Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor.

Hej!

Jag provar starta en tråd här i hopp om lite tips och trix gällande min vandring som jag tänkte påbörja redan nu i slutet på veckan.

Jag har tänkt gå Jämtlandstriangeln fast lite omgjord, vägen ser ut såhär:
Storulvån-Gåsen-Helags-Sylarna-Storulvån, såg en annan tipsat om att gå såhär om man inte ska bo i stugor och tycker denna väg ser extremt fin ut. :). Jag ska tälta längst hela vägen och bära all mat åt mig och min vovve, en Bichon Havanais grabb som heter Asterix.

Planen är att gå 1-1.5mil per dag i 7 dagar, kommer ta det lugnt då det är vovvens första fjällvandring, annars går vi långa promenader varje dag.

Här är en mer detaljerad karta: https://www.hitta.se/kartan?s=86de7a1d

Jag är inte helt ny på att vandra, jag gick Abisko - Nikkaluokta förra året men då gick jag med mitt ex, så detta blir min första gång själv (förutom hunden då). Förra året blev vikten på ryggsäcken kring 25kg (hobby fotograf så har foto utrustning) och det gick bra, kommer bli mindre denna gång då jag inskaffat lite lättare utrustning.

Dåså! Det var lite info om mig och så, nu till frågorna.

- Ni som är erfarna av denna väg och detta fjäll och kanske även har hund, hur är underlaget mestadels?

- Är leden nybörjare vänliga?

- Bör jag ha skor till hunden? (han bär ej klövjeväska)

- Är det många ställen man behöver vada på? (Detta är jag lite nervös över då jag nu också har hunden.)

- Finns det någon mobiltäckning alls? (Telia)

- Nånting annat att tänka på längst denna sträcka?

Så! Vi börjar med dessa frågor och se om jag kommer på några fler. :)

Tack på förhand för er hjälp och era tips!

Med Vänliga Hälsningar, Markus & Asterix
 
Jag har vandrat med hund i Jämtlandsfjällen flera gånger, dock aldrig precis den tur du beskriver.

Bra att veta just i år är att bron över Handölan (nära Storulvån) rasade i vintras. Ny kommer byggas tidigast under senhösten. Det finns ett gammalt vadställe, men om det är säkert att använda beror på vattenståndet, väder mm. Om du inte är van och med tanke på att du skulle behöva bära hunden kanske det är bättre med ett annat vägval.

Vi har aldrig haft skor till vår hund, och aldrig saknat det i Jämtlandsfjällen, så har hunden inga problem med tassarna skulle jag säga att det inte behövs. Underlaget varierar lite, vältrampade leder, lite stenigt här och där våtmark (ofta med spänger) osv, men inget märkvärdigt tycker jag.

Viss mobiltäckning finns i området. Jag har inte Telia, men tror de är bättre än de operatörer vi har i min familj. Sannolikt kommer du åtminstone kunna skicka och ta emot sms lite då och då under veckan.
 
Trevlig runda det där! Vi gick den, med hund för två år sedan, fast då åt andra hållet:)

Lite tankar från min sida.

- Inga problem med underlaget, vare sig för oss eller hunden. Vi hade riktigt busväder främst mellan Sylarna-Helags men upplevde inga bekymmer med att ta oss fram. Terrängen är snäll.

- Vi hade skor med till vår hund men dessa behövde aldrig användas. Håll dock ett öga på tassar och klor regelbundet.

- Vadandet beror mycket på vattenflödet men nu är det senare på sommaren och vi hade inget besvärligt vad överhuvudtaget. Ett par övergånger mellan Gåsen-Helags men det är ofta att bara gå rakt över.

- Hunden klarar vaden minst lika bra som oss men se till att hålla hunden i koppel/lina som säkerhet. Jag tar även bort klövjeväskan om vattnet står lite högre men det blir ju inget du behöver tänka på.

- Bitvis är mobiltäckningen okej men på andra ställen är den noll.

Gåsen är fantastiskt fint! Lägg gärna några timmar extra på att bestiga toppen vid bra väder, vidunderlig utsikt åt alla håll. Mysig stugplats också, ligger högt.

Vägen från Storulvån till Gåsen är småtrist till en början (grusväg mot Tjallingen), sen blir det fint när du kommer in mer i björkskogen och upp mot fjället. Det finns alternativ till att gå grusvägen men då blir det att gå mer på karta på västra sidan av Handölan ner till Tjallingen.

Med sju dagar att spendera så hinner du nog med någon extra utflykt om du så önskar. Gå upp på Helagstoppen vid bra väder? Ge dig in i Sylmassivet, kanske gå in i Tempeldalen och kika in över gränsen?

Trevlig tur!
 
Stort tack för era snabba svar! :)

@Fjällterrier ,
Tack för infon!
Låter ju inte allt för roligt att bron är nere just nu, ska fundera ifall det kan bli en ny rutt. Nån idé på att ta sig runt denna bro men gå ungefär samma sträcka?

Läste en tråd som beskriver att det finns ett vad söder om den trasiga bron som verkade rätt lovande. Det största vad jag gjorde i Abisko gick precis över midjan på mig, då var det verkligen obehagligt, men är det kring knäna så klarar jag det, (180cm lång). Vovven är liten och inte allt för tung, så går bra bära med en arm och en stav i andra för balans. Men tack för infon, ska fundera på ifall det blir annan rutt! :)

Kanon! Då ni båda säger att skor är överflödigt så skippar jag dessa, håller stenkoll på tassar och kör med tassalva.

@Crimper,
Tack så hemskt mycket för dina svar!

Det låter ju kanon, nybörjarevänligt med andra ord. :)

Som jag skrev ovan, skippar hundskorna och kör tassalva och håller koll!

Så roligt, låter ju toppen detta!
Hur pass svårt skulle du säga det är att bestiga topparna vid Gåsen samt Helags? Är ju ingen bergsklättrare direkt. :D
 
Då har du ju vana vid vadande, och klarar sannolikt det vadet utmärkt. (Jag har vadat väldigt lite och aldrig i djupt vatten.) Handölan är inte djup. Betydligt närmare knähöjd än midjehöjd för dig! Jag vet inte hur det är just vid vadstället, dock.
 
Gåsen är bara att gå rakt upp på. Ingen komplicerat alls. Helags kan jag inte säga så mycket om då jag inte varit uppe på toppen där men visst blir lite mer strapatser.

Angående bron över Handölan. Om denna inte längre finns kvar så kan det verkligen vara ett alternativ att gå västra sidan av Handölan (öster om Lill-Ulvåfjället) från Storulvån och istället ta bron över vid Tjallingen. Detta verkar dock kräva ett mindre vad över Lill-ulvån men är nog inga problem. Håller du sedan höjd från vegetationen så kan det nog vara en fin tur :)
 
@Fjällterrier
Okej! Det låter bättre, knähöjd vågar jag mig på! Blir nog att gå dit och se efter, ha en plan B rutt ifall det känns för osäkert. :)

@Crimper
Tack! Då kan det hända att det blir en tur upp för Gåsen iallafall, det lät väldigt trevligt. :)

Ah okej, jag ser inte att det finns någon stig markerad där hela vägen till bron vid Tjallingen. Jag håller mig nog undan att gå omarkerat då jag inte känner mig trygg nog att sticka ifrån stigen på egen hand ännu. Men tack för tippset!
 
Jag ska inte svära på det men vill minnas att jag har en stig utmarkerad på Fjällkartan/Utekartan. Men kan minnas fel. I annat fall så blir det att gå på frihand men det ska nog vara ganska lätt att hålla höjd men ändå följa Handölan upp till bron vid Tjallingen.

Men det ska kännas tryggt såklart!

Gåsen rekommenderas varmt :)
 
Nu kommer osäkerheten krypandes fram och jag har funderat på ny rutt..

I och med att det regnar hela dagen idag samt ska fortsätta så vill jag helst slippa den vadningen där bron är trasig. (I början vid Storulvån mot Gåsen)

Jag funderar istället på denna rutt: Storulvån - Gamla Sylen - Gåsen - Helags - Sylen - Blåhammar- Storulvån.

Nån som kan berätta hur vaden ser ut längst denna rutt?
(Ja, jag är rätt nervös när det kommer kring att vada)

Sträckan blir lite längre, men jag får möjligheten att när jag kommer tillbaka till Sylen välja om jag vill gå till Blåhammar eller hemåt mot Storulvån. :)

Vad tror ni om detta?

Mvh Markus
 
Gåsåns vad

Vadet mellan Gamla sylen och Gåsen, vid Gåsåns vindskydd, hör till de lättare. Cirka 15 meter över, som djupast till knäna med rätt jämn botten och låga stränder på båda sidor som är lätta att kliva upp på.
 
Vadet mellan Gamla sylen och Gåsen, vid Gåsåns vindskydd, hör till de lättare. Cirka 15 meter över, som djupast till knäna med rätt jämn botten och låga stränder på båda sidor som är lätta att kliva upp på.

Tack för svar!:).

Okej, det låter gör bart. Det enda som gör mig extra nervös över att vada denna vandring är att jag kommer behöva bära hunden. (Det är en liten Bichon Havanais, vatten till knäna på mig är dubbla hans höjd.) Detta kommer göra att jag inte har möjlighet för "det tredje benet". Möjligtvis kan jag bära honom i ena armen och en stav i andra, det bör gå.

Kanske till och med gör så att jag går över själv med rygga och stav först, sen tillbaka och hämtar honom. Ingen som burit sin lilla hund över ett knähögt vad tidigare och har lite erfarenhet om det? :)
 
Jag funderar istället på denna rutt: Storulvån - Gamla Sylen - Gåsen - Helags - Sylen - Blåhammar- Storulvån.

Nån som kan berätta hur vaden ser ut längst denna rutt?
(Ja, jag är rätt nervös när det kommer kring att vada)

Jag instämmer med starkmjoelk, vadet vid Gåsåns vindskydd är rätt så okomplicerat. Jag har gått och föredrar att gå just som du planerar; Storulvån till Gamla Sylen, till Gåsenstugorna. Det är många gånger bättre än grusvägen förbi Tjallingen. Jag genar gärna sydost från Spåime till rengärdet och sedan vidare mot vindskyddet.

Jag har gått med hund i området ett flertal gånger och hon har inte behövt hundskor, även om de funnits med i packningen.

Det enda jag skulle kunna lägga till är att ha koll på hunden när den ligger på backen och vilar så att den inte blir alltför angripen av knott. I år har jag inte märkt av dem, men i fjol var det väldigt mycket knott vid Vålåstugorna och Stensdalsstugorna som gav sig på min hund.

Jag brukar även bära min hund (~14 kg) över vissa hängbroar för att inte klorna skall fastna i gallren och brytas av. Det är kanske inte särskilt sannolikt att det skulle hända men jag tar ogärna risken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.