abisko - Nikkaloukta (massa frågor)

Hej! Ny medlem här!
Jag och min sambo ska gå sträckan abisko - nikkaloukta på 6 dagar i slutet av augusti (efter fjällräven classic) och har en massa frågor som jag hoppas få svar på :)
Vi har aldrig gjort något liknande tidigare!

Hur tar man sig smidigast till starten i abisko från göteborg? Hur tar man sig hem från nikkaloukta?

Är det lätt att hitta längs leden? Behöver man vara bra på att läsa karta?

Hur skulle ni lägga upp dagsetapperna? Vi hade gärna bastat någon gång under veckan och gärna kunnat handla lite nån

Har ni nån länk till en bra packlista? (inte nån megalätt packning utan en "normal" packning) Alternativt egna tips?Övriga tips

Tips på bra 3p tält som inte kostar jättemycket?

Tips på bra sovsäckar/liggunderlag?

Hur är vädret och temperaturen i slutet av augusti?

Tips på ett bra lättanvänt gaskök?

Övriga råd/tips på kläder, utrustning, leder, fjällstugor, länkar osv?

Som sagt en massa frågor :)
 
Hej! Ny medlem här!
Jag och min sambo ska gå sträckan abisko - nikkaloukta på 6 dagar i slutet av augusti (efter fjällräven classic) och har en massa frågor som jag hoppas få svar på :)
Vi har aldrig gjort något liknande tidigare!

Hur tar man sig smidigast till starten i abisko från göteborg? Hur tar man sig hem från nikkaloukta?

Är det lätt att hitta längs leden? Behöver man vara bra på att läsa karta?

Hur skulle ni lägga upp dagsetapperna? Vi hade gärna bastat någon gång under veckan och gärna kunnat handla lite nån

Har ni nån länk till en bra packlista? (inte nån megalätt packning utan en "normal" packning) Alternativt egna tips?Övriga tips

Tips på bra 3p tält som inte kostar jättemycket?

Tips på bra sovsäckar/liggunderlag?

Hur är vädret och temperaturen i slutet av augusti?

Tips på ett bra lättanvänt gaskök?

Övriga råd/tips på kläder, utrustning, leder, fjällstugor, länkar osv?

Som sagt en massa frågor :)

Tja, var börjar vi någon stans? Först rekommenderar jag att ni studerar och söker i forumet, då det finns massor av information i tidigare inlägg och bloggar om just denna sträcka.
Rent generellt tycker jag att 6 dagar är för lite tid när ni avser gå med tältpackning och inte tidigare är vana vid denna typ av vandring. Min åsikt är minst 7 dagar + reservdagar. Alternativet är givetvis att sova i stugorna och gå med lättare packning för att klara längre etapper och inte ta alla nya utmaningar på samma gång.

Från Göteborg tar ni lämpligen nattåget och kliver av vid Abisko Turist, dvs stationen är bostavligen där leden börjar. Från Nikkaloukta tar ni buss till Kiruna, sedan nattåget till Göteborg.
Leden är väl upptrampad och lätt att följa, i vissa ledskiljen finns tydliga skyltar. Sommarleden är däremot inte markerad, kryssmarkeringarna som finns är vinterleden och inget man följer på sommaren. Karta och kompass är grundsäkerhet och bör vara med, dessutom bör man veta hur man hanterar dem om vädret slår om med dimma eller snöfall.

Vad gäller etapperna är det lämpligt att utgå ifrån STF's stugor som ligger på lagom vandringsavtsånd mellan (dock kan man räkna med kortare etapper om man bär tungt, är ovan eller dåligt väder. Bastu finns bl a i Alesjaurestugorna och Sälka. Vissa stugor har proviantförsäljning, men räkna med att det kan vara ganska urplockat så sent på säsongen.
Var uppmärksamma på att ni inte får tälta var som helst i Abisko Nationalpark. Det finns en anvisad plats ca 4km från start i Abisko samt invid Abiskojaurestugorna.
Utrustningstips är ex Tält Bergans Trollhetta 3, pålitligt och lättanvänt kökär Trangia 27-3 (2p) med gasbrännare GB74 (eller 25-3 som är lite större och lämpligt för 3p). I slutat av augusti får ni räkna med frostnätter så välj bra liggundderlag med minst R-värde 3 och sovsäckar som klarar minst TLimit -5--10C för honom och TComfort -5C--10C för henne.
 
om Outnorth får in Rapadalen i sortimentet igen
- så är det flera tusenlappar billigare än ovan nämnda Berganstält och väldigt likt i designen...

Det är korrekt och ett bra alternativ. Bergans använder dock silkoniserad yttertältsväv medan Urberg har PU-belagd väv vilket innebär längre förväntad livslängd på Berganstältet.
 
Som andra har sagt, karta och kompass ska alltid finnas med, men med det sagt så är Kungsleden väldigt lätt att följa med en väl upptrampad stig.
När det gäller tiden så är er planering möjlig, men kanske inte bekväm.
Nu är det svårt att veta om du menar 6 dagar vandring plus transport eller om dina 6 dagar inkluderar transporterna. Hur som helst är det en distans om cirka 90 kilometer om jag minns rätt på 6 dagar, alltså dagsetapper om cirka 15 kilometer per dag om ni går samtliga dagar. Vilket skulle innebära att det inte finns tid för eventuella stopp för dåligt väder, skoskav eller bara att man har hittat en fin plats man vill utforska mer. Men det är ju en fråga om vikten på packningen och er träningsnivå. Om jag var i era skor så skulle jag minska packningen och bo i stugorna eller lägga till någon dag i planeringen.
När det gäller utrustning säger jag som alla andra, var beredda på kalla nätter. Har ni möjlighet, testa sovsäckar och liggunderlag med mera hemma i slutet av april eller så, när natt-temperaturen kan ligga runt 0 grader.
Personligen kör jag med ett Primus ETA express kök, funkar felfritt så här långt, lägg till insats som gör den till pressbryggare för kaffe och eventuellt en lös stekpanna som är lite större än den som följer med köket så kan du göra väldigt mycket med det.
 
Roligt att ni satsar på fjällvandring! Det kan lätt bli ett livslångt beroende.

Kloka ord från smux och MLJ001. Jag tycker också att ni ska låna/köpa "Fjällboken" av Claes Grundsten. Det är ingen guidebok för den här sträckan, utan beskriver själva verksamheten fjällvandring, ger många fina tips för både stugtur och tältvandring.

Stugor ja, jag gissar att ni har noga övervägt den möjligheten? En stugvandring förenklar en hel del, även om övernattningarna kostar en slant. Oftast träffar man trevliga människor, kan torka sina kläder och laga mat i den mysiga miljön. Packningen kan reduceras, vilket betyder mindre bekymmer och utgifter för utrustning samt betydligt lättare ryggsäckar. Nog sagt om detta, att kunna slå upp sitt eget tält i solnedgången är ju svårslaget. Och stugorna finns ju där ändå om det blir motigt med t. ex. väderleken.

Vädret ja, det kan förstås variera mellan sensommarvärme och blötsnö. På nätterna frost. Jag vill bara påminna om vattentåliga handskar, rejäla mössor, bra regnkläder med huva och långkalsonger på benen. Utifall.

Ni kommer säkert att få en jättefin tur tror Pelle.
 
... Hur som helst är det en distans om cirka 90 kilometer om jag minns rätt på 6 dagar, alltså dagsetapper om cirka 15 kilometer per dag om ni går samtliga dagar.

Totala sträckan är närmare 110km vilket innebär att även 7 dagar är ganska långa dagsetapper och ingen marginal för krämpor, trötthet eller dåligt väder. 7 vandringsdagar plus 2 reservdagar är min rekommendation. Behöver man inte reservdagarna finns ju dessa kvar för spännade utflykter ex kring Kebnekaise - kanske en topptur eller dagstur till Tarfala?
Här är en länk med beskrivning på varje etapp från STF:
https://www.svenskaturistforeningen.se/leder/abisko-nikkaluokta/

Ytterligare en länk med info om Abisko nationalpark samt karta där tältplatsen är utsatt:
http://www.lansstyrelsen.se/Norrbot...atur/nationalparker/abisko/Pages/default.aspx
http://www.lansstyrelsen.se/norrbot...yddad-natur/Nationalparker/AbiskoNP_karta.pdf

Tänk även på att grytor med kylflänsar under som är ganska populära idag avger betydligt högre halt giftig koloxid, varför dessa inte skall användas om man lagar mat i tältabsiden. Därav min rekommendation av ex Trangia med gas som inte använder denna typ av grytor.
 
gått leden flera gånger .tycker att man kan använda stf stugplatser som utgångspunkt för dagsetapperna .även om man ej som tältare övrtnattar i stugornas närmasre omgivningar -leden är lättvandrad syns tydligt i landskapet i alesjaure finns bastu ,butik mm .ca 13 km söderut kommer tjätka passet som är besvärligt att ta sej igenom ibland kan vara mkt snö i passet ,stugan är trevlig att sova över i efter en seg dagsetapp. utrustningen ..tycker jag du ska känna på i div butiker först ,men trangiakök med gasolbrännare funkar alltid .,,Marmot sovsäckar, thermarest cellplast liggunderlag ,exped luftmadrasser ,,
 
Tack så jättemycket för många svar! Ska nog köpa en sån bok!

Karta och kompass ska med, jag är bara lite tveksam till våran förmåga att läsa kartan :) Vi är inte jättedåliga men inte jättebra heller.

Vi har bara totalt 7 dagar som vi kan få ledigt (inklusive resa). Kanske underskattar hur jobbigt det är men har tänkt att runt 2 mil/dag inte skulle vara så extremt tungt att gå så att man inte skulle klara av det. Men har ju som sagt aldrig gått i fjällen innan!

Kanske ska försöka lösa 1 dag till så vi har 8 dagar!

Vi har övervägt stugorna men kommit fram till att det vore häftigare att tälta! Som någon sa så finns ju stugorna där och om det skulle vara riktigt dåligt väder!

Finns det butiker vid alla stugorna längs leden eller är det bara vissa?

När jag kollade på sj så fanns det inga biljetter dom datumen vi ska dit. Kan det vara fullbokat eller är det så att biljetterna inte släppts än?

Bokar man bussen från nikkaloukta via sj?

Ska följa upp alla tips på gasbrännare, tältet, sovsäckar osv.

Som sagt, tack för alla svaren!
 
Har ni så pass begränsad tid tycker jag ni bör fundera över att istället vandra södra delen av Kungsleden från Vakkotavara till Nikkaloukta. Vakkotavara ligger på vägen ut mot Ritsem, så tåg till Gällivare och buss vidare. Det är en lämplig 5 dagars tur plus någon reservdag och borde passa era tider bättre. På den sträckan finns viss proviantförsäljning i Kaitumjaurestugorna och i Kebnekaise fjällstation.
https://www.svenskaturistforeningen.se/leder/nikkaluokta-vakkotavare/

Att ni inte kan boka ännu beror på att SJ inte släppt biljetterna ännu, och vill ni dessutom boka med SJ hela vägen Iinkl länstrafikens bussar) för att få resgaranti så brukar inte tidtabellsynkningen mellan SJ och Länstrafiken vara klar förrän senare i vår.
Förra året var det ett stort banarbete på järnvägen söder om Boden som störde tidplaneringen av tågen länge (och då Länstrafiken försöker anpassa sina busstidtabeller mot tågen blev det lite moment 22). Jag har ett svagt minne av att det fanns planer på ytterligare rälsbyte på sträckan även i år....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Klofver Abisko-nikkaloukta Fjällvandring 2
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
andreas.lindholm.5 Abisko-Nikkaloukta eller tvärt om? Fjällvandring 9
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Aeke Hund Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt? Fjällvandring 28
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
defrgt55 Abisko - Nikkaloukta i augusti? Fjällvandring 17
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
anojak Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 7
simon_a85 15 dagar Abisko-Nikkaloukta med tält Fjällvandring 9
zimonr1 Vandring abisko-Nikkaloukta Fjällvandring 11
Sedis Abisko-Nikkaloukta Fjällvandring 6
underdoggy Mellan nikkaloukta och abisko! Fjällvandring 9
Runner75 Abisko-Nikkaloukta båttrafik Fjällvandring 6
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
ekonom Nikkaloukta - Abisko Fjällvandring 2
lindfors Abisko-(Kebnekaise)Nikkaloukta Fjällvandring 3
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.