Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september

Hej!

Jag har precis bestämt att jag ska vandra själv några dagar i Jämtland/Härjedalen i september. Vädret går ju aldrig att förutse men vill gärna få uppleva lite färger på träden under vandringen. Samtidigt så är det skönt att inte få för kallt och helst snöfritt. När rekommenderar ni att jag går?

Det finns ju ett antal rutter att välja mellan. Jag kan utgå från antingen Sylarna, Blåhammaren, Helags eller Storulvån. Jag har ingen bil så måste ta mig per tåg/buss från Mora. Vad blir enklast och billigast tror ni? För mig spelar det egentligen ingen roll vilket alternativ jag väljer men Helags och Storulvån känns lite mäktigare.

Tälta har jag funderat på men har upplevt att det blir rätt tungt att bära på. Jag har bara tältat en gång själv och det var längs Siljansleden. Vandrat själv har jag gjort en gång i Grövelsjön. Det är en frihet att tälta så klart och jag drömmer på sätt och vis om att vakna upp på valfri plats. Men det finns ju andra övernattningsmöjligheter också. Jag har svårt att sova med andra så då blir det enkelrum vilket kanske är dyrare. Finns det gratis övernattning i vissa stugor? Antar att det då är sällan man får sova själv väl?

Hur högt står vattendragen i september? Vilket av områdena är mest lämpligt att vandra med låga vandringskängor, för det är tyvärr det enda jag har. Har inte råd att köpa ett par nya. Gummistövlar går ju men blir lite tungt att släpa på kanske.....
 
Vet inte hur lätt det är att ta sig från Mora. Men tåg till undersåker eller Enafors kanske är lättast. Då får du ta dig till Vålådalen eller Storulvån innan du startar vandringen. I september är det ofta mycket folk ute i stugor och fjällstation på helgerna medans det är lite lugnare i början av veckorna. Men helt själv kan man nog inte räkna att få sova. Möjligtvis på Fjällstationerna om det går att boka så. Men det vet jag inte. Det brukar allafall ofta vara full bokat på platser i egna rum. Så länge du går på led är det nog inga större problem med låga vandringskängor
 
Hej Andreaze!

Ja, det är nog en bra idé att ta tåg till Undersåker, bra tips! Jag tänkte åka i veckan så det blir lite mindre folk. Jag får helt enkelt kolla hur det ser ut med boende, kan hända att det redan är fullt. Har du tältat där? Toppen att det ändå kan funka med låga vandringskängor.
 
Du får alltid plats i fjällstugorna och Fjällstationerna är det mycket folk kan det dock betyda att du får sova i köket eller bastun. Men man får alltid en madrass och ett täcke och kudde. På vissa Fjällstationerna kan man dock boka rum så man får bo lite mer enskilt. Men det är dessa som brukar bli bokade ganska snabbt. Det går ju att tälta lite vart som helst det finns speciella tältplats er vid alla stugor.

Kliver du av i undersåker så har du ju dock några dagars vandring om du ville till Sylarna och helags och Blåhammaren
 
Åh det är ju iaf tur att det alltid finns plats i fjällstugorna. Sova i köket är inga problem! Tälta kanske är värt ändå, då får jag ju iaf sova i fred och det kanske är värt den extra vikten på ryggen. Åh men så bra, då kan jag ju tälta nära en stuga så finns det folk där om det skulle vara något! Bra tips!

Jag fick precis tips av en kompis att gå följande led: Börja i Ljungdalen och vandra till Helags sen Sylarna, gåsen och tillbaka. Hur många dagar tycker du att jag bör ha för denna vandring?
 
4-5 dar

Hej

Turen från Ljungdalen tar 4-5 dagar. 5 om du går via Vålåstugorna, det är ganska långt att gå Gåsen - Ljungdalen, men definitivt görbart.

Men du behöver nog inte oroa dig för trängsel. Har varit uppe i Jämtlandsfjällen många gånger i September och aldrig upplevt någon trängsel i stugorna. Men då har jag i och för sig primärt gått turerna kring Vålådalen. Är ju mer skog där = intensivare höstfärger 😄

/ Stefan
 
frågor

Tjena Stefan!

Det kanske är lättare att börja vid Storulvåns fjällstation? Eller kanske Helags? Det går att ta sig till Ljungdalen men det är väldigt krångligt att ta sig dit. Vad är enklast? Jag vill se Helags, Sylarna och Gåsen iaf!

Sen funderar jag annars på att satsa på Fulufjället. Jag har knappt tältat själv, bara en gång. Kanske Jämtlandsfjällen är svårare för en "tältnybörjare"? Fulufjället ligger ju rätt så nära Orsa där jag har släkt. Vad tror du Stefan?
 
Ramundberget-->Ljungdalen

Kom just tillbaka från Helags, där vi träffade ett par som vandrat från Ramundberget till Fältjägarstugan, sedan till Helags (2 nätter, topptur till Helagsfjället) och sedan tillbaka till Kläppen/Ljungdalen (taxi, ett antal km) och Ljungdalen/Funäsdalen (buss, beställningslinje, drygt 4 mil). Från Funäsdalen reguljär buss hem till vart de nu kom ifrån. De hade bokat in sig och bodde på stationerna.
 
Enkelrum

Enkelrum går nog inte under "högsäsong" men man kan ha god hjälp av hörselproppar (en dubbel uppsättning ifall man förlorar dem) och sedan får man gå och lägga sig tidigt för att hinna somna innan folk börjar snarka... Det är väl 4 personer i varje rum, eller 6, plus att det dessutom kan vara ganska lyhört. Värst är om man måste sova på flakbäddar (tänk dubbelsängar tätt, tätt, där man går in från sängens kortsida), så bodde jag på Sylarna. En tunn mössa att dra ned över ögonen och hörselproppar gjorde att det gick bra ändå.
 
Helags

Under den gångna helgen var det fullbokat på Helags fjällstation efter vad jag tyckte mig se. Det bodde folk i alla stugor inklusive "Östan" och nödrummet, eller hur man nu betecknar den stugan. Därtill ungefär 12 tält. Man betalar en serviceavgift vid stationen även om man tältar.
 
Hej Evake!

Ja hörselproppar och tunn mössa är nog bra. Jag tror att jag kommer att tälta trots allt men blir det panik så finns ju stugorna till hands! Tack för infon!
 
Tältade

Boel, jag kan ju även nämna at vi köpte ett lätt Hilleberg-tält (Anjan 2) och valde att ligga utanför anläggningen nu senast.... av precis de skäl du nämner... men som sagt man betalar då ändå en mindre serviceavgift eftersom man då har rätt att utnyttja faciliteter som torr-toa, dusch, bastu, kök, gemensamhetsytor, och sopsortering.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.