Blandade frågor inför vandring

Hej!
Jag har kollat runt på en hel del gamla trådar här, men har väl ändå några frågor som snurrar i huvudet då man inte är en van fjällvandrare. Om jag missar dessa frågor i andra trådar, så ursäkta om de kommer igen nu!


Min kompis och jag har ett tremanna tält som väger 3kg. Är det för mycket i vikt, om vi delar upp det mellan oss?

Om man går Nikkaluokta- Kebne- Saltoluokta, finns det möjlighet till fiske någonstans efter den vägen?

Låter gympadojor som vadskor (att ha i ryggsäcken) som ett bra val? Andra skor istället?

Är det dumt att inte ha sina grejer i ryggsäcken i vattentäta påsar? Borde man ha det med tanke på regn även fast man har regnskydd till ryggsäcken?

Räcker det att ha med sig två plastflaskor till vatten? Jag vet att det finns alternativ som är lättare i tomt tillstånd, men ändå, funkar det?


Det var väl de frågor som jag funderar mest på just nu. Hoppas någon vill och kan ge mig lite hjälp!
 
Hej!
Jag har kollat runt på en hel del gamla trådar här, men har väl ändå några frågor som snurrar i huvudet då man inte är en van fjällvandrare. Om jag missar dessa frågor i andra trådar, så ursäkta om de kommer igen nu!


Min kompis och jag har ett tremanna tält som väger 3kg. Är det för mycket i vikt, om vi delar upp det mellan oss?

Om man går Nikkaluokta- Kebne- Saltoluokta, finns det möjlighet till fiske någonstans efter den vägen?

Låter gympadojor som vadskor (att ha i ryggsäcken) som ett bra val? Andra skor istället?

Är det dumt att inte ha sina grejer i ryggsäcken i vattentäta påsar? Borde man ha det med tanke på regn även fast man har regnskydd till ryggsäcken?

Räcker det att ha med sig två plastflaskor till vatten? Jag vet att det finns alternativ som är lättare i tomt tillstånd, men ändå, funkar det?


Det var väl de frågor som jag funderar mest på just nu. Hoppas någon vill och kan ge mig lite hjälp!
Jag är ingen expert men här är mina reflektioner:
Låter gympadojor som vadskor (att ha i ryggsäcken) som ett bra val? Andra skor istället?
Låter väldigt opraktiskt, tar ju rätt lång tid för gympaskor att torka. Mitt förslag är badtofflor/foppa/sandaler,

Är det dumt att inte ha sina grejer i ryggsäcken i vattentäta påsar? Borde man ha det med tanke på regn även fast man har regnskydd till ryggsäcken?

Borde räcka med regnskyddet, såvida du inte tänkt vada upp till axlarna typ.

Räcker det att ha med sig två plastflaskor till vatten? Jag vet att det finns alternativ som är lättare i tomt tillstånd, men ändå, funkar det?
Räcker alldeles utmärkt. Finns vatten överallt i den svenska fjällvärlden vad jag har märkt.
 
Hej!
Jag har kollat runt på en hel del gamla trådar här, men har väl ändå några frågor som snurrar i huvudet då man inte är en van fjällvandrare. Om jag missar dessa frågor i andra trådar, så ursäkta om de kommer igen nu!


Min kompis och jag har ett tremanna tält som väger 3kg. Är det för mycket i vikt, om vi delar upp det mellan oss?

Om man går Nikkaluokta- Kebne- Saltoluokta, finns det möjlighet till fiske någonstans efter den vägen?

Låter gympadojor som vadskor (att ha i ryggsäcken) som ett bra val? Andra skor istället?

Är det dumt att inte ha sina grejer i ryggsäcken i vattentäta påsar? Borde man ha det med tanke på regn även fast man har regnskydd till ryggsäcken?

Räcker det att ha med sig två plastflaskor till vatten? Jag vet att det finns alternativ som är lättare i tomt tillstånd, men ändå, funkar det?


Det var väl de frågor som jag funderar mest på just nu. Hoppas någon vill och kan ge mig lite hjälp!

Tre kilo för ett tremanna låter väl bra, men snart kommer lättpackarna och lägger sej i och då blir det nog annat, ;)

Fiske vat jag inte så mycket om men jag utgår från att det finns vatten där fiske är tillåtet. ni kan ju kolla in www.fjällen.nu.

Gympadojor funkar att ha som vadarskor, själv har jag någon sorts sandaler med som täcker tårna, jag har inte provat själv men Foppatofflor borde ju vara perfekt.

Det enda jag har vattentätt packat är sovsäcken, sen får regnskyddet ta resten, en sopsäck i ryggan funkar också.

Om du menar två flaskor per person så tycker jag att ni har för många flaskor med er, plastflaskor av olika slag funkar bra, finns ju allt från dyra Nalgene till billiga Pet-flaskor.

Pär
 
Tre kilo för ett tremanna låter väl bra, men snart kommer lättpackarna och lägger sej i och då blir det nog annat, ;)

Lättpackare är vi allihop med ryggsäck på ryggen, Fjäderlättisar däremot - det är en lite exklusivare skara med helt andra utgångspunkter. Ungefär som ryska pansarkonstuktörer, som till skillnad från sina kollegor i väst inte konstruerade utifrån måtten på de som skulle åka i vagnarna, utan bygde inåt utifrån en given maxhöjd på fordonen - sen fick man rekrytera soldater som rymdes i de tomrum som blev över.

3 för 3 ska det vara, sen får man anpassa funktion, komfort och användningsområden därefter! ;)
 
Tack för svaren hittills!

Okej, gympadojor är nog opraktiskt. Iofs måste ju kanske inte de vara snustorra när jag ska dra på dem för att vada, de blir ju ändå blöta?! Men sandaler med kardborreremmar är nog lättare, mindre och bättre. Man vill kanske byta skor när man slår läger.

Är två flaskor för mycket per person? Jag tänkte då på en 50cl och en 75cl. Men räcker en så kan jag skippa den mindre!
 
En 50 cl PET-flaska per person räcker. Det kan vara gott att dricka ibland där det inte finns vatten i omedelbar närhet.
Se till att sandalerna har en hälrem så att dom inte försvinner i strömmande vatten. Eftersom ni verkar ska gå Kungsleden blir det inte tal om några svåra vad.
 
Påsar eller inte: Det är ju skönt att dela upp packningen i småpåsar så är det lättare att hålla ordning och då kan man lika gärna packa i plastpåsar (ICA-kasse eller större fryspåse) så är man på säkra sidan.

Vadarskor: Helt riktig reflektion - det är skönt att få på sig lättare skor när man slagit läger och då är sandaler ett bra alternativ.
 
Behövs ju såklart inte mer än 50cl vattenflaska som alla skriver. Själv gillar jag att ha runt 1,5 liter vattenförvaring per person till toppturer och för att kunna ha mer bekvämlighet vid lägret - koka kaffe och gröt på morgonen utan att lämna sovsäcken och orka välja tältplats som inte ligger direkt vid vatten osv.
 
Tack tack! =)

Jag är väldigt sugen på att besöka Kebnes sydtopp, men jag vet inte om det är bättre att göra det som en tripp i sig, och inte baka in den i en "vanlig fjällvandring". Bättre att komma tillbaka senare i sommar för det? Det är kanske inte bästa tiden för det nu ändå, med tanke på snö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.