Frågor om val av väg

Hej!
Jag sitter nu och börjar titta lite på sommarens vandring. Tanken är att åka upp till Abisko och gå ner till Nikkaluokta. Har några frågor angående vägval och tältläger som jag hoppas få hjälp med.

1. Någon här som har gått vägen jag har markerat på bilden här? Och tältat i slutet där jag har satt en prick? Inget som är skrivet i sten att det ska se ut exakt såhär men något i närheten i alla fall.
Namnlös 2.jpg
2.
Finns det bra tältplatser vid denna sjö? Såg dåligt ut med grönområden när jag kollade på kartan. Är det bättre närmare Nallostugan?
Namnlös 3.jpg

3.
Även någon som har gått något i denna stil? Hur ser det ut med tältplatser i båda ändar av denna väg? I Tarfala har jag förstått att det finns lite tältplatser att välja på
Namnlös.jpg
 
Redigerar mitt inlägg då jag kollade kartan en gång till. Bild 1; det finns tältplatser i det området. Dock verkar vägen dit knöligt.
 
Kommentar til bilde 1.

Turen genom Ballinvagge är lätttvandret. Här ett teltbild därifrån.
IMG_1257.JPG


Terränet runt renvakterstugan i Siellavagge är ganske platt - tältplatser borde vara hittbara.

IMG_1263.JPG
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Bild 2: Om jag inte minns helt fel och efter studier av foton så tror jag det är hyfsat stenigt. Finns några mindre gröna plättar på motsatta sidan av sjön men har för mig att de är rätt blöta.

Bild 3: I Tarfala finns det rensade tältplatser och i andra änden mot Nikkaluokta vid de små sjöarna finns det bra tältålatser.
 

avslutad210712

Gäst
Bild 2: Från passövergången ner mot den tänkta tältp
20090729-145258-00-a700.jpg
latsen
 
E2992409-EA62-41E5-8F94-55B2F596CFBC.jpeg

I bakgrunden på denna gamla bild kan man se en stuga som förr låg där du visar på bild1. Hoppas den kan vara till hjälp.
 
Bild 1
Instämmer med MusicMan62, i Ballinvággi finns det bra möjligheter att tälta och runt renvaktarstugan i Šiellavággi är det grönt, plant och fint. Beroende på vart du tänkt dig sedan kan söderut i Šiellavággi kanske vara ett alternativ? Precis när du börjar gå ner mot Bieggalouppal/Aliseatnu så finns det grymt fina platser LÄNK

Bild 2
Gick förbi där 2018, LÄNK (finns en bild på sjön)
Skulle snarare säga att det finns "möjliga" tältplatser...bra vete katten, tyckte det var rätt blött (då var jag ändå där 2018 när det - innan jag kom dit - varit ovanligt varmt) alternativt stenigt.
Men som sagt, om just den platsen tid- och avståndsmässigt passar för en övernattning så går det säkert att få till en hyfsad tältplats.
 
Varför måste man planera så i detalj, låter trist ?! När jag fjällvandrade en massa gånger förut så gick jag tills jag blev trött och kände att det var lagom, och letade sen upp något bra ställe att campa i närheten. Onödigt och tråkigt att planera för mkt.
 
Varför måste man planera så i detalj, låter trist ?! När jag fjällvandrade en massa gånger förut så gick jag tills jag blev trött och kände att det var lagom, och letade sen upp något bra ställe att campa i närheten. Onödigt och tråkigt att planera för mkt.

Jag håller med om ditt resonemang - om jag vandrar ensam. Har gjort många ensamturer när jag i princip bara vetat när och varifrån tåget går hem, sedan har resten ordnat sig.

Men nu vet vi ju inte TS förutsättningar, om jag till exempel vandrar med barn eller ska introducera någon i fjällvandringens ädla konst så skulle jag nog vilja ha lite mer planering att luta mig mot.

Men som sagt, jag håller med dig, utan någon vidare planering har jag hittat mina bästa vägar :)
 
Tack för de svar och bilder som har kommit in! Ser ut att finnas möjligheter iallafall.
Planera in i minsta detalj har jag väl inte gjort utan tittar mest på olika alternativ och känner att det kan vara skönt att ha något att luta sig tillbaka mot. Kommer även att vandra själv så tänker att det kan vara bra att lämna en ungefärlig rutt jag kommer gå till de som stannar här hemma.
 
Kommer även att vandra själv så tänker att det kan vara bra att lämna en ungefärlig rutt jag kommer gå till de som stannar här hemma.
Det är nog bra tänkt. På lite högre höjder är det bara sten överallt, och svårt att hitta bra ställen att campa, man kan ha tur, men bäst är att ta sig ned på lägre höjder innan man letar efter en tältplats.
 
Det är nog bra tänkt. På lite högre höjder är det bara sten överallt, och svårt att hitta bra ställen att campa, man kan ha tur, men bäst är att ta sig ned på lägre höjder innan man letar efter en tältplats.
Tack för tipset! Är det fler som har andra bra tips eller eller tips på fina tältplatser/rutter i området mottages dessa gärna också
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.