Frågor kring turplanering

Hej!

Är nyreggad men har "tjuvläst" till och från.

Jag har några frågor angående min planerade tur som jag hoppas någon kan svara på.

Frågorna kommer här:

1. Jag saknar kartan här och blev allmänt osäker. Kan man vandra från Vaimok(stugan) längs med jokken mot Sartaure och vidare ned mot sammanflödet med sjösystemet i Piteälven? Kan man härifrån ta sig runt till fiskecampen?

2. Kan man sedan följa sjösystemets norra strandlinje mot Mavas för att ansluta till leden tillbaka mot Pieskehaure? Finns det någon bro över Pieskeströmmarna?

3. Kan man någonstans komma över sårkajokka efter utloppet ur sjön för att fortsätta upp på östra sidan av svartijokka. Tolkar det som att båda sidor är lättvandrade. Är Svartijokka i allmänhet vadbar (flera ställen)?

4. Kan man någon annanstans komma över valldajokka utan att följa nordkalottleden? (Tror att frågan varit uppe förut men hittar isf inte tillbaka).

En allmän fråga: Är områden märkta som sankmark på fjällkartan omöjliga att vandra? Finns det risk att även kringliggande plättar som inte betecknas som sankmark kan vara problematiska?

Hej!

1. Jag saknar kartan här och blev allmänt osäker. Kan man vandra från Vaimok(stugan) längs med jokken mot Sartaure och vidare ned mot sammanflödet med sjösystemet i Piteälven? Kan man härifrån ta sig runt till fiskecampen?

2. Kan man sedan följa sjösystemets norra strandlinje mot Mavas för att ansluta till leden tillbaka mot Pieskehaure? Finns det någon bro över Pieskeströmmarna?
Det här har jag ingen aning om.

3. Kan man någonstans komma över sårkajokka efter utloppet ur sjön för att fortsätta upp på östra sidan av svartijokka. Tolkar det som att båda sidor är lättvandrade. Är Svartijokka i allmänhet vadbar (flera ställen)?
Varför ska du gå nere i dalen? Ju närmare riksgränsen ju närmare vattendelaren och ju mindre vatten. Svartijokka kryssar ju Nordkalottleden..

4. Kan man någon annanstans komma över valldajokka utan att följa nordkalottleden? (Tror att frågan varit uppe förut men hittar isf inte tillbaka).
Varför ska du kryssa Valtajåkkå ( norr om Rautåive om jag förstår det rätt) på något annat ställe än där Nordkalottleden kryssar den? Nedströms blir det ju vanskligare, se fråga 3.

En allmän fråga: Är områden märkta som sankmark på fjällkartan omöjliga att vandra? Finns det risk att även kringliggande plättar som inte betecknas som sankmark kan vara problematiska?

Inte omöjliga men troligtvis inte så trevliga heller, det beror ju på. Varför skulle du så långt ner Vallta- och Sårkajåkkarna?

Och hur tänkte du egentligen gå, Miekak fiskecamp till Sitasjaure eller? Om du ska gå öster om Virihaure är nog Tukijåkkå vanskligast och kräver säkerligen att man måste upp på Glaciärtungan.. Om du ska gå på andra sidan Virihaure och Vastenjaure så är det troligen Kutjaure upp till Valltajåkkå där Nordkalottleden kryssar..

Själv har jag inte gått något av det du frågar efter så jag får gissa lite, om du specifierar din färdväg lite noggrannare så finns det säkert folk som känner till delar av sträckan.

Särskilt vore det intressant att veta på vilken sida om de stora sjöarna du ska gå, start och slutmål, och varför du ska ner i björkskogen och härja väster om Akkajaure..

Högaktningsfullt // Jan

Hej och tack för svar!

Jag förstår att det var svårt att se sammanhanget i mina frågor. Jag förstår dina svar. Min grundtanke är att gå lederna men göra avstickare för fiske.

Min tanke var att vandra Padjelantaleden från kvikkjokk till staloloukta, vidare ned till Vaimok för att nå jokken och sartaure som är märkt som flugfiskesträcka i fiskekartan. Etappen till Vaimok är beskriven i boken vandra kungsleden. Men inte fortsättningen där man skall ta sig över till den aktuella dalen och vandra ned mot sjösystemet.

Här tar frågorna i ett och två vid då jag vill lösa fiskekort på campen för att fiska i pieskeströmmarna ev. bort mot Mavas för att sedan vandra upp mot Pieskehaurestugan och sedan ta mig åter till Staloloukta via Staddajåkkå. Sedan fortsätter jag padjelantaleden till akkajaure. Då var tanken, om orken och tiden finns att ta sig till sårkajokka. För att kunna ansluta till leden igen utan att gå tillbaka vore det då smidigt, men kanske en utopi, att ta sig över sårkajokka om det är säkert.

Det stämmer att det var där det vore optimalt att sig över valldajokka, inte många km i skogen, dock tror jag att jag släpper iden..

Hoppas det inte blev för rörigt!

Någon mer som kan bidra? Läs gärna första inlägget.

avslutad210712

Gäst
Hej och tack för svar!

Jag förstår att det var svårt att se sammanhanget i mina frågor. Jag förstår dina svar. Min grundtanke är att gå lederna men göra avstickare för fiske.

Min tanke var att vandra Padjelantaleden från kvikkjokk till staloloukta, vidare ned till Vaimok för att nå jokken och sartaure som är märkt som flugfiskesträcka i fiskekartan. Etappen till Vaimok är beskriven i boken vandra kungsleden. Men inte fortsättningen där man skall ta sig över till den aktuella dalen och vandra ned mot sjösystemet.

Här tar frågorna i ett och två vid då jag vill lösa fiskekort på campen för att fiska i pieskeströmmarna ev. bort mot Mavas för att sedan vandra upp mot Pieskehaurestugan och sedan ta mig åter till Staloloukta via Staddajåkkå. Sedan fortsätter jag padjelantaleden till akkajaure. Då var tanken, om orken och tiden finns att ta sig till sårkajokka. För att kunna ansluta till leden igen utan att gå tillbaka vore det då smidigt, men kanske en utopi, att ta sig över sårkajokka om det är säkert.

Det stämmer att det var där det vore optimalt att sig över valldajokka, inte många km i skogen, dock tror jag att jag släpper iden..

Hoppas det inte blev för rörigt!

Någon mer som kan bidra? Läs gärna första inlägget.

Varför gå från kvikkjokk till staloluokta och sen ner till Vaimok . känns som en ordentlig omväg

Hej!

3. Sårkajokk tror jag inte går vada, utan du måste gå väster om sjön. Svartijokka vandrar du på västra sidan, den går att vada på sina ställen men då är du redan så långt upp att du lika gärna kan använda bron uppe vid Skuokkejaure. Iallafall uppströms Svartiluoppal är det lättvandrat på bägge sidor jokken.

Bara för att klargöra en liten sak; hur skulle du ta dig hem från andra sidan Sårkåjåkka? Helikopter? Eller till Sitasjaurestugorna?

Är det för fiskets skulle du vill till Sårkåjåkka eller? En tur Kutjaure-Valtajåkkå-Vaisaluokta skulle ju du kunna ta..

Hoppas du får hjälp!

Hej!

Tack för alla svar!

Staffan: Tack för dina svar. Jag förstår att du värnar om vattnen, det gör jag med. Givetvis vet jag att den är kvoterad.

Men, jag vill egentligen inte diskutera fiske. Det blir ofta en så känslig diskussion om någon alls, jag nämnde det bara för att få förståelse till det okonventionella vägvalet.

avslutad210712: Jag vill helt enkelt både vandra och fiska. Jag vet att man kan vika av efter Tarrakaise mot Vaimok men dels vill jag gå Padjelantaleden i sin helhet (plus fiske som ju faktiskt är tillåten efter leden) men samtidigt komma till Pieskehaure som jag tror är väldigt fint. Då tyckte jag det var perfekt att gå via flugfiskesträckan om det är möjligt.

Övriga: Kvikkjokk-Stalo-Vaimok-Sartaure-Miekak-Mavas-Pieskehaure-Staddajåkk-Stalo-Vaisiloukta-Ev vidare på nordkalottleden om det kan ge utbyte relativt tiden det tar, troligen inte.. Det är en lång tur jag planerar, dock har jag flera ställen att bryta på om det är så. Även lång semester rutten är inte huggen i sten men jag vill hugga in den snart!

Hoppas det nu inte blev tabu för att jag nämnde fisket, vilket jag inte tänkt från början!

Frågorna kring området från Vaimok-Sartaure-Miekak-Mavas är forfarande öppna. Även om jag springer och köper kartan vore det trevligt att få några ord från den som känner till området! Inte lätt att tolka kartan jämnt heller.

Är det någon mer än staffan som kan säga något om vadbarheten över sårkajokka?

avslutad210712

Gäst
Med tanke på att "normal" tid för Padjelantaleden är tio dagar så känns det bara som att det kommer att bli en lång vandring tidsmässigt och med tanke på att det är lite begränsat med möjligheter att proviantera så får du bära med dig en himla massa proviant. Om du nu inte kallt räknar med att få fisk :)

Gick själv Padjelantaleden i fjol på sex dagar men då var det med rätt lite fiske och så här i efterhand ångrar jag att jag inte lade ner lite mer tid på just det och då framförallt på sträckan Tarraluoppal-Stalaluokta. Hade jag gjort kan man säkert lägga på en dag eller två på mina dagar och lägger man då till din "lilla" avstickare så kommer man knappast under två veckor. Har visserligen gått fyra veckor i sträck en sommar men då hade vi skickat upp hälften av provianten till Ritsem där vi fyllde på.

Hej igen!

Ja visst hoppas jag att jag kan få en fisk eller två.. För själva padjelantaleden har jag kalylerat 9dagar, plus reserver. Det som kommer ta tid är ju rundan ner till miekak. Det är därför jag är så angelägen att få svar på mina frågor :). Vore tråkigt att lagt tid på transporten dit och så är det bara att gå tillbaka för att det var omöjligt att vandra där. Det ser lite brant ut i sartavagges nedre delar och bitvis längs sjöarna.

Har nu iallafall mailat fiskecampen istället! Verkar iaf finnas en bro över pieskeströmmens utlopp.

Har släppt tanken på att gå vidare så jag slutar resan vid padjelantaledens slut. Tiden räcker inte till.

Så frågan som jag gärna skulle vilja ha hjälp med är alltså om det från vaimokstugan är möjligt att gå in i sartavagge och vandra ned till utloppet i Sarta. Om det därifrån är möjligt att gå längs sjösystemet via Miekak bort till Mavas.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Apelsinjos Frågor om vandring Ritsem - Ny-Sulitjelma Fjällvandring 17
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg