Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring?

Hej!
Mina föräldrar och min 12-årige lillebror har planerat att testa fjällvandra för första gången. De tänker bara vara borta en natt och därför kunde jag själv inte bidra med tips på någon lämplig tur. De funderade på Abisko-trakten. Någon som vet något som passar? Hur är det att gå till Trollsjön?
Det viktigaste är att det är lätt, finns någonstans att slå upp ett tält (det blir m.a.o. utanför nationalparken) och ger någorlunda fjällkänsla och utsikt så att de blir sugna på att göra om det! ;-)
Mvh, Anette

Hejsan !

Jag är precis tillbaka från en tur i Abiskoområdet.
Vi var bland annat på en dagstur till Trollsjön. Mina flickor (9 och 11 år) klarade det galant trots lite bistert väder (4 grader, regn/snö och blåst)

Med rätt väder är turen till Trollsjön att rekommndera.
Mycket vackert, lättvandrat, gott om tältplatser, fina klippblock att klänga på osv.
Det finns ju dessutom många andra finfina utflyktsmål i Abiskoområdet...

Vi hade egen bil, men för att komma till Trollsjön, kolla upp hur tåg eller bussar stannar vid Låktatjåkka eller Vassijaure (Abisko turiststation vet säkert)

// Peter

[Ändrat av peter_v 2006-07-21 kl 19:46]

Hej!

Tack för svaret! Har genast fler frågor... :)

De kör bil, har eventuellt även husvagn med sig. Finns det någon plats i Låktatjåkka att lämna ekipaget på?

Hur lång tid tog det för er att gå dit? Har hört en del säga att det bara tar 6 h tur och retur, men det måste vara utan barn väl..?

Vad tyckte dina tjejer om turen? Var det fin utsikt längs vägen, eller kom belöningen först när man kom fram, så att säga? Vill verkligen hitta "rätt" tur åt dem att gå, så att min egen fjäll-entusiasm sprider sig... :)

Mvh Anette
[Ändrat av Libelle 2006-07-22 kl 00:17]

Libelle; sa:
Hej!
Mina föräldrar och min 12-årige lillebror har planerat att testa fjällvandra för första gången. De tänker bara vara borta en natt och därför kunde jag själv inte bidra med tips på någon lämplig tur. De funderade på Abisko-trakten. Någon som vet något som passar? Hur är det att gå till Trollsjön?
Det viktigaste är att det är lätt, finns någonstans att slå upp ett tält (det blir m.a.o. utanför nationalparken) och ger någorlunda fjällkänsla och utsikt så att de blir sugna på att göra om det! ;-)
Mvh, Anette
När jag var 10 gick vi i jämtland/härjedalen mellan stugor och det var lätt som en plätt. Ljungdalen-Helags-Gåsen-Stendsdalen-Vålådalen. Säg åt dom att ta den svängen nästa år!

Hejsan !

Bara en vanlig p-ficka (två stycken) vid E10 nedanför Låktatjåkka, fast i Vassijaure kan man lämna ekipaget...(det går att gå därifrån oxå, 14 km T & R)

Det tog nog cirka 5-6 h för oss tur och retur, men vi gick från Låktatjåkka (12 km) och vi pausade inte så länge pga vädret

Tyvärr var ju vädret uselt, och det är ju svårt att riktigt njuta i regn/snö blåst och 4 grader...
Men fin utsikt nästan direkt, närkontakt med renar och så alla dessa läckra stenblock gjorde det ändå till en fin tur tyckte tjejerna.

Jag har varit där tidigare i sol, och då är det en höjdare...

// Peter

Oskar: Tack för tipset! Ska säga åt dem att de får åka dit nästa gång. I år blir det dock trollsjön, som det ser ut.

Peter: Jag förstår att vädret inte kändes helt optimalt... :) Är imponerad ändå att dina tjejer gick hela vägen i regn- och snörusk! De måste ha en del vandringsvana för att inte tappa humöret och kämpaglöden av kylan?
Tack för info om parkeringsplatser, är bra att veta.

Det var faktiskt den första lite rejälare dagsturen för tjejerna, så jag är rätt imponerad själv...:)

Libelle; sa:
Peter: Jag förstår att vädret inte kändes helt optimalt... :) Är imponerad ändå att dina tjejer gick hela vägen i regn- och snörusk! De måste ha en del vandringsvana för att inte tappa humöret och kämpaglöden av kylan?
Tack för info om parkeringsplatser, är bra att veta.

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
seasteel Tips på parkering för sommarens korta vandring? Fjällvandring 11
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
uldall Tips på kortare fjälltur? Fjällvandring 4
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
BeatriceK Tips på kort tur i Arjeplogsfjällen? Fjällvandring 4
pauld Tips på kort oledad vandring Fjällvandring 4
nnn.sthlm Önskar tips på korta turer till hösten! Fjällvandring 3
Sofi123 Tips på kort vandringsled Fjällvandring 6
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
Kråkesson Tips på sandaler för vad och lätt vandring Fjällvandring 8
Askel Tips på start/slutpunkt för 1 vecka i Hardangervidda Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15

Liknande trådar

Logga in