Div. frågor

Hej!

Jag tar med mig tre nybörjarvandrare och åker upp till Abisko den 19e juli. Vi bestämde rutt innan vi visste om snöläget och jag tänkte bara höra vad ni tror om den. Vi har dock gott om tid och har planerat in relativt korta etapper så vi har utrymme för ändringar och improvisation utifrån vädret, snöläget och vår ork och kapacitet.

Vi tänkte ialla fall gå Abisko- abiskojaure- alesjaure - vistas - nallo- sälka- Guobirvaggi – Tarfala (och det är här jag är som mest osäker pga snön)- keb fjällstation och sedan göra ett försök att gå upp till toppen via den västra leden. Finns det någonstans på vägen en kan tälta där? Tänker att det hade varit skönt att inte behöva gå hela vägen upp och ner på en dag.

Sen minns jag rätt om det fanns ett campingställe i reservatet på vägen mellan abisko turiststation och abiskojaure? Och hur långt är det dit ungefär från starten på leden, någon som vet?

Hej!

Jag tar med mig tre nybörjarvandrare och åker upp till Abisko den 19e juli. Vi bestämde rutt innan vi visste om snöläget och jag tänkte bara höra vad ni tror om den. Vi har dock gott om tid och har planerat in relativt korta etapper så vi har utrymme för ändringar och improvisation utifrån vädret, snöläget och vår ork och kapacitet.

Vi tänkte ialla fall gå Abisko- abiskojaure- alesjaure - vistas - nallo- sälka- Guobirvaggi – Tarfala (och det är här jag är som mest osäker pga snön)- keb fjällstation och sedan göra ett försök att gå upp till toppen via den västra leden. Finns det någonstans på vägen en kan tälta där? Tänker att det hade varit skönt att inte behöva gå hela vägen upp och ner på en dag.

Sen minns jag rätt om det fanns ett campingställe i reservatet på vägen mellan abisko turiststation och abiskojaure? Och hur långt är det dit ungefär från starten på leden, någon som vet?

I Abisko finns det en iordningställd tältplats ca 4km efter start från Turiststationen/järnvägen. Det är enda tillåtna platsen att tälta inom Abisko nationalpark om ni inte vill tälta invid Abiskojaurestugorna.

Vad gäller västra leden till Kebnekaise finns det under normala somrar möjlighet att sätta upp några tält i Kitteldalen där det även finns bra med vatten. Efter Kitteldalen är det mest stenskravel. Visst kan det vara en trevlig tanke att slippa gå hela vägen fram och tillbaka samma dag, men samtidigt är det extra jobb att släpa upp tyngre ryggsäckar upp till Kitteldalen. Själv tältade jag borta vid Tarfalajokken (knappt 2km öster om fjällstationen) sist vi var på toppen via västra leden.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips