Frågor ang. tur i Jotunheimen

Åker till Jotunheimen imorgon och har ett par funderingar.
Finns det, som på de svenska stationerna, möjlighet att köpa mjukt bröd alt. knäckebröd på utan att äta hela frukosten där? Vad är det i så fall för bröd och vilka priser rör det sig om?'

Tänker för övrigt åka båt till Memurubu, gå upp på Surtningssui, vidare till Glitterheim och över Glittertind till Spiterstulen (om vädret tillåter). En tur upp på Galdöpiggen och sen vidare ner mod Gjendebu. Båt till Memurubu och via Besseggen till Gjendesheim.
Tips om trevliga saker att titta på längs vägen? Låter det för er som kan området som en bra första tur i området?
 
mangu; sa:
Åker till Jotunheimen imorgon och har ett par funderingar.
Finns det, som på de svenska stationerna, möjlighet att köpa mjukt bröd alt. knäckebröd på utan att äta hela frukosten där? Vad är det i så fall för bröd och vilka priser rör det sig om?'

Hej, jag har just varit och gått i Jotunheimen. Nu har jag iofs tältat så jag har inte full koll. Men jag tror inte det finns butiker som i svenska stugor. Du kan köpa frukost och matpaket tror jag. Men rätt överlag tycker jag att Norge är dyrt så vi handlade maten innan i Sverige.

Prislistor finns här:
http://www.spiterstulen.no
http://www.gjendesheim.no
http://www.turistforeningen.no/codeland/cabin_pres_main.asp?ID=45

Tänker för övrigt åka båt till Memurubu, gå upp på Surtningssui, vidare till Glitterheim och över Glittertind till Spiterstulen (om vädret tillåter). En tur upp på Galdöpiggen och sen vidare ner mod Gjendebu. Båt till Memurubu och via Besseggen till Gjendesheim.
Tips om trevliga saker att titta på längs vägen? Låter det för er som kan området som en bra första tur i området?

Jag tycker det låter som en alldeles utmärkt tur. Det är något tuffare vandring än i svenska fjällen. Är det utan tält antar jag? Norrmännen tyckte vi var tuffa när vi gick Besseggen och upp på Glittertind med full packning. Just Glittertind kan vara en dryg dag att gå.

Går du direkt från Spiterstulen till Gjendebu har du en lång dag framför dig och får pulsa genom rätt mycket snö. Ett alternativ kan vara att gå via Leirvassbu.
Lite avundsjuk är jag på att du skall upp på Surtningssui då jag inte hann med att gå upp på den. Men det kommer fler gånger.

Apropå trevliga saker att titta på kommer din tur mer än väl ge valuta för vägvalet.

/Jonas U
 
Med tält

Under turen räknar vi med att bo i tält och har i princip med oss mat för hela turen från början. Tanken var dock att slippa ta med knäckebröd eller dylikt för hela resan, då dessa har en förmåga att bli i allt fler delar ju längre lider. För att slippa vara så försiktiga så tänkte vi försöka komplettera med lite bröd efter vägen - om nu detta är möjligt vill säga.
Vad gäller jobbigheten: Har någon en uppfattning om hur denna tur är jämfört med Abisko, via Mårma och Koupervagge till Keb?
 
Re: Med tält

mangu; sa:
Vad gäller jobbigheten: Har någon en uppfattning om hur denna tur är jämfört med Abisko, via Mårma och Koupervagge till Keb?

I ren längd är nog Abisko-turen längre, men i höjdmeter vinner nog Jotunheimen-turen. Vid liknande väder tror jag nog att Jotunheimen är något mer svårvandrad. Nu har jag aldrig tagit Mårmapasset på sommaren så jag reserverar mig för att jag inte känner till alla svårigheter på sommaren. Har du gjort den Abisko-turen så är det inga problem att klara Jotunheimen.

Det som är lite knepigt är den branta delen av Besseggen. Jag gick den i vackert väder, men den är nog inte så kul vid regn och blåst. Men det fina är ju att du behöver inte gå den om du inte vill. Det är bara ta båten tillbaka. Ett annat sätt som jag tror också är möjlig är att skeppa ryggsäcken tillbaka till Gjendesheim och gå utan packning.

Bitar av nedstigningen från Glittertind är lite besvärlig med en stor ryggsäck. Vi gjorde den allra sist på vår tur så packningen var minimal. Det finns en populär sjö 100 m ovanför Glitterheim som många tältar vid och då tjänar du höjdmeter.

Det allra bästa med Östra Jotunheimen är att den har minst nederbörd i hela Norge. Båda gångerna jag varit där har jag haft bättre väder än jag haft i svenska fjäll. Och regn och blåst är ju något som brukar försvåra turer rejält...

/Jonas U
 
Brød i Jotunheimen

Hei !
De betjente DNT-hyttene som f.eks. Gjendesheim,Glitterheim og Gjendebu selger, desverre, ikke proviant, bortsett fra en dyr matpakke, kr 10 pr. skive.
Memurubu,Spiterstulen og Leirvassbu er private hytter. Der er det kanskje mulig å kjøpe brød.
Du har lagt opp til en ganske tøff tur med
"svensk" pakning og det kan bli ganske så slitsomt hvis du skal ha den med på alle toppene.
De fleste nordmenn går opp til Glittertind og Galdhøpiggen bare med en lett/redusert pakning
og ned samme vei.
Fra Memurubu sender du sekken med båten til
Gjendesheim og går Besseggen uten pakning.
Du får en meget fin og interessant tur hvis du fullfører den helt ut.
God tur !!
Hilsen S.R.Oslo
 
en avvikande uppfattning

Ju fler inlägg jag läser om Jotunheimen, dess mer övertygad
blir jag om att jag är helt ensam om min filosofi när
det gäller vad jag får ut av en fjälltur.

Jag har varit fyra gånger i Jotunheimen, varav två
gånger på rundturer enbart där, och har än idag inte
bestigit någon av de båda klassiska topparna
och jag har än idag inte gått Besseggen.

Så bra att
det finns plats för flera! Men det vore synd om folk trodde
att topparna och en spektakulär kamvandring är
det ENDA Jotunheimen har att erbjuda, Alternativet
ser ut såhär:

http://www.mai.liu.se/~pehac/ensamhet.html

Ett litet påpekande: idag skulle min packning ha vägt 16 kg,
inte drygt 17.

il C.
 
De spektakulära sakerna är förstås inte det enda. Men de flesta som åker till Jotunheimen har ju hört talas om dessa. Väl där upptäcker man att det finns så mycket mer.

Visst både Besseggen och Galdhöpiggen kan innebära mycket folk. Dock tyckte jag inte Besseggen innebar så mycket folk, men kanske för att vi gick från Gjendesheim. Vind lunch var det mycket folk, men de hade bråttom vidare och vi tog det lugnt och slappade i solen. När vi väl gick igen var det folktomt.

Jag själv längtar redan tillbaka för att gå i de områdena du varit. En vintertur skulle också vara kul. Men jag hör till dem som gillar när det går mer upp och ner och lite kamvandring, toppar och pass ger en storslagen utsikt och ro för själen.

"Största möjliga ensamhet" borde väl lättast upplevas om man vandrar utanför högsäsongerna tidigt i juni och i september.

/Jonas U
 
utter; sa:
Jag själv längtar redan tillbaka för att gå i de områdena du varit. En vintertur skulle också vara kul. Men jag hör till dem som gillar när det går mer upp och ner och lite kamvandring, toppar och pass ger en storslagen utsikt och ro för själen.

"Största möjliga ensamhet" borde väl lättast upplevas om man vandrar utanför högsäsongerna tidigt i juni och i september.

/Jonas U

Det är förstås mycket upp och ned ÄNDÅ, dock inte så mycket
som i Alperna. Jag tyckte det var en *utmaning* att finna ensamhet i Jotunheimen just i augusti. Det räcker egentligen med
att bryta lägret klockan sex. En variant, som jag en gång träffade
på i Dovrefjell, sommaren 1997 (nästan lika fin som
2002) är att gå på natten.

I Juni är det oftast för mycket
snö och sommarbroarna kanske inte är på plats. Nu är det
den tid jag ger mig av söderut, senast till Sydalperna där jag
visste att det skulle vara bra förhållanden redan i mitten
av juni, tidigare år Korsika och Pyreneerna. Det känns perfekt att dra när arbetet är över för terminen. I september jobbar jag.
Jag får börja göra septemberturer när jag gått i pension,
år 2009?

il C.
 
Ensam i Jotunheimen

När vi gick i Jotunheimen förra året, i mitten/slutet av augusti, väntade vi oss folkmassor. Vi gick i en cirkel som utgick från Gjendesheim. Rusvatnet-Glitterheim-Steindalen-Spiterstulen-Uradalen-Visdalen-Memurubu (övre vägen ner genom Memurudalen)-Besseggen. Dvs många av de populäraste ställena passerades.

Vi upptäckte att folket mest höll till vid hytterna, samt på Besseggen såklart. Vi mötte mängder av folk första vandringstimmen, men så fort vi vek av från Besseggens nedstigningsled så blev det tyst och ensamt. Och så var det i en vecka! Vi mötte lika få vandrare på dagarna som vi tidigare gjort i Sarek. Enda gångerna vi såg folk var vid hytterna, annars var vi i stort sett ensamma. Hytterna passerade vi bara. Hemligheten ligger förstås i att vi tältade. Det gjorde inte norrmännen - utom vid hytterna!

Jag tror därför inte att det är så väldigt svårt att hitta ensamheten även i Jotunheimen. Om man undviker de populäraste stråken och tältar har man goda förutsättningar.

I år blir det Breheimen för oss. Vi får väl se hur ensamma vi blir där!
 
ensamhet

från min berättelse, i annorlunda form publicerad i Fjällklubbens
tidskrift Fjället:


Detta är det sista av de viktigare sydnorska områden jag vandrat genom (de övriga är Jotunheimen, Rondane, Dovrefjell,
Trollheimen, Tafjordfjella och Skarvheimen). Breheimen är inte bara det mest omväxlande av dem, det är också det
vildaste och ensammaste. Under fyra av mina sexochenhalv etapper möter jag ingen annan människa, under den sjunde
dagen endast en. Under tre av dessa dagar kan ingen annan människa ha gått dessa sträckor åt någotdera hållet.
Sammantaget möter jag kanske 15 personer på stigen, under 48 timmar och på en sträcka av 11 mil.

Det näst ensammaste området är väl Skarvheimen.


il C.
 
Hej hopp!

Jag undrar om vi inte träffades häromdan!? Hoppas ni kom upp på Galdhöpiggen - det var ju iaf bra väder:)

Det var vi som bangade yatzyn vid spiterstulen :skäms;)

Vi blev solbrända och åkte hem en dag tidigt pga av matbrist... hur kan dom låta bli att sälja frystorkat i fjällstugorna?? har inte norrmännen hört talas om kommersialism? otroligt;)

Hadé
/Rolle
 
rollle; sa:
Hej hopp!

Jag undrar om vi inte träffades häromdan!? Hoppas ni kom upp på Galdhöpiggen - det var ju iaf bra väder:)

Det var vi som bangade yatzyn vid spiterstulen :skäms;)

Vi blev solbrända och åkte hem en dag tidigt pga av matbrist... hur kan dom låta bli att sälja frystorkat i fjällstugorna?? har inte norrmännen hört talas om kommersialism? otroligt;)

Hadé
/Rolle

Du tror inte halvpension, nistepakke och termos är lönsammare?

Mitt intryck av Sydnorge är att det är två kulturer som
aldrig möts. Man märker det som tältvandrare, eftersom
man då hittar leder som inte passar in i de vanliga stugturerna.
Under min 10-dagars-vandring i Jotunheimen förra året
träffade jag på EN ENDA norsk tältvandrare. I Leirungsdalen,
numera avmarkerad, var ALLA jag mötte utlänningar och alla
bar tält (dock kan man gå med stugpackning från Torfinsbu till
Gjendesheim på 6 timmar, jag gjorde det 1994; men då
är det lång, lång, utförsbacke).

Norrmännen är påfallande bekväma, deras turer är dessutom
ofta rätt korta, t ex trianglarna i Breheimen och Trollheimen.
Det blir så när man har nära till fjällen!

Ännu ett påfallande drag är att norrmännen inte är så morgonpigga.
Frukost serveras klockan 8 på hyttene - i Italien kan
man alltid få frukost klockan 7.. De flesta går inte
ut före nio. Lustigt nog är det precis likadant
på selvbetjente hytter. På flera håll möter jag stugvandrare
först efter att ha avverkat halva dagsetappen!

Vilket är bra.

il C.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.