Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området!

Jag och min man planerar att vandra i Jotunheimen nu i juli och jag har förstått att det är ett mycket populärt område. Vår preliminära rutt är Gjendesheim-Memurubu-Glitterheim-Spiterstulen-Gjendebu. Gissar att det är en av de mest populära turerna i området då den innefattar både Besseggen och Spiterstulen/Galdhöpiggen. Vi har inget emot att vandra i välbesökta områden men det finns en gräns för hur mycket trängsel vi är bekväma med ute på lederna.

Ni som har mycket erfarenhet av området, hur ser turistsituationen ut här i juli? Är det knökfullt med folk så att man i princip måste köa på lederna och dela tältplats med flera hundra andra? Måste man undvika de mest populära platserna för att kunna njuta av vandringen eller är det ändå en ok mängd med folk? Jämfört med Kebnekaise fjällstation i högsäsong, är det fler eller färre människor?

I övrigt uppskattas alla små tips kring avstickare i området eller annat som inte får missas. Tar tacksamt emot positioner på fina tältplatser!

Mest folk på de sträckorna är ju helt klart beseggen mellan gjendesheim och memurubu. De andra sträckorna är inte i närheten av samma antal. Runtikring spiterstulen brukar det också vara lite mer folk. Fina sträckor i övrigt.

//Jocke

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Jag gick mellan Gjendesheim-Bessvatnet-Besseggen-Mumurubu.
Mitt bästa tips är att gå tidigt. Innan första båten avgår. Då har man större chans att vara själv en stund.
Jag hann gå 3/4 del av turen själv innan jag mötte någon. Men jag vaknade tidigt.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Jag gick mellan Gjendesheim-Bessvatnet-Besseggen-Mumurubu.
Mitt bästa tips är att gå tidigt. Innan första båten avgår. Då har man större chans att vara själv en stund.
Jag hann gå 3/4 del av turen själv innan jag mötte någon. Men jag vaknade tidigt.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Tack för tipset! Ska helt klart se till att det blir tidig morgon den dagen vi ska vandra Besseggen :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips