Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området!

Jag och min man planerar att vandra i Jotunheimen nu i juli och jag har förstått att det är ett mycket populärt område. Vår preliminära rutt är Gjendesheim-Memurubu-Glitterheim-Spiterstulen-Gjendebu. Gissar att det är en av de mest populära turerna i området då den innefattar både Besseggen och Spiterstulen/Galdhöpiggen. Vi har inget emot att vandra i välbesökta områden men det finns en gräns för hur mycket trängsel vi är bekväma med ute på lederna.

Ni som har mycket erfarenhet av området, hur ser turistsituationen ut här i juli? Är det knökfullt med folk så att man i princip måste köa på lederna och dela tältplats med flera hundra andra? Måste man undvika de mest populära platserna för att kunna njuta av vandringen eller är det ändå en ok mängd med folk? Jämfört med Kebnekaise fjällstation i högsäsong, är det fler eller färre människor?

I övrigt uppskattas alla små tips kring avstickare i området eller annat som inte får missas. Tar tacksamt emot positioner på fina tältplatser!

Mest folk på de sträckorna är ju helt klart beseggen mellan gjendesheim och memurubu. De andra sträckorna är inte i närheten av samma antal. Runtikring spiterstulen brukar det också vara lite mer folk. Fina sträckor i övrigt.

//Jocke

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag gick mellan Gjendesheim-Bessvatnet-Besseggen-Mumurubu.
Mitt bästa tips är att gå tidigt. Innan första båten avgår. Då har man större chans att vara själv en stund.
Jag hann gå 3/4 del av turen själv innan jag mötte någon. Men jag vaknade tidigt.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Jag gick mellan Gjendesheim-Bessvatnet-Besseggen-Mumurubu.
Mitt bästa tips är att gå tidigt. Innan första båten avgår. Då har man större chans att vara själv en stund.
Jag hann gå 3/4 del av turen själv innan jag mötte någon. Men jag vaknade tidigt.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Tack för tipset! Ska helt klart se till att det blir tidig morgon den dagen vi ska vandra Besseggen :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips