Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen

Jag håller, som jag har varit inne på tidigare i detta forum, att planera en vandring upp från Vilasund vid Över-Uman, via Vindelkroken, upp till Nasafjäll.

Jag har nu två vad som jag funderar om någon har erfarenhet av och i så fall kommentera. Sannolikt är inget av vaden några större problem, men eftersom jag antagligen kommer att gå själv tycker jag att det är bäst att vara så bra förberedd jag bara kan.

1. Vad öster om Gusebakte (Övre Ältsvattnet).

Grundsten omtalar ett problematiskt vad öster om Gusebakte. Jag antar att han syftar på Geärggiejuhka? Han skriver:

"Marken är mestadels lättvandrad fram till öster om sänkan öster om sistnämnda berg [Gusebakte]. Jåkken som rinner i denna sänka kan däremot vålla problem. Den svänger i stora breda slingor före inloppet i Övre Ältsvattnet och vid kurvan där den pekar västerut för andra gången från sjön räknat finns en grusbädd som lämpar sig för vadning."

Är det någon som har vadat här och eventuellt kan ge ytterligare positionering eller andra kommentarer?

2. Vindelälven vid Sarveskåtan.

Jag antar att Sarveskåtan numera är riven eftersom den inte finns på kartan längre, men jag blir inte riktigt klok på var Grundsten tycker att det är lämpligt att vada älven vid fortsatt färd upp genom Randalen mot Nasafjäll.

Han skriver dels att det finns ett vad vid Sarveskåtan:

"Gräshedar och äng dominerar vegetationen fram till Sarveskåtan som ligger under detta fjäll och älven är på denna sträcka bred som en skvalande ström mellan stenar och block. På kartan liknar den ett sel men är i verkligheten inget lugnvatten utan snarare en porlande bred vattenmassa som överallt är genombruten av uppstickande stenar. Detta gör vadet framför kåtan lätt."

Det kan alltså tyckas som att man skulle kunna vada över här för fortsatt färd in i Randalen, men sedan skriver han också:

"[Från Sarveskåtan går] färdvägen vidare genom detta stråk [Randalen]. Man följer först Vindelälven ett par kilometer och överger sedan detta vattendrag efter ett enkelt vad."

Är detta i så fall där Vindelälven kan sägas bilda ett "<" som pekar in i Randalen? Är detta att föredra framför vadet vid "Sarveskåtan"?

Jag skulle också gärna vilja veta var Sarveskåtan egentligen låg.

Tacksam för alla tips kring detta och andra tips för färdvägen i allmänhet!
 
Nu har jag återvänt från ensamvandring Vilasund --> Vindelkroken --> Nasafjäll och kan besvara mina egna frågor i fall att informationen senare kan vara av nytta för någon annan.

1. Vad öster om Gusebakte (Övre Ältsvattnet).

Geärggiejuhka innebär överhuvudtaget inga problem - åtminstone inte vid normalt vattenstånd - och jag tycker att Grundsten i onödan har karaktäriserat vadet av denna jokk som 'problematiskt'. Det handlar av som som bäst kan beskrivas som en stilla flytande å. Jag hade utan problem kunnat vada den på många ställen, men av nyfikenhet gick jag upp till vad jag tror är det av Grundsten rekommenderade stället och genomförde mitt vad där. Passagen kräver visserligen att man tar av sig kängorna, det är på sina ställen knädjupt, men helt oproblematiskt.

2. Vindelälven vid Sarveskåtan.

Sarveskåtan ligger mycket fint belägen precis där jokken från Sarviesjávrie möter Vindelälven. Den först nämnda vadas enkelt, jag behövde inte ta av mig kängorna, och på den norra sidan ligger kåtan. Den kan inte missas. För mig erbjöd den ett mycket skönt lunchuppehåll i skydd undan regn och kall blåst. Kåtan finns, som sagt, inte längre utmärkt på fjällkartan. Man kan undra varför. Lantmäteriet tycks ha missat att denna kåta år 2000 restaurerades av Bo Yngvesson och Leif-Anders Blind. Stort tack till dem!

Vindelälven vadades sedan en bit högre upp, precis där Randalen begynner. Jag var tvungen att vada i sandaler, men på inget sätt är det ett svårt vad. Vindelälven går för övrigt, om det skulle vara nödvändigt, att vada på en stor mängd passager även flera kilometer längre nedströms.

----

Vad jag upplevde som det lurigaste vadet på hela vandringssträckan nämns intressant nog inte av Grundsten. Precis nedanför (den förfallna) Javvajåkkåstugan föll vattnet med i en bred fors över stora stenar. Inte heller detta vad skulle jag karaktärisera som svårt, men det var trots allt det som allra mest krävde att jag höll tungan rätt i munnen.

En annan sak, nödtelefonen i Vindelkroken tycks (12/7) vara ur funktion. Jag ska mejla Länsstyrelsen angående detta.
(Det har kanske varit så länge? http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=385668&postcount=2)

Avslutningsvis vill jag bara varmt rekommendera denna vandringssträcka till alla som vill röra sig bort från allfararvägarna. En genuint ödslig sträcka - under mina sex dagar mötte jag inga andra vandrare - med en stor mängd intressanta platser att uppsöka.
 
Senast ändrad:
En annan sak, nödtelefonen i Vindelkroken tycks (12/7) vara ur funktion. Jag ska mejla Länsstyrelsen angående detta.
(Det har kanske varit så länge? http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=385668&postcount=2)

Det kanske är gamla nyheter, men jag har nu fått beskedet från Länsstyrelsen att nödtelefonen i Vindelkroken inte är i bruk längre och den kommer att plockas bort från kommande fjällkartor.

Jag gav dem förslaget att de skulle skapa en lätt funnen hemsida - om det inte redan finns? - där man kunde aktualisera sig angående status på nödtelefoner (och kåtor/stugor). Fjällkartorna uppdateras ju endast med flera års intervaller och det kan ju i vissa fall vara mycket viktigt att ha kännedom om att markerade nödtelefoner inte längre är i bruk. De lät positiva till idén och skulle ta upp det efter semestern.
 
Re status på nödtelefoner: Vore trevligt med en GPS fil som man kunde ladda ned innan man ger sig iväg.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.