Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring?

Hej!
Mina föräldrar och min 12-årige lillebror har planerat att testa fjällvandra för första gången. De tänker bara vara borta en natt och därför kunde jag själv inte bidra med tips på någon lämplig tur. De funderade på Abisko-trakten. Någon som vet något som passar? Hur är det att gå till Trollsjön?
Det viktigaste är att det är lätt, finns någonstans att slå upp ett tält (det blir m.a.o. utanför nationalparken) och ger någorlunda fjällkänsla och utsikt så att de blir sugna på att göra om det! ;-)
Mvh, Anette
 
Hejsan !

Jag är precis tillbaka från en tur i Abiskoområdet.
Vi var bland annat på en dagstur till Trollsjön. Mina flickor (9 och 11 år) klarade det galant trots lite bistert väder (4 grader, regn/snö och blåst)

Med rätt väder är turen till Trollsjön att rekommndera.
Mycket vackert, lättvandrat, gott om tältplatser, fina klippblock att klänga på osv.
Det finns ju dessutom många andra finfina utflyktsmål i Abiskoområdet...

Vi hade egen bil, men för att komma till Trollsjön, kolla upp hur tåg eller bussar stannar vid Låktatjåkka eller Vassijaure (Abisko turiststation vet säkert)

// Peter



[Ändrat av peter_v 2006-07-21 kl 19:46]
 
Hej!

Tack för svaret! Har genast fler frågor... :)

De kör bil, har eventuellt även husvagn med sig. Finns det någon plats i Låktatjåkka att lämna ekipaget på?

Hur lång tid tog det för er att gå dit? Har hört en del säga att det bara tar 6 h tur och retur, men det måste vara utan barn väl..?

Vad tyckte dina tjejer om turen? Var det fin utsikt längs vägen, eller kom belöningen först när man kom fram, så att säga? Vill verkligen hitta "rätt" tur åt dem att gå, så att min egen fjäll-entusiasm sprider sig... :)

Mvh Anette
[Ändrat av Libelle 2006-07-22 kl 00:17]
 
Libelle; sa:
Hej!
Mina föräldrar och min 12-årige lillebror har planerat att testa fjällvandra för första gången. De tänker bara vara borta en natt och därför kunde jag själv inte bidra med tips på någon lämplig tur. De funderade på Abisko-trakten. Någon som vet något som passar? Hur är det att gå till Trollsjön?
Det viktigaste är att det är lätt, finns någonstans att slå upp ett tält (det blir m.a.o. utanför nationalparken) och ger någorlunda fjällkänsla och utsikt så att de blir sugna på att göra om det! ;-)
Mvh, Anette

När jag var 10 gick vi i jämtland/härjedalen mellan stugor och det var lätt som en plätt. Ljungdalen-Helags-Gåsen-Stendsdalen-Vålådalen. Säg åt dom att ta den svängen nästa år!
 
Hejsan !

Bara en vanlig p-ficka (två stycken) vid E10 nedanför Låktatjåkka, fast i Vassijaure kan man lämna ekipaget...(det går att gå därifrån oxå, 14 km T & R)

Det tog nog cirka 5-6 h för oss tur och retur, men vi gick från Låktatjåkka (12 km) och vi pausade inte så länge pga vädret

Tyvärr var ju vädret uselt, och det är ju svårt att riktigt njuta i regn/snö blåst och 4 grader...
Men fin utsikt nästan direkt, närkontakt med renar och så alla dessa läckra stenblock gjorde det ändå till en fin tur tyckte tjejerna.

Jag har varit där tidigare i sol, och då är det en höjdare...

// Peter
 
Oskar: Tack för tipset! Ska säga åt dem att de får åka dit nästa gång. I år blir det dock trollsjön, som det ser ut.

Peter: Jag förstår att vädret inte kändes helt optimalt... :) Är imponerad ändå att dina tjejer gick hela vägen i regn- och snörusk! De måste ha en del vandringsvana för att inte tappa humöret och kämpaglöden av kylan?
Tack för info om parkeringsplatser, är bra att veta.
 
Det var faktiskt den första lite rejälare dagsturen för tjejerna, så jag är rätt imponerad själv...:)

Libelle; sa:
Peter: Jag förstår att vädret inte kändes helt optimalt... :) Är imponerad ändå att dina tjejer gick hela vägen i regn- och snörusk! De måste ha en del vandringsvana för att inte tappa humöret och kämpaglöden av kylan?
Tack för info om parkeringsplatser, är bra att veta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
BeatriceK Tips på kort tur i Arjeplogsfjällen? Fjällvandring 4
pauld Tips på kort oledad vandring Fjällvandring 4
Sofi123 Tips på kort vandringsled Fjällvandring 6
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.