Angående tält

Hej, jag tittar lite på detta tält
http://www.breakoutdoors.co.uk/Coleman-Pictor-X2-Tent-P263.aspx (fast inte just ifrån denna sida)

Jag undrar vad ni tror för lättare fjällvandringar sommar, sen vår/tidig höst. Tycker tältet ser lovande ut, men gällande tält så är det ju den eviga kampen mellan kvalité och pris.

Någon som har något konkret att komma med som kan hjälp mig bestämma mig? Vore väldigt trevligt=)
 
Valet är lätt...

... om du skall fjällvandra i stuglöst område och måste förlita dig på enbart tältet. Tältet är den viktigaste delen i utrustningen, så då måste enl mitt tycke kvalitén gå före priset.
Tror inte att ett tält som kostar mindre än halva priset av de sk märkestälten har samma styrka och "täthet". Någonstans har man ju sparat in...

Har sett alldeles för många söderblåsta tält som skapat stora problem för vandrare i t.ex Sarek, men vandrar man i skogsområden, eller efter leder där man kan söka skydd i stugor om det krisar så kan man naturligtvis göra avkall på kvalitén..

Jag köper hellre ett dyrare tält och snålar på tex sovsäck i första läget för vad har man för nytta av en bra och dyr sovsäck om tältet inte pallar. ??
 
kvalitet och pris har inget motsatsförhållande.. sedan tycker inte jag att det finns någon anledning att köpa ett expeditionstält för 9tkr när man kan få tag i likvärdiga tält för knappt en tredjedel av priset.. när man gör en riktigt billig produkt så måste man ta hem kostnaderna någonstans, det ena är naturligtvis försäljningsvolymer det andra är produktionskostnader, både hur väl arbetet utförs och materialval med mera, med mera..
 
Billiga tält kan vara bra också. Men om man inte hittar någon recension är det ju en chansning... jag skulle nog köpa ett mer "beprövat" tält som man vet att många har använt och gillat. Det finns en hel del, t.ex. bergans kompakt 2
 
Priset och kvalitén

visst hänger det ihop........ i det flesta fall, kanske bäst att tillägga. Svårt tänka mig annat.
Har t.ex ännu inte sett ett sönderblåst Hillebergstält, men ett antal andra fabrikat av sk lågbudget typ.
 
Jag körde med ett 1500 kronors tunneltält från COOP för länge sen. Väven blev slapp och nån hylsa till tältbågarna pajade så det blev fullagning och sen nytt tält några år senare. Men jag förstår helt och fullt att man drar sig för, eller inte har råd, att blada upp 6-8000 kr för ett tält. För 2-4000 verkar det ju dock finnas en del Bergans och Fjällräven bland annat som kan vara intressant.
 
Begangnat....

... finns det gott om. Ser bara här på Utsidan ett flertal "märkestält", mer eller mindre använda, för priser från 1000 kr....

Men, var och en blir ju salig på sin tro och vi har alla rätt till olika uppfattningar OCH rätt att spendera våra slantar på vad vi vill (säger en singel) he he
 
Bra kvalitet och pris hänger ihop såtillvida att bra kvalitet oftast kostar, men att nåt kostar mycket behöver inte betyda bra kvalitet.

Jag tror t.ex. inte att en keps med en Nike-swosh på för 149 (billigaste jag hittade på prisjakt) har så mycket bättre kvalitet än en keps från Biltema för 29.90.
 
Bra kvalitet och pris hänger ihop såtillvida att bra kvalitet oftast kostar, men att nåt kostar mycket behöver inte betyda bra kvalitet.

Jag tror t.ex. inte att en keps med en Nike-swosh på för 149 (billigaste jag hittade på prisjakt) har så mycket bättre kvalitet än en keps från Biltema för 29.90.

Det finns flera med sansade prissättningar, men kvalié kostar hursom.

Nike-kepsen igen. :) Det beror lite på vad man lägger i ordet kvalité, om loggan är broderad eller tryckt, vilken förstyvnad det ligger i skärmen, är skärmen klädd eller bara en plastskiva, svettband (?), hur man justerar omkretsen, vilket tyg man använt i övrigt, är den fodrad och hur känns materialet mot huvudet.

Eller är kvalitét arbetsförhållandena. Hur mycket blir kvar till sånt efter materialkostnad, lokalhyra löner och avans om 29.90 även ska täcka tull, moms, skatt, frakt mm?

Några örens påslag för en logga eller ytterligare några ören lägre lön för arbetaren?
 
Härligt, tack för alla svar, det uppskattas=)

Mitt problem är mest att mycket som i Sverige är dyrt, kostar utomlands (fortfarande dyrt) men inte riktigt samma kostnader.

Även om friluftsgrenen är dyr i sig eftersom man har många komponenter i sin utrustning som alla ska hålla och vara bra gjorda så verkar vi svenskar trissat upp priserna till den grad att att det blivit en rikemansgrej.

Det kanske bara är jag som fått den åsikten, men många märken och produkter ligger inte alls på samma priser utomlands. En kamrat som ska inviga sitt friluftsliv i höst fixade sina Meindl-kängor för en tusing mindre än vad dom låg på i Sverige, och tältet jag "länkade" till kostar 3000 i sverige.

Nåja, jag ska inte dömma.. Jag är personligen inte så van på produktsidan, inte heller har jag rört mig speciellt mycket i skog och terräng där man behöver så mycket annat än kängor, kniv och regnställ.
Sen när man är i student så är man ju begränsad och lär sig vända på varje krona tre gånger. Tackar gudarna bara att jag inte behöver vara så noga med vikten på saker och ting.. Vet inte hur mycket pengar jag spar på det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
Mike C Kortvarsel tips angående stugtur önskas. Fjällvandring 8
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
petratetra Vilken osis! Angående fjällmat... Fjällvandring 11
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
cjonsson Angående M90 Fjällvandring 0
Angående glaciärer ? Fjällvandring 1
Ny hemsida, angående äventyr i Sverige Fjällvandring 3
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 43
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.