Frågor ang. tur i Jotunheimen

Tillbaka från turen

Tackar för alla tips!
Kan meddela att vi gick turen som planerat och att det var en suverän upplevelse. Visst "avverkade" vi alla de vanligaste lederna och topparna, men tyckte ändå inte det var så värst mycket folk om man bortser från Galdhöpiggen och Besseggen. Visst mötte vi lite folk här och där, men inte mer än vad vi tyckte var trevligt. Klart väder och underbar utsikt på två av tre toppturer, vilket måste betraktas som mycket bra, eller?
Nästa gång blir det nog ändå ett mer avsides område, kanske i stil med den ensamhetsvandring Hackman gjort.

Sträckan Spiterstueln - Gjendebu som vi blivit varnade för både innan avfärd och av norrmän på plats utgjorde inget större problem. Visst var det mycket sten, men i jämförelse med till exempel Mårmapasset så kändes det ändå relativt lättgånget. Visserligen var det turens näst sista etapp, vilket gjorde att utgångsvikterna ca 18 rep. 16 kg hade krympt avsevärt.

Roland: Jo visst var det vi som var sugna på Yatzy. Ingen fara att ni inte dök upp - vi spelade själva istället. Visst gick toppturen fint - underbar utsikt, men lite för mycket solbränna på mina vader. Detta resulterade i långbyxor resten av turen - om någon sett oss och undrat vad det är för jeppe som knatar runt i svarta tights i sommarvärmen. Var tog ni vägen efter Spiterstulen?

Samma här! - långbyxor efter spiterstulen alltså. Vi valde en lite enklare (mindre ansträngande) väg än ni och gick via Leirvassbu till Gjendebu. Tältade en bit innan hotellet vid Leirvassbu och genade lite kan man säga. Måste säga att leden från Leirvassbu till Gjendebu är väldigt fin (speciellt första halvan) och lättgången! kan varmt rekommenderas! Finns mycket fina tältplatser vid sjöarna längs vägen, sandstränder osv...

Jag är imponerad att ni orkade med 3 toppturer! För vår del blev det inte en enda i år... tog dock keb via västra leden förra året kan jag skryta med;) och storsylen från svenska sidan - om ni ska till jämtland kan jag rekommendera att ta storsylen från norska sidan där det finns en markerad led ända upp till toppen (fast det är nog ingen match för er ändå;)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips