Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem

Nu är jag tillbaka igen efter min vandring:Vistas- Unna Räita-Nallo-Sielmavaggi-Tjäkta-Alesjaure-Vistas.
Det blev en lyckad tur, så jag vill dela med mig av mina erfarenheter som tack för de fina tips jag fick från flera på Utsidan.
Fick höra varnande ord angående vadet i jåkken från glaciären/vattenfallet,men hoppades att vattenläget skulle vara bättre än då det flödade som bäst omkring den 10 juli och det stämde. Ganska långt ner finns lugnare vatten och t o m ett röse som visade vägen. Vatten till knäna och KALLT, men det gick bra den 29 juli!
Den 30 juli tog jag mig runt sjön i östra Unna Räita och upp över branten. Vadet före sjön var bara skval, inget problem. Man ska hålla högt upp längs sluttningen från början, längs de övre kanterna av snöpartierna. Neråt i mitten finns rasvallar som ser lösa ut och bör undvikas. Närmare branten följde jag kanten av ett snöfält så att jag hade ett bra avstånd till själva stupet. När jag kom upp såg jag både den passerade dalen och Unna Räitastugan. Härligt! Vandringen/klängningen tog ca 2 timmar, men det känns längre när man tar ett steg i taget bland stenblock och i lutning.
Sielmavaggi, mellan Nallo och Tjäkta, börjar med en brant stigning bredvid vattenfallet på 'alpängar', men sen blir det bara sten och block. Jag fick fina tips av stugvärden; bl a att vada jåkken efter sjön (inga problem) och sen gå uppför branten på vänster sida av den. Höger sida är en rasbrant och passar nog bättre för skidor på vintern. Mycket sten och block i flera vallar innan man kommer upp till dalens platå.
Jåkken rinner under snön på flera ställen så jag vågade inte utnyttja snön att gå på ifall den inte skulle bära. Från sjön strax efter höjdplatån blir det mer lättvandrat, men fortfarande bara sten.
Vädret var mulet och grått med lätta regnskurar de här dagarna, så jag tycker det räcker att ha sett dessa dalar en gång och veta att jag klarat av att ta mig uppför branterna. Är det vackert väder får kanske upplevelsen även ett skönhetsvärde av ett annat slag.
Som helhet var den här turens sträckning mycket omväxlande, med skiftande naturscenerier och en stor fjällupplevelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Kristina.Ö Unna Vistasvagge eller Vistasvagge? Fjällvandring 12
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
Beisfjord - Unna Allakas Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Robert S Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick? Fjällvandring 10
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Gunnar81 Svåra vad i Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 1
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
camlun Unna Räitastugan Fjällvandring 13
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Red Robin Hilleberg Unna? Fjällvandring 9
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.