Smidigt och mångsidigt tält för ett par

Jag har börjat göra research om olika tält för att försöka hitta den bästa (och gärna även relativt prisvärd) lösningen för mig och min flickvän.

Vi brukar oftast bo i stuga och göra dagsturer men det skulle vara smidigt att ha ett tält att använda främst vid bättre väder men även när det blir längre turer. Jag gillar toppturer (till fots i första hand) väldigt mycket och är generellt intresserad av det betydligt mer än vandring i dalgångar etc. I och med detta är tung packning inte riktigt min grej. Helst har jag en trailryggsäck med vätskeblåsa och en bar eller två som packning.

Det är nog osannolikt att jag kommer att tura mycket när det är riktigt ruskigt väder om det går att undvika.

Går det att hitta ett relativt prisvärt tält som fungerar för oss två och fixar lite busväder trots en liten vikt? Går de lätta tälten lätt sönder vid försiktig användning?

Jag står och väger mellan Vaude Taurus UL 2P (lätt, rymligt), Vaude Hogan UL (lätt, mindre rymligt?), The North Face Stormbreak 2 (billigt, lite tyngre, ganska stor ihoppackad, begränsad väderresistans?), The North Face O2 (riktigt lätt, dyrt, fixar inte tufft väder?), Helsport Nordmarka (billigt, lägre kvalitet?), Bergans Compact 2 Light (rätt tungt), MSR Hubba Hubba NX 2 (dyrt, relativt rymligt, lätt).

Just nu lutar det åt något av Vaude tälten då de verkar ha fått goda recensioner och är hyfsat lätta att bära med sig. Vaude Hogan UL för 2 (små) pers har jag hittat för ca 2800:-

Alla tips och råd mottages tacksamt!
 
Jag har börjat göra research om olika tält för att försöka hitta den bästa (och gärna även relativt prisvärd) lösningen för mig och min flickvän.

Det är nog osannolikt att jag kommer att tura mycket när det är riktigt ruskigt väder om det går att undvika.

Går det att hitta ett relativt prisvärt tält som fungerar för oss två och fixar lite busväder trots en liten vikt? Går de lätta tälten lätt sönder vid försiktig användning?

Just nu lutar det åt något av Vaude tälten då de verkar ha fått goda recensioner och är hyfsat lätta att bära med sig. Vaude Hogan UL för 2 (små) pers har jag hittat för ca 2800:-

Alla tips och råd mottages tacksamt!

Den stora fråga är väl vad det får kosta...och hur mycket det får väga?

Personligen tror jag man ska undvika dom superbilliga och lättaste tälten, visst...dom funkar så länge solen skiner och vädret är bra. Går du upp i prislapp och kvalité så är lätta tält Bra tält som klarar det mesta.

TNF Stormbreaker....lite längre ner på sidan så finns det info om den modellen, maila killen och fråga hur det har funkat. Kupoltälten är dom rymligaste av dom du räknat upp.
Helsport Nordmarka finns också med på sidan, både ris och ros av två användare.

Vaude tälten tycker jag personligen är för små för två personer, samt att absiden är minimal...med tanke på att ni ska få plats med två ryggor samt kunna värma vatten/laga mat där vid sämre väder.
Dom skulle funka som enmanstält... Men det är min åsikt!

Andra alternativ om du vill hålla nere prislappen är Outnorths Urberg....eller marmot Traillight...eller MSR Elixir och dom klarar säkerligen din spec!

Alternativt så försöker du hitta ett begagnat tält av kvalitetsmärke :)!
 
Den stora fråga är väl vad det får kosta...och hur mycket det får väga?

Personligen tror jag man ska undvika dom superbilliga och lättaste tälten, visst...dom funkar så länge solen skiner och vädret är bra. Går du upp i prislapp och kvalité så är lätta tält Bra tält som klarar det mesta.

TNF Stormbreaker....lite längre ner på sidan så finns det info om den modellen, maila killen och fråga hur det har funkat. Kupoltälten är dom rymligaste av dom du räknat upp.
Helsport Nordmarka finns också med på sidan, både ris och ros av två användare.

Vaude tälten tycker jag personligen är för små för två personer, samt att absiden är minimal...med tanke på att ni ska få plats med två ryggor samt kunna värma vatten/laga mat där vid sämre väder.
Dom skulle funka som enmanstält... Men det är min åsikt!

Andra alternativ om du vill hålla nere prislappen är Outnorths Urberg....eller marmot Traillight...eller MSR Elixir och dom klarar säkerligen din spec!

Alternativt så försöker du hitta ett begagnat tält av kvalitetsmärke :)!

MSR Elixir verkar prisvärt men kändes lite halvtungt på 2,64 kilo. http://www.outnorth.se/msr/elixir-2...xir+2&utm_content=Tents&utm_campaign=Prisjakt

Det skulle vara intressant att testa Vaudes alternativ. Jag är 1,78 och tjejen runt 1,68. Vi tar inte särskilt stor plats, därför jag tänkte att Vaude kanske skulle funka. Men är absiden väldigt liten kan det så klart bli problem vid kasst väder. Tänkte att Taurus var bättre än Hogan på den punkten.

Tack för din input! Jag ska kika på de andra tälten du föreslog också. En riktig djungel det här, svårt att hitta något som känns riktigt bra för våra behov utan att det drar iväg och blir väl dyrt. Håller mig gärna under 3000:-
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
sutcher Tält för fjällvandring i bl.a. Sarek Fjällvandring 75

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.