Tre frågor om tur till kebnekaise.

Hej

Jag har tre frågor inför en tur i sommar till kebnekaise.

1. Vi har tänkt att åka bil till Nikkaluokta, sedan vandra/åka båt till kebnekaise fjällstation.
Kommer barkera bilen vid Nikkaluokta, behöver vi oroa oss för inbrott mm?

2. Vi har tänkt att åka upp den 27 Juni, hem den 3-4 Juni. Hur mycket folk är det runt kebnekaise
lederna vid den här tiden på året ?

3. Hur är vädret, kan det gå ner under nollan ?

Var några korta frågor.. får seom någon av er där ute kan hjälpa mig lite.

Ha det bra..

// Micke
 
Hej!

Jag har inte hört talas om några inbrott men det är kanske inte läge att lämna värdesaker synligt i bilen. Kom ihåg att betala parkeringsavgiften i receptionen innan ni går.

Hur mycket folk det är beror väl på vad man jämför med. Jag och min fru var uppe i området under samma tid förra sommaren och upplevde inte att det var "trångt" men ni kommer inte att vara ensamma. Nära fjällstationen var det relativt fullt med tält men vi hade baslägret öster om tarfalabron och där var vi ganska ensamma. Jag kan rekommendera en alternativ rutt för vandringen tillbaka till Nikka om det är fint väder. Gå upp mot Tjeuralako och runda Tjeuratjåkka för att sedan följa bäcken ner till leden. Jag och min fru gjorde den turen i somras och det var skönt att slippa gå samma led tillbaka. Dessutom är det en väldigt annorlunda natur där uppe på högplatån i jämförelse med hur det ser ut i dalen eller upp mot topparna runt kebnekaise. En kompass eller GPS är ett krav om det skulle bli dimmigt eftersom det inte finns några leder eller stigar att följa.


Temperaturen lär nog inte gå ner mot nollan men det kan ändå bli svalt på nätterna, jag har alltid en 3-säsongers sovsäck för att slippa frysa.

Hoppas jag kunde bidra med något.

//Nils
 
Jag har varit med om snöfall och fått skrapa bilrutorna på morgonen både i Juni och i Juli när jag bodde i Kiruna så visst finns det risk (chans?) för minusgrader under alla årets månader...

/M
 
Allt beror på

Varifrån vädret kommer om det blir kall och vått eller t o m snöigt. Den förberedde klarar det med. Det saknas bevakade P-plater på många ställen i Sverige, kräv det!
 
Tack för era svar.

Med helförsäkring på bilen så behöver jag nog inte oroa mig så mycket.

Kommer nog ha en säck som håller runt 0 till -1 , som komfort temp.

En till fråga, vad kostar det att åka båt till fjällstationen, hur beställer man den båten ?

// Micke
 
Tack för era svar.

Med helförsäkring på bilen så behöver jag nog inte oroa mig så mycket.

Kommer nog ha en säck som håller runt 0 till -1 , som komfort temp.

En till fråga, vad kostar det att åka båt till fjällstationen, hur beställer man den båten ?

// Micke

Ett förtydligande bara. Du kan åka båt ca 5 (om jag minns rätt) av 19 km över sjön Laddjujárvi. Vad det kostar vet jag inte. Men båten har vad jag har för mig en tidtabell. Kolla i receptionen i Nikkaluokta. Om det är för tidsbesparing skulle jag rekomendera att gå men det kanske är för upplevelsen att åka båt i fjällen som du vill åka? I vilket fall rekomenderar jag renburgarna de säljer vid östra stranden.
 
Tack för era svar.

Med helförsäkring på bilen så behöver jag nog inte oroa mig så mycket.

Kommer nog ha en säck som håller runt 0 till -1 , som komfort temp.

En till fråga, vad kostar det att åka båt till fjällstationen, hur beställer man den båten ?




// Micke


http://www.nikkaluokta.com/

I somras kostade det 100 kr enkel 150 kr tor om jag inte minns fel

Båtturen tyckte jag var värd vartenda öre. Häftigt slingrande båttur på spegelblanktvatten ibland var det så grunt att det skrapade i botten på båten.

Hamburgaren var efter en vecka på torrfoder "Helt underbar"
 
Senast ändrad:
Hej

Jag har tre frågor inför en tur i sommar till kebnekaise.

1. Vi har tänkt att åka bil till Nikkaluokta, sedan vandra/åka båt till kebnekaise fjällstation.
Kommer barkera bilen vid Nikkaluokta, behöver vi oroa oss för inbrott mm?

2. Vi har tänkt att åka upp den 27 Juni, hem den 3-4 Juni. Hur mycket folk är det runt kebnekaise
lederna vid den här tiden på året ?

3. Hur är vädret, kan det gå ner under nollan ?

Var några korta frågor.. får seom någon av er där ute kan hjälpa mig lite.

Ha det bra..

// Micke

Haha, har oxå planerat att åka till Keb runt dom datumen som du ska dit, kanske ses där??

Båten kostade 130kr enkel resa, när ja va uppe 2003. Och de va värt varenda krona. Som de skrevs innan så är de en mysig slingrande tur i grönblått vatten

//CH
 
http://www.nikkaluokta.com/

I somras kostade det 100 kr enkel 150 kr tor om jag inte minns fel

Båtturen tyckte jag var värd vartenda öre. Häftigt slingrande båttur på spegelblanktvatten ibland var det så grunt att det skrapade i botten på båten.

Hamburgaren var efter en vecka på torrfoder "Helt underbar"

Hamburgare på "Lappdånalds". Våffla med hjortronsylt är inte heller så dumt! Båten är en upplevelse bara den. Sträckan mellan Nikka och Keb är inte så spännande landvägen...
 
Hkp

Ett alternativ till båten är att ta helikopter från Nikka till fjällstationen. Kostar ca 600:- och du "slipper" en dags tråkig vandring (i jämförelse med resten av din vandring). Kan tyckas fubbigt men det är en riktig upplevelse och du får ju som sagt en dag till i alpin miljö..

/Toola
 
2. Vi har tänkt att åka upp den 27 Juni, hem den 3-4 Juni. Hur mycket folk är det runt kebnekaise lederna vid den här tiden på året ?

3. Hur är vädret, kan det gå ner under nollan ?Micke

Ja du. Om du drar opp den 27. juni og drar hjem den 4 juni, så blir du der i nesten ett år. Spørsmålet i nr 3 om det kommer til å bli minusgrader i denne tiden er enkelt å besvare. Det er helt garantert at det blir minus, regn med mange minusgrader Micke.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
Vandraren89 Tre nätter i "närheten" av Göteborg? Fjällvandring 1
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
JohnnyL Vad göra i Abisko tre nätter? Fjällvandring 3
stormtrivs Sarek tre turer i följd. Fjällvandring 2
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Vajja 19km på tre timmar? Fjällvandring 14
Medon Tre mysterier på Artfjället Fjällvandring 9
madde182 kvikjokk på ca tre dagar Fjällvandring 10
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
JonnyRocker Kebnekaise på tre-fyra dar? Fjällvandring 3
bastat Tre barn i lappland Fjällvandring 5
svartöra Tre mil om dagen Fjällvandring 9
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.