MSR eller Marmot tält

Jag tänker nu byta ut mitt fjällräventält som har 40år på nacken och har hittat 2 som är intressanta för mina behov:
MSR Elixir 2 2900kr
Marmot Vapor 2P 1900kr
Väldigt tacksam för synpunkter

mvh
jesper
 
Vapor provat att sätta upp men vikten som jag tror var på 27-2900 gjorde att det gick åter ,
båda har USA resning.
Kolla ist på beg HB eller HS kollar du nu i någon vecka flera ggr om dagen så kan du hitta fynd kolla de prisuppg jag uppgav på Höstrea på 2-hand...jag skrivit här på sidan.
Jag räknar med att dessa tält klarar ca 100 nätter helt utan problem då blir det 30-50 kr natten samt ev restvärde även efter ditt anv eller som ett lektält för ungar.
 
Om du/ni Alltid är 2 kan det kanske gå med USA men Aldrig ensam många gånger regnar det ofta 50% av alla dagar om du bestämmer V för turen i förväg och minst 1 gång om tur på 10-14 d regnar det när du ska sätta upp tältet är man då ensam kan det gå illa se gamla bilder jag har på MSR hubba på sidan gick ej få på ytter tältet fast mkt god vana även med detta tält hade jag full koll på hur sätta upp men ändå helt omöjligt ensam.
 
Vapor provat att sätta upp men vikten som jag tror var på 27-2900 gjorde att det gick åter ,
båda har USA resning.
Kolla ist på beg HB eller HS kollar du nu i någon vecka flera ggr om dagen så kan du hitta fynd kolla de prisuppg jag uppgav på Höstrea på 2-hand...jag skrivit här på sidan.
Jag räknar med att dessa tält klarar ca 100 nätter helt utan problem då blir det 30-50 kr natten samt ev restvärde även efter ditt anv eller som ett lektält för ungar.
Tack för tips, var förbi XXL igår och säljaren övertalade mig att köpa HS Fjellheim 3 Pro för nästan halva priset. Fick betala 4800kr, vilket kändes överkomligt. Tror det blir bra
 
Om du/ni Alltid är 2 kan det kanske gå med USA men Aldrig ensam många gånger regnar det ofta 50% av alla dagar om du bestämmer V för turen i förväg och minst 1 gång om tur på 10-14 d regnar det när du ska sätta upp tältet är man då ensam kan det gå illa se gamla bilder jag har på MSR hubba på sidan gick ej få på ytter tältet fast mkt god vana även med detta tält hade jag full koll på hur sätta upp men ändå helt omöjligt ensam.
Ja, det sa säljaren på XXL. Det blev HS Fjellheim 3pro som var på utförsäljning för 4800kr. Hoppas det blir bra.
 
Då får du gå på gym eller fylla tältet och fördela vikten är rymligt för 2 men tältet kommer du att kunna ha iaf 20 år
Detta tält klarar troligen 20 m/s bra och snölast.
 
Det väger 3.55kg mitt vinter Hs himalaya 2 exp väger samma + 500 gr footprint(pulka tält)
är ni 2 blir det ju 1.75 det ät ju ok för det utrymmet.
Jag har (någon stans) ett Caravan 3p ryggås det väger 3600 gr men då är ju inner tält med ev 100% bommul i inner eller blandväv med polyester.
Absider stora nog att lägga en stor racer cykel i Absid.
De gånger jag hade detta själv blev det ofta 36 kg i start vikt med 5 kg fotoutr.
Nu går min gräns vid 2300 gr med HB unna omn det ska bäras runt.
4 tält i gaderoben räcker gott när det ej blir mer än 1-2 ggr anv/år tälten torkar i bl golv och ytbeläggningen släpper iaf polyuretan silicon håller några år ev dubbelt så länge.
 
Tack för dina råd. Det är ju superviktigt att jag kan resa tältet själv och HS-tältet väger ju inte så mycket mer än Vapor. Det är också viktigt för mig att tältet är slittåligt och rymligt. Jag får kompromissa och spara vikt på annan utrustning, sovsäck, liggunderlag osv. När jag campar slår jag oftast upp tältet på en mysig plats och använder det som bas för dagsturer, ibland hänger jag bara vid basen, fiskar och grillar korv vid en eldstad. Jag har dock planer på längre fjällturer och hoppas att jag i framtiden träffar en trevlig kvinna som vill hjälpa till med viktfördelningen. Om jag har riktigt tur kanske det går att muta någon av mina tonåringar att följa med😅
Jag har också en dröm att vandra i alperna, där gäller ju inte allemansrätten och man kan inte slå upp ett tält hur som helst. Har hört att folk slår upp sina tält på campingplatser, tar linbanan upp på fjället och tar dagsturer. Det låter tilltalande.
Jag jobbar även en del i Nordnorge och tänkte ta med tältet ifall det blir läge för en övernattning på fjället efter arbetstid.
Tror jag gjorde rätt val och tack för att du avstyrde mina planer på ett amerikanskt kupoltält👌🏽
 
Det är ju så att att oftast regnar det ej när du ska sätta upp tältet men med 2 väderberoende moment pår dygn så lär man sig den ´hårda´vägen att välja utr som man själv vill ha.
För mig var det testet med MSR tältet förra våren i regn och blåst på en gammal högt belägen soptipp som helt blev avgörande för val av tält för sommarens vandring.
Och en kväll när man redan var frusen och lite blöt så fick jag upp HB unna på någon minut och hade hämtat vatten och snabbt av med kläder och på med nytt,ned i säcken och på med maten.
Sedan fick jag sänka ner inner tältet för att vända på de blöta byxorna i Absid 2 som saknar dörr eller liten lucka på motsatt ingångs sida .

Sedan finns det säkert de som Alltid har tur med vädret eller kan välja åka med bra väder prognos och anse att USA tält är helt ok.

Jag ändade min planering på några timmar pga väderprognos på tåget upp och gick helt annan rutt och åkte längre på tåget,och bar stegjärn och yxa(1.5 kg) i 16 d till ingen nytta.
Jag gick ovan Abisko mot Norge isf Tarfala och Unna Reita där det snöade samtidigt som jag hade nytta av min nya solhatt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
annaim.geo MSR-kök Fjällvandring 7
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.