3 små frågor om kläder

Åker iväg på vandring i Norge nästa fredag och ska nu komplettera utrustningen lite (som vanligt - det brukar bli nåt litet nytt varje år). Jag undrar om ni har några tips/synpunkter angående följande:

- Lättvikts-T-shirt. Har bl a sett att Tierra har en för ca 200 kr. Tänkte inte lägga ner några enorma summor på plagget, men det ska ju vara schysst ändå.

- Regntäta vantar. Tyvärr brukar det vara svårt att hitta vantar denna säsong, så detta är ett gammalt problem som jag dragits med några somrar (kommer ju alltid på det för sent). Har nu ett par fingervantar avsedda för längdskidåkning, och de är helt OK, men regnar det mycket blir de blöta och då är de ju inte mycket att ha längre. Vill helst ha fingervantar så att man har rörelseförmågan kvar.

Sen undrar jag över en annan sak. Har en Tierra PacLite-jacka som jag trivs mycket bra med. Lätt, smidig, praktisk. MEN - jag har märkt att den har en tendens att inte hålla riktigt tätt om den inte är nyimpregnerad. Den fungerade finfint första året tex. Har sen använt impregnering som man tvättar in, avsedd för Gore Tex. Är mycket irriterad över att inte riktigt kunna lita på att man håller sig torr om det regnar mycket. Nån annan som haft samma problem med PacLite? Man borde väl skicka in jackan kanske - Gore Tex har ju ändå sin garanti...

Nya sockar blir det också - men där förlitar jag mig på recensionerna på prylsidan!
 
Alltid kul att köpa nytt

Angående T-shirts så har många märken bra tröjor numera; Craft, New Line och även Nike. Alla i "funktionsmaterial" a'la coolmax. Kostar olika överallt men något lägre än 200 :- ska nog gå att hitta.

Fleecevantar med windstopper har jag ofta på händerna, blir blöta men torkar snabbt och värmer ganska bra ändå.
 
Hestra skinnhandske

Har haft samma problem med sommarfingervantar.

Funderade på skal i Gore-Tex, men insåg att jag förmodligen skulle förstöra dem ganska snabbt med min hårdhänta hantering i samband med tältuppsättning (bära stenar) eldning (flytta vedklabb) etc.

Men nu har jag hittat ett par jag är supernöjd med. Det är rätt och slätt en figursydd fingerhandske i skinn.

Egenskaper (nu kommer jag låta som en försäljare):

Väta - impregneras med t ex Nikwax så håller de vätan borta bra. (Inte hur länge som helst dock. Ta med vaxet på en veckolång tur)

Passform - Köp en eller två storlekar mindre än du tror du behöver, de ska sitta _tight_ då anpassar sig skinnet och du märker till slut inte att du har dem på dig. Du kommer lätt in i jackfickor etc utan att ta av dig handsken.

Isolation - Inget foder och inte speciellt varma alltså. Används vid plusgrader. Men vinden skyddar de ju emot, vilket är största problemet för mig på sommarfjället.

Ventilation - Skinn = släpper igenom handsvetten.

Skötsel - Tvätta händerna med tvål och vatten, med handskarna på. Var försiktig dock när du tar av dig hansken, skinnet töjs om du drar i fingrarna !

Perfekt att bära sten och grenar med, greja i elden etc.

Jag hittade inte modellen på deras hemsida, men den liknar handsken MC Leather 3171 på

http://www.hestragloves.se/content.dows?area=30&gloveID=5&handske=3171

Fast med den ofärgade "färgen" som Deerskin 2020 på

http://www.hestragloves.se/content.dows?area=30&gloveID=1&handske=2020

Kolla på Naturkompaniet.

Nu har jag skrivit långt, men skyller på att det är en favorit i min friluftutrustning.

Lycka till !
 
När det gäller T-shirt borde du som tjej inte ha några större problem, min sambo har en hel dröse med lycra-toppar och liknande. Fast de flesta av dem är kanske lite för mycket urringade för friluftsbruk, vad vet jag.
 
Vantar

Det enklaste och billigaste sättet med torra vantar är att använda ett par fryspåsar (3 liter) och gummisnoddar runt vantarna.....
 
Otät eller kondens?

petratetra; sa:
Sen undrar jag över en annan sak. Har en Tierra PacLite-jacka som jag trivs mycket bra med. Lätt, smidig, praktisk. MEN - jag har märkt att den har en tendens att inte hålla riktigt tätt om den inte är nyimpregnerad. Den fungerade finfint första året tex. Har sen använt impregnering som man tvättar in, avsedd för Gore Tex. Är mycket irriterad över att inte riktigt kunna lita på att man håller sig torr om det regnar mycket. Nån annan som haft samma problem med PacLite? Man borde väl skicka in jackan kanske - Gore Tex har ju ändå sin garanti...
--
Är det fråga om kondens eller att den inte är tät? Brukar testa mina GoreTex genom att ta på dom och låta någon spola vatten på mig med slang. Nära och hårt tryck. Om det kommer igenom då är det hål i membranet om inte så är det tätt. Annars blir man alltid blöt av kondens när man rör på sig. // Roland
 
Re: Otät eller kondens?

walk_alone; sa:
--
Är det fråga om kondens eller att den inte är tät? Brukar testa mina GoreTex genom att ta på dom och låta någon spola vatten på mig med slang. Nära och hårt tryck. Om det kommer igenom då är det hål i membranet om inte så är det tätt. Annars blir man alltid blöt av kondens när man rör på sig. // Roland

Inte kondens - har inga problem med fukt på insidan när jag rör mig annars. Skulle inte tro att det är hål i membranet heller eftersom jackan känns allmänt fuktig på insidan - inte bara på något koncentrerat område. Var med om ett rejält åskväder i skärgården för några veckor sen och då kändes fukten på de ställen som var mest drabbade av regnet - dvs axlarna och ovansidan av armarna.

Jag misstänker att det kanske är så att iom att yttertyget är så slimmat blir tätheten mer direkt beroende av membranet- som vid kraftigt regn (=tryck) eller hög luftfuktighet/temperatur (=ånga i luften - som ju passerar) inte riktigt håller måttet. På mina äldre jackor har yttertyget även haft funktionen att stoppa det värsta innan fukten når membranet. Så regelbunden impregnering kanske är den enda lösningen. Men jag ska ta ett snack med Tierra också.
 
neopren..

eeh.. har faktiskt ett par sådana också.

Minns inte, men tror det är Hestra de också. Neopren på utsidan och skinn/nappa i handflatan. De funkar superbra på cykel i regnväder. Men de saknar den där fina passformen och hållbarheten som ovan nämnda skinnhandske har. Själva torrdräktsprincipen med uppvärmning av vattnet funkar sådär. Man rör gärna händerna ganska mycket så det cirkuleras in nytt kallt vatten fort.
 
Hestra

Jag köppte mig ett par riktigt bra hanskar i vintras, ett par Hestra XT. De är lagom tunna för sommar bruk men håller endå värmen riktigt bra. Det är ju inte direkt någon nackdel att de ät i Windstopper.

Lycka till
 
Handskar

Hej!

Vad gäller handskar/vantar...
Åk till nåt ställe som säljer kläder till grovarbetare, byggare och liknande. Dom har fingerhandskar som har överdrag av nåt gummiliknande material. Funkar kanon och kostar inte mycket, inte lika snyggt som ett par goretex handskar, men va fan spelar det för roll?

ha det
Andreas
 
Re: Handskar

dante; sa:
Vad gäller handskar/vantar...
Åk till nåt ställe som säljer kläder till grovarbetare, byggare och liknande. Dom har fingerhandskar som har överdrag av nåt gummiliknande material. Funkar kanon och kostar inte mycket, inte lika snyggt som ett par goretex handskar, men va fan spelar det för roll?

Eftersom jag är i en sån bransch (sprängkonsult) har jag redan såna vantar. Problemet är bara att de grossister som säljer jobbarkläder inte direkt har ett sortiment anpassat efter damer i min storlek... Så mina vantar är minst sagt klumpiga - men fyller förstås sin funktion vid utomhusjobb där millimeterprecision är mindre viktigt. Vid matlagning eller tältuppsättning i regn & blåst i fjällen skulle de däremot inte fungera nåt vidare tyvärr!

Att leta hos dessa grossister är annars ett bra tips. Här snackar vi prylar som är gjorda för folk som vistas utomhus - varje dag - i alla väder!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Tobbe C små glaciärer / snöfält Fjällvandring 32
fridaasker Fjällvandring med små barn Fjällvandring 10
insideoutside Jämtlandsfjällen med små knattar Fjällvandring 1
StinaIda Vandringskängor för små damfötter? Fjällvandring 8
englad Vad är det för små flugor... Fjällvandring 13
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...