Frågor ang Sarek

Har några frågor ang detta minst sagt omtalade område. Planerar en längre vistelse i området, ca en månad under sensommaren.
1. Finns det mobiltäckning i något av områderna, eller finns kanske nödtelefoner? kan vara bra att ha lite kommunikation med omvärlden då jag ska ut själv.

2. Möjlighet till att provantiera. Vilka möjligheter finns?

3. Är det helt förbjudet med fiske?

4. Kanske har någon ett annat förslag på val av område. Inget går väl visserligen upp mot sarek i häpnadsväckande natur räknat, men det jag är är ute efter är ett område orört av människan, långt bort från löpsedlar och allt för etablerade vandringsleder, men fortfarande med hissnande natur. Det som mest får mig att tveka över Sarek är fiskeförbudet(om det nu finns ett sådant) då lite av projektets genuitet(det vill säga att leva av naturen, med naturen) skulle spolieras då en mängd mat måste medföras och inte kan införskaffas i naturen.

tack på förhand
Hampus
 
1. Nej, räkna inte med det.
Finns ett par platser där folk har fått signal, på väg upp på Pårte t.ex.
Nödtelefon finns i Mikkastugan. Kolla kartan.

2. Finns inte i själva Sarek. I Staloluokta finns butik. Möjligen i samevisten kan du köpa fisk.
Du skulle kanske kunna skicka ett matpaket till Staloluokta via Fiskflyg eller något av dom andra helikopterföretagen som kör dit efter turlista.

3. Ja

Väster om Virihaure påstås vara fint.

Ska du vandra hela tiden?

/Ulf
 
Området väst om Pjeskejaure

Befolkningstäteheten har jag lite dålig koll på (det är några år sedan jag vandrade där) men med tanke på ett av skadinaviens häftigaste glaciärområden så är i vart fall miljön tilltalande och då området mest frekventeras vintertid av fiskande skoteråkare så skulle jag nog vilja hävda att det kan vara värt att kolla upp. Jag skulle i vart fall fundera på det om jag skulle vara ute en månad.
Vänligen/Dag
 
Re: Området väst om Pjeskejaure

dag.lunden@telia.com; sa:
Befolkningstäteheten har jag lite dålig koll på (det är några år sedan jag vandrade där) men med tanke på ett av skadinaviens häftigaste glaciärområden så är i vart fall miljön tilltalande och då området mest frekventeras vintertid av fiskande skoteråkare så skulle jag nog vilja hävda att det kan vara värt att kolla upp. Jag skulle i vart fall fundera på det om jag skulle vara ute en månad.
Vänligen/Dag
Inte för att anmärka på stavningen, utan av ren nyfikenhet - menar du Bieskehávrre/Pieskehaure söder om Sulitelma?
 
aston_sol; sa:
Har några frågor ang detta minst sagt omtalade område. Planerar en längre vistelse i området, ca en månad under sensommaren.
1. Finns det mobiltäckning i något av områderna, eller finns kanske nödtelefoner? kan vara bra att ha lite kommunikation med omvärlden då jag ska ut själv.
I princip inte.
2. Möjlighet till att provantiera. Vilka möjligheter finns?
Inga, inne i Sarek i alla fall.
3. Är det helt förbjudet med fiske?
Ja.
4. Kanske har någon ett annat förslag på val av område. Inget går väl visserligen upp mot sarek i häpnadsväckande natur räknat, men det jag är är ute efter är ett område orört av människan, långt bort från löpsedlar och allt för etablerade vandringsleder, men fortfarande med hissnande natur. Det som mest får mig att tveka över Sarek är fiskeförbudet(om det nu finns ett sådant) då lite av projektets genuitet(det vill säga att leva av naturen, med naturen) skulle spolieras då en mängd mat måste medföras och inte kan införskaffas i naturen.
Jag vet inte om jag skulle våga försöka "leva av naturen" uppe i fjällen - jag skulle nog hellre hålla mig nedanför trädgränsen. Det finns inte så himla mycket natur att leva av uppe på kalfjället.
 
Jag vet inte om jag skulle våga försöka "leva av naturen" uppe i fjällen - jag skulle nog hellre hålla mig nedanför trädgränsen. Det finns inte så himla mycket natur att leva av uppe på kalfjället. [/QUOTE]

När jag skrev leva av naturen menar jag inte att jag ska enbart ska leva på naturen.. utan enast att det ska tillföra vissa delar som ex fisk och bär..dessutom siktar jag på ett område där både kalfjäöll och skogområden finns..
hampus
 
aston_sol; sa:
Jag vet inte om jag skulle våga försöka "leva av naturen" uppe i fjällen - jag skulle nog hellre hålla mig nedanför trädgränsen. Det finns inte så himla mycket natur att leva av uppe på kalfjället.

När jag skrev leva av naturen menar jag inte att jag ska enbart ska leva på naturen.. utan enast att det ska tillföra vissa delar som ex fisk och bär..dessutom siktar jag på ett område där både kalfjäöll och skogområden finns..
hampus [/QUOTE]

Här är mina turer i området:

Kvikkjokk-Prinskullen-Vallevagge-Låptåvagge-Luohttolahko-Jiegnavagge-Sarvesvagge-Niejdarienpvagge-Alggavagge-Mikkastugan-Ruohtesvagge(via sjön Boajsajavrasj 1262 m.ö.h)-Ritsem, 9 dagar

Laitaure-Ljvarlahko-Bron över Gådokjåhkå-Lullihavagge-Sarvesvagge-Tuottarstugorna(Padjelanta)-Staloluokta(Padjelanta)-Padjelantaleden till bron över Miellädno,vek av höger efter bron in emot Sarek,följde Miellädno till renvaktarstugan,tog sikte på Nasasvagge-Guohpervagge-Mikkastugan-Rapadalen-Skierfeklippan-Aktse, 12 dagar

Kvikkjokk-Padjelantaleden till Tarraluoppastugorna-vek av emot sjön Alggajavrre-Alggavagge-Mikkastugan-Basstavagge-Ritsem-Båt till Sitojaurestugorna-Saltoluokta, 8 dagar

Kan varmt rekommendera turen emellan Kvikkjokk-Ritsem, en blandad tur med kalfjäll,dalar,tvärdalar,dock lite skog....

Vill du ha mycket skog ska du vandra igenom Rapadalen,mycket bär att äta....
 
aston_sol; sa:
4. Kanske har någon ett annat förslag på val av område. Inget går väl visserligen upp mot sarek i häpnadsväckande natur räknat, men det jag är är ute efter är ett område orört av människan, långt bort från löpsedlar och allt för etablerade vandringsleder, men fortfarande med hissnande natur. Det som mest får mig att tveka över Sarek är fiskeförbudet(om det nu finns ett sådant) då lite av projektets genuitet(det vill säga att leva av naturen, med naturen) skulle spolieras då en mängd mat måste medföras och inte kan införskaffas i naturen.

mattias353; sa:
Jag tror Padjelanta är bästa möjligheten i Sverige, att komma undan folk och bebyggelse. Ganska långt att gå genom, så en månad passar nog bra.

Wolf25; sa:
Väster om Virihaure påstås vara fint.

Området väster om Virihaure är, mycket riktigt, fint och öde. Dessutom svårtillgängligt (vilket har ett samband med ödsligheten). Från norr ligger området tre marschdagar bort, från söder en vecka. Från Norge däremot endast två dagsmarscher. Räkna med ensamhet.
[Ändrat av tjonsson 2006-12-18 kl 19:22]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...