:
Låter ni bara vandringen få mer tid än den "Stockholmartid" ni planerat avsätta kan det bli en strålande upplevelse. Lycka till!

Hmpf... "Stockholmartid"... Som dalkulla tar jag det som en förolämpning... ;) Tror inte vi kommer ha en sån brådska, men det vore ju kul med en topptur om det hinns med ändå... Berget står ju kvar i och för sig och jag gissar att det här inte kommer att bli vår sista fjällvandring...

Kan ju förresten påpeka om det är fler som tänkt svara att anledningen till att jag tar med sydväst är att jag inte hittat nån luva till jackan. Har ärvt den från min farfar. Hade tänkt ha vindbyxorna att gå i den mesta tiden i och ha gore-tex-byxorna som regnbyxor mest för annars blir det nog för varmt. Har inget riktigt bra alternativ utan att behöva köpa nytt.

Appropå Grundstens guide så har jag den redan. Lånad från biblioteket iofs, så de kanske inte blir så glada om jag tappar den i nån fjällbäck...

Teleskopstavarna åker med nu! Och det var en stav var jag tänkte på... Termosen, tallrikskåsan och ficklampan får stanna hemma, vattensäcken får jag rådfråga pojken om först eftersom det är hans.. När jag tänker efter så rymde den nog inte så mycket som 3 liter... lät orimligt mycket... Vi har haft den på dagsturer förut i alla fall och det är ganska skönt att slippa fippla med flaskor, men det återstår väl att se vad det blir...

Kom på en fråga 23 förresten så det betyder kanske att jag blivit äldre nu då... Eller i alla fall klokare... :)

23. Smör - Har hittat en gammal smörbytta i aluminium som mina farföräldrar brukade ha på fjällvandring. Ska man ta med den måntro? Funkar det att ha med sig smör, och i såna fall, vilken sort?

Hälsningar från en något klokare Pernilla
 
Fråga 19

Onödigt eller inte, jag har använt ett bra skydd för bl a Palm som Cascade Design tillverkar, de med Seal Line.

http://www.cascadedesigns.com/sealline/cases.as?Action=ElectronicCase

Den är transparent, mjuk, plasktät, och man kan använda Palm:en genom plastskyddet. 200-300 kr.

Du kan hänga den över axeln och alltid använda den även om det är ruskväder.

(Vad jag använder den till ? Jag försöker lära mig fotografera med spegelreflexkamera och har tröttnat på att skriva av expo-inställningar på papper i duggregnet. Men med Palm:en är det bara att peka och klicka -snabbt och enkelt)

/Niklas
 
banta packningen

1. Är det för optimistiskt att beräkna 5 dagars vandring från Abisko till Keb?
Ska man hinna med det på fem dagar måste man gå raka vägen längs Kungsleden. Tälta t ex vid bron ett par km efter Abiskojaure, i närheten av Alesjaure (dar man kan passa på att ta ett bastubad när man ändå är i närheten), alldeles efter Tjäktjapasset (före passet är det stenigt, men på andra sidan finns några fina grästerrasser att tälta på), någonstans i trakterna av Singi och sedan vid fjällstationen. Har ni tur med vädret kan ni hinna med en tur upp på toppen, men det är en chansning.

2. Damasker?
Det är inga vad att tala om längs vägen. Och jag har varit uppe på toppen två gånger i skiftande väder utan att ha känt något behov av damasker, inte heller när det varit snö från toppstugan och uppåt. Lämna dem hemma. Däremot är det skönt att ha något att sätta på fötterna när man är framme på kvällen för att få lite avlastning för fötterna som är instängda i kängorna länge nog ändå.

4. Mygg?
Ni har valt en myggintensiv tid, men hur mycket det blir beror på vädret. Vill man slippa myggen är andra halvan av augusti att rekommendera.

5. Toalettpapper?
En rulle borde räcka. Men det går att komplettera i fjällstugornas "affärer".

10. "Husapotek"?
Plåster etx och något mot skavsår (ex comped) borde räcka. Vill man lyxa kan man ta apotekets fotsalva, vilket kan vara skönt för ömma fötter på kvällen.

11. Köksutrustning?
Jag brukar äta ur en tallrikskåsa och dricka ur en vanlig 3 dl. men vill man spara disk går det att äta direkt ur kastrullen.

12. Termos?
Varför så? bor man i stuga kan man ha termos i stället för kök. då fyller man den med soppa på morgonen. Men har man kök räcker det gott.

13. Vattensäck?
Onödigt. Man slår upp tältet i närheten av en bäck. Dricksvatten tar man ur de bäckar man passerar under dagen (ganska många) med kåsan lättillgänglig. (Fäst med krok i ryggsäckens axelrem, eller liten vikkåsa i fickan)

14. Ficklampa - Kan väl inte behövas så här års?
Nej

16. Säkerhetslina - För vadning, behövs det på den sträckan och hur lång och tjock i såna fall?
Onödigt för er vandring.

17. Teleskopstavar - Bra hjälpmedel för vandring och topptur eller ska man lämna dem hemma?
en lagom lång träkäpp funkar fint som vandringsstav. men behövs egentligen inte.

18. Mobiltelefon ?
Funkar bara i början och slutet. I övrigt ingen täckning

20. Diverse småprylar?
Kontanter är pålitligare än kort. Sist jag var i Kebnekajse hade de fel på sin kortapparat. funkar den kan man dock göra kontantuttag där.

21. Mat?
Ris/pasta brukar alltid vara gångbart. Pastasåser i pulverform funkar till båda baserna. Soppa till lunch. Torkad svamp, torkade vitlöksklyftor i skivor och vanliga torkade kryddor i filmburkar funkar att smaksätta med. Lite extra piff blir det om man tar lite sherry i en filmburk och häller i såsen. Whisky i en plastflaska smakar gott när man kommit fram för kvällen.

Några svar från

Johan Ö
 
Hej

Med erfarenhet av endast en tidigare ensamvandring ska jag försöka ge mina funderingar. Det är underligt hur kul det är att berätta om erfarenheter man har gjort. :)

1. Tiden

Planera inte för mycket utan ge er bara ut och gå och så får ni se hur lång tid det tar.

2. Damasker

Behövs nog inte. Köp ett par coverboots från Lundhags istället isf.

5. Toalettpapper

Ta med en handduk och använd till att torka disk så räcker en toalettpappersrulle länge. Jag gjorde av med en halv på en veckas vandring men det är givetvis individuellt. :)

6. Tvål

Jag funderar på antingen en vanlig hård tvål eller lite flytande tvål typ bliw för årets 2-veckorsvandring.

7. Deodorant

Knepigt. Jag hade hela apparaten med mig förra året men nu funderar jag på om det verkligen behövs alls.

8. Solskydd

Tror inte det behövs.

9. Skavsårstejp - Vad ska man köpa?

Leukeplast kör jag med och det fungerar bra.

10. "Husapotek" - Förutom första förband?

Här är hela mitt apotek:

- Huvudvärkstabletter
- Astmamedicin
- Tandtråd (kan användas till annat i en nödsituation)
- Plåster
- Leukoplast vattenfast
- Första förband
- Cerat
- Myggmedel
- Försvarets hudsalva (bra till fingrarna som torkar fort efter en dags regnande och mer nötning än man kan tro)
- Öronproppar (ett måste för mig om jag vill sova gott, det låter mer än man tror på fjället från forsande vatten till fladdrande tältdukar)
- hudsalvatuber (ovärderlig!! till torra och ömma fötter och händer)

11. Köksutrustning

Ni är ju två, och det finns ju två kastruller i Trangia-köket. Använd dessa. Ang om det behövs kniv och gaffel förrutom sked så beror det på maten. Jag använda bara skeden förra året men då var det mest soppor och frystorkat.

12. Termos

Frågan är väl om den verkligen behövs över huvudtaget. Det frågar jag mig själv inför årets vandring men jag kommer ta med den iaf. Kan vara gott med en varma koppen ibland utan att behöva koka vatten. Dessutom kan man ju bära vatten i den.

13. Vattensäck

Behövs nog inte. Enda gången jag tyckte det var bekvämt med många vattenkärl var över natten för att man slipper gå och fylla på nytt vatten på morgonen. Annars räcker det nog med en termos och två petflaskor som ni kan dricka ur på dagen också. Kom ihåg att inte bära runt på för mycket vatten bara! Det finns i överflöd överallt så bär det inga långa sträckor.

14. Ficklampa

Tyckte jag var bra att ha i augusti i Jämtland. I Lappland vet jag inte men jag tar med en iaf.

16. Säkerhetslina

Låter som overkill i mina öron.

18. Mobiltelefon - En eller två..?

Beror väl på hur säkra ni vill vara. Jag tar bara med en iaf. :)

19. Palm Pilot

Jag funderade på att köpa en förra året och ha med men det blev aldrig så. Problemet är batterierna bara.

20. Diverse småprylar - VISA-kort, kontanter, STF-kort, körkort... några andra såna saker som man borde tänka på att ha med sig?

Precis det du nämner. Jag glömde körkortet och det fick jag ångra. :)

22. Klädsel

Låter bra det du skriver. Jag använda inga vanliga t-shirts utan endast sådana i funktionsmaterial och det var ovärderligt. Torkar hur fort som helst och kyler aldrig, det bästa plagget i min packning. Jag funderar på kalsonger i samma material i år.

Övrigt

Termometer kan kanske vara kul att ha med, det ska jag ha i år så slipper man fundera på hur kallt/varmt det är när man ska skriva i loggboken. :)

Ta med impregnering till kängorna. Det glömde jag och det behövs att komplettera med under vandringen.

Tack för tipset förresten om att ta med en lånad bok från biblioteket. :) Den jag söker finns inte att hitta någon annanstans och det hade aldrig slagit mig att man faktiskt kan ta med en lånad bok. Hoppas man kan det nu... :)

Hoppas ni får kul och lycka till!
Olle
 
Re: Fråga 23 oxå...

Funkar det att ha med sig smör, och i såna fall, vilken sort?
Ja, det håller sig åtminstone 10 dagar. Ta Smör. Alltså inte bregott eller nått otäckt margarin, det separerar. Smör är svårt att bre på bröd på morgonkvisten, men den verkliga vinsten är att ha det i maten, med bibehållet gott samvete.

I övrigt håller jag med andra här: håll packningen lätt, ta fler dagar än 5, glöm termosen, ficklampan, vattensäcken, åtminstone ena mobilen och palmpiloten. "Disken" behöver inte torkas! Låt vattnet rinna av bara. Ni tar väl inte med hela servisen?

Ta med tillräckligt med kontanter (500/person) OCH visakortet (om det ska trixas med tågbiljetter). Turbeskrivningar kan kopieras i kopiator (förminskning och dubbelsidigt..) så behöver man inte ha med hela boken. Kompass och visselpipa om ni sätter foten utanför Kungsleden.

Undersök möjligheten att skicka ett ombyte med bussgods till Nikka, så har ni rena kläder när ni kommer fram. Skicka deodoranten den vägen också ;-)

Och provgå hela packningen hemma. Ta en utflykt på en mil och se hur den känns.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.