Vandra med 13-åring i Keb

Jag tänkte ta min dotter på premiärvandring vid Kebnekaise i slutet av augusti och har ett par frågor.

Vilken typ av skor rekommenderar ni att hon har på sig? Vi kommer att sova på fjällstationen några dagar och ta dagsturer därifrån.Ingen tung packning alltså. Hennes fötter växer ju så fort just nu så jag vill ju inte köpa onödigt dyra kängor eftersom de bara kommer att räcka ett år.

Går det att ta sig upp på toppen på en dag med en 13-åring? De färdledda turerna har ju 16-årsgräns, men orkar en vältränad 13-åring västra leden (om vädret är bra)?

/Magnus
 
Jag har vandrat med barn i fjällen under flera år och mina barn har oftast gått med stövlar av lite bättre kavlitet (bör finnas trä i fotdelen). Lite beroende på fotstorlek finns det olika val. Helst bör det vara stövlar där skaften kan vikas ned (typ Tretorn Sarek - finns för under 500 kr). Till detta en lätt gympa sko där det är lättgånget och som lägersko.
Nackdelen är att stövlar är relativt tunga men det fungerar.

Du lär få andra förslag på detta forum...
Vid nått tillfälle har jag hittat kängor på rea under 1000-lappen men det tillhör undantagen

Jag gick upp västra leden med min 12-åring utan större problem för två år sedan.
Tänk på att det kan vara flera olika vädersituationer under dagen (som blir ganska lång - vi tog på oss 12-13 timmar). Det vanliga gäller med rätt kläder, vantar och mössa (kan vara rejält kallt med snöfall ovanför toppstugan), mat, vatten (finns i mycket begränsad mängd längs väsra leden) och observant på väder/vind men det behöver jag nog inte kommentera.

Lycka till!
 
De stora sportkedjorna (stadium, intersport mfl) har ju numera egna kängor, har klämt på någon av dem och de verkar helt ok. Har du tur kanske du kan hitta någon variant för runt 500-hundringen.

Dessutom, om ni bara ska hålla till i dalarna tycker jag det räcker med vanliga gympa/joggingskor, särskilt inte om man har möjlighet att torka dem över natten.
Ska man upp på keb bör man kanske ha något som är lite vridstyvare dock, med tanke på allt stenskravel en bit upp
 
Fint minne!

Gjorde samma tur med mina barn för en del år sedan, de hade inga som helst problem med orken.
På fötterna hade de också stövlar av den typ som Walkspoven nämner i sitt inlägg ovan. I lägret användes "gympaskor".
Kebnekaiseturen blev ett minne för livet, både för mina barn och mig själv!

Lyvka till och god tur!
 
Vandring med 13-åring

Jag vandrade med min 13-åring för några år sedan. Hon hade gympaskor och gummistövlar. Om ni ska upp på toppen går det ju att hyra kängor på fjällstationen för en dag, glöm inte solglasögon.
 
Måste skriva en kommentar till Jörgens inlägg. Jag är normalt inte så aktiv här på forumet - brukar inte ligga i framkant i varken utrustningslista eller avancerade sträckor och inte heller extrem lättpackare - men "jag försöker göra det lätt för mig" när jag är ute med barnen...

Jag vandrar i fjällen med 3 barn (7-16 år) sedan många år och kan rekommendera Jörgens bok och inlägg som inspiration inför fjällvandring med barn.

Delvis är vikten ngt som går att hålla nere men framförallt går det att hålla nere kostnaderna när man vandrar med barnen. Jag har sett så mycket inköpt (ibalnd dyr sådan) utrustning på fjället när man kan använda mer standard. Liggunderlag från JYSK, platsskålen från en inköpt soppa, en PET-flaska, en bättre engångssked, en mygghuva från ÖB (20 kr), regnkläder från ITAB, hyfsat billiga skor (se nedan), löparställ (på rea) etc...

Jag har dock inte gått inför att sy själv men andra utrustningsidéer är bra. Barnen använder relativt billiga Lundhags ryggsäckar (det äldre modellen kan finnas på rea).

Och beskrivningen om deras vandring till Sydtoppen är bra - det går dock utan större problem att
vandra direkt ifrån Kebnekaise anläggningen utan problem.

Till din fråga dock (om skor); här är jag tudelad... Den abssoluta majoriteten av våra vandringar har kunnat klarats galant med gympa skor (vi gick Fjällräven Classic loppet med lätta skor) - och andra sidan har det funntis vandringar när stövlar varit guld värt! Därför föreslår jag ändå bra vandrings gummistövlar för barn. Det kan bli bra blött - allt går att torka men stövlar är praktiska... Men försök hitta de med vikbara skaft - bara att "cabba ned" vid torr väderlek.

Än en gång, lycka till (och ta som Jörgen skriver; flera dagar på er - "vänta ut bra väder" är det många som fått göra...)
 
Torra barn är glada barn

Gummistövlar går mycket bra att vandra i. Tösen behöver inte vara rädd om hon ska tex: gå över en bäck att hon blir blött om fötterna. Ta även med regn ställ & dricka flaska.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.