Fjällvandring med barn och hund

Hej!
I sommar tänkte jag vandra jämtlandstriangeln med två barn, på då snart 9 år samt en hund av mindre sort.
Vi har tänkt att tälta alla nätter för att inte ha några incheckningar att passa.
Detta är första gången vi fjällvandrar. Vi är vana att gå långa skogsturer, campar ofta och jag har fjällvandrat endagsturer ett gäng år sen.
Har ett gäng frågor som jag skulle vilja ha lite tips och råd på:

* Temperatur och väder juli/augusti?
* Skor ? Räcker det med ett par vattentäta kängor till mig och stabila gummistövlar till barnen (tänker att de säkert kommer vilja hoppa i bäckar osv) ?
* Kök med gas eller T-röd( har båda) ?
* Behöver man vada i vatten längst jämtlandstriangeln?
" Slänga sopor längst leden?
* Lämplig storlek på ryggsäck till mig resp till barnen?
( Jag kommer bära all min packning, tält, mat, hundmat och det mesta av barnens packning. Tänker att för barnen kanske det räcker att bära sin sovsäck och sitt liggunderlag?)
* Tänker att det kanske blir 6 övernattningar för oss längst leden. Känns det rimligt?
* Andra bra saker att ha med eller tänka på?

Har ni andra tips och idéer tas de tacksamt emot 😀

* Temperatur och väder juli/augusti? -5 - +25
* Skor ? Räcker det med ett par vattentäta kängor till mig och stabila gummistövlar till barnen (tänker att de säkert kommer vilja hoppa i bäckar osv) ? Ja stövlar går bra
* Kök med gas eller T-röd( har båda) ? gas är lättast
* Behöver man vada i vatten längst jämtlandstriangeln? nej
" Slänga sopor längst leden? vid fjällstationerna
* Lämplig storlek på ryggsäck till mig resp till barnen? 60-70l + 35 till barnen
( Jag kommer bära all min packning, tält, mat, hundmat och det mesta av barnens packning. Tänker att för barnen kanske det räcker att bära sin sovsäck och sitt liggunderlag?)
* Tänker att det kanske blir 6 övernattningar för oss längst leden. Känns det rimligt? Vi gick ca8-12 km per dag då min dotter var 9år
* Andra bra saker att ha med eller tänka på? skavsårstejp, foppatoflor/lägerskor

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips