Några frågor om Sitojaure/Sitoätno

Hej,

Vi tänkte vandra Akkastugan-Kisoriskåtan-Ruotsevagge-Skarjakåtan-Pastavagge-Sitojaure och sedan sista biten på Kungsleden upp till Saltoluokta i mitten av augusti.

Några frågor:

- Båttrafik på Sitojaure? Har läst/hört att man kan betala en man att köra en med båt från Rinim ned till Sitojaurestugorna. Har någon ett telefonnummer? Det jag hittade på nätet var 010-nummer och de försvann väl för ett tag sedan.

- Här på Utsidan såg jag något inlägg om att det ska finnas STF-roddbåtar vid Rinim för att ta sig över till nordstranden. Kan ngn bekräfta detta som har varit där nyligen?

- En uppgift i "Fjällturer i norra lappland" från 1954 gjorde mig nyfiken. Den handlar om att man kan ta sig över Sitoätno om man följer den en bit: "... men man måste då ta vägen Ö om Sitoätno genom Sitoätnos dalgång via Näntokåtan emedan Sitoätno är ovadbar ända upp till Letsijaure." Detta antyder alltså att man kan vada Sitoätno högre upp, men vet någon var Näntokåtan ligger (låg) eller var Letsijaure ligger? BD10 ger inga ledtrådar.

/Mats
 
- Båttrafik på Sitojaure? Har läst/hört att man kan betala en man att köra en med båt från Rinim ned till Sitojaurestugorna. Har någon ett telefonnummer? Det jag hittade på nätet var 010-nummer och de försvann väl för ett tag sedan.

Mannen heter Per Kuhmunen och är något av en legend. Han bor i Rinim (i en riktigt modern kåk, dessutom) från midsommar till början av september, så det är bara att knacka på så kör han.

- Här på Utsidan såg jag något inlägg om att det ska finnas STF-roddbåtar vid Rinim för att ta sig över till nordstranden. Kan ngn bekräfta detta som har varit där nyligen?

Det ställer jag mig högst tveksam till. Jag lade i alla fall inte märke till några ifjol. Annars är det bara att be Kuhmunen att släppa av en på valfritt ställe. Alternativa vägar till Salto har avhandlats nyligen i andra trådar.

- En uppgift i "Fjällturer i norra lappland" från 1954 gjorde mig nyfiken. Den handlar om att man kan ta sig över Sitoätno om man följer den en bit: "... men man måste då ta vägen Ö om Sitoätno genom Sitoätnos dalgång via Näntokåtan emedan Sitoätno är ovadbar ända upp till Letsijaure." Detta antyder alltså att man kan vada Sitoätno högre upp, men vet någon var Näntokåtan ligger (låg) eller var Letsijaure ligger? BD10 ger inga ledtrådar.

"Nänto" stavas med nuvarande ortografi Nienndo, d.v.s. slättområdet NO om Liehtjitjávrre ("Letsijaure"). Jag tolkar därmed passagen som att man isåfall går över Guhkesvákkjåhkå-bron, över slätten och sedan följer älven nedströms på östra sidan.


Jag gjorde för övrigt precis samma tur i slutet av juli förra året; nedtecknad här.
 
"Nänto" stavas med nuvarande ortografi Nienndo, d.v.s. slättområdet NO om Liehtjitjávrre ("Letsijaure"). Jag tolkar därmed passagen som att man isåfall går över Guhkesvákkjåhkå-bron, över slätten och sedan följer älven nedströms på östra sidan.

Jag gjorde för övrigt precis samma tur i slutet av juli förra året; nedtecknad här.

Tack för bra svar, ska kolla på din sida.

Nu ser jag både Nienndo och Liehtjitjávrre. Tyckte jag kände igen namnen men tänkte inte att det var så långt nord om Sitojaure. Jag stirrade på kartan i höjde med Bastajåhkå eller så. Där ser man. Nåväl, så långt norrut vill vi inte gå - jag var där för två år sedan och vill gärna se nya vyer så det får bli Bastavagge och sedan båt.

/Mats
 
Det är Per Kuhmunen som kör båt på Sitojaure: 0971-556 16, 010-269 88 44. Vet inte om 010-numret funkar.

Roddbåtar finns det inga vid Rinim

http://www.stfturist.se/templates/Page.aspx?id=2506

Jag vadade sitoätno ca 1,5 km uppströms Sitojaure i höstas men då var det rätt lågt vatten. Sen vandrade jag längs Sitojaures norra sida till Sitojaurestugorna, en sträcka på drygt 20 km i ganska jobbig terräng. Snårigt och sankt, men en fullt möjlig dagsetapp. Jag känner dock inte till några säkra ställen att vada sitoätno och skulle inte rekommendera någon att förlita sig på att den är vadbar. Har man stor vana av att läsa av vatten och hitta vadställen så tror jag dock inte den är omöjlig även vid något högre flöden än när jag var där. Dock mycket osäkert tidigt på säsongen.

Letsijaure benämns Liehtjitjavrre på nya fjällkartan och ligger norr om Äparmassivet. Näntokåtan är troligen den som ligger vid Renvaktarstugan vid Letsijaures södra strand. Lite osäker på det dock. Nänto = Nienndo

F ö så ska det vara vandringsbart även på södra stranden av sitojaure, men det ska vara än värre terräng och längre än att gå norra sidan, men kommer man inte över Sitoätno så kan det vara en "nödlösning" för att slippa följa Sitoätno ända upp.

Hoppas svaret hjälper lite.

mvh
D
 
Tack David, mkt bra info.

Det där om att södra sidan av Sitojaure var svår terräng hade jag också läst någonstans, så det får nog bli båt. Ville mest ha några alternativ eftersom jag inte visste att hr Kuhmunen bodde i Rinim.

/Mats
 
Tack David, mkt bra info.

Det där om att södra sidan av Sitojaure var svår terräng hade jag också läst någonstans, så det får nog bli båt. Ville mest ha några alternativ eftersom jag inte visste att hr Kuhmunen bodde i Rinim.

/Mats

Han bor väl bara där under "säsong", annars bor han i Jokkmokk så är man ute i september så är det bra att ha koll på hur länge han är där. Men under sommaren ska det som sagt inte vara några problem.
 
Han bor väl bara där under "säsong", annars bor han i Jokkmokk så är man ute i september så är det bra att ha koll på hur länge han är där. Men under sommaren ska det som sagt inte vara några problem.

En sak till: Vet du vad en båttur från Rinim till Sitojaurestugorna går på?

/Mats
 
010-numren används väl fortfarande i Norrland, eftersom det är bättre täckning med dem där? Är det inte det som heter NMT, medan det nya heter GSM? Visst kör de på en lägre frekvens som har bättre räckvidd, och finns kvar på ställen där det behövs, i fjällen och i långtradare som kör långt t ex?
 
010-numren används väl fortfarande i Norrland, eftersom det är bättre täckning med dem där? Är det inte det som heter NMT, medan det nya heter GSM? Visst kör de på en lägre frekvens som har bättre räckvidd, och finns kvar på ställen där det behövs, i fjällen och i långtradare som kör långt t ex?

Hej,

Jo, 010 var gamla NMT, men det nätet släcktes (såvitt jag förstår) vid senaste nyåret:

http://www.e24.se/branscher/ittelekom/artikel_170149.e24

/Mats
 
En sak till: Vet du vad en båttur från Rinim till Sitojaurestugorna går på?

När han skjutsade över mig i fjol gick det på 300 pix. Jag var ensam i båten då och om hans fru inte hade lagt sig i saken hade jag kommit undan en femtiolapp billigare... :cool:
 
Hej,

Jo, 010 var gamla NMT, men det nätet släcktes (såvitt jag förstår) vid senaste nyåret:

Jaså, där ser man. Då är det väl bäst för mig också att ringa fjällstationen och fråga. Konstigt, jag hade för mig att jag ringde ett 010-nummer för inte alltför länge sen, men då var det antingen längre sen än jag minns, eller så minns jag fel på numret...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...